Ett par dagars vandring önskar tips och råd.

Är ny på sidan och hoppas någon kan hjälpa en vilsen skäl med sina frågor:)
Jag och min man tycker om att vandra och går mycket i olika sorters terräng och vill nu ta ett par dagar extra med övernattning en eller ett par nätter till en början när vi skall vandra via Sörmlandsleden.
Vi blir två vuxna personer och våra två hundar. Hundarna kommer att bära en lättare klövjeväska var. Känner mig väldigt osäker vad man böra ta med sig för packning och utrustning. Hoppas ni kan hjälpa mig med råd och tips.

1) Vad bör man välja för storlek på ryggsäck (har ett par ryggsäckar men de är för endagsturer)
2) Det här med tält är ju en fråga som jag är jätteosäker på. Vad skall vi välja för typ av tält ? Blir inte ett tält stort att packa med sig och hur gör man ?
3) Skall man ha med sig spritkök eller fungerar det med att använda sig av de eldstäder och använda öppen eld som finns via leden (det finns också enstaka vindskydd)
4) Vad skall man ha för typ av liggunderlag ?
5) Vilken mat är bäst att ha med sig under ett par dagar ?
6 ) Hur packar man allt från tält till sovsäckar, liggunderlag m,m. Hur får man ihop packningen så den blir så lätt som möjligt. Och hur packar man allt detta så allt får plats ?
7) Vad bör man generellt tänka på att ta med sig allt från småsaker till kläder och utrustning.
8 ) Var kan man hitta utrustning för en billigare penning. Vill helst inte lägga ut en förmögenhet så här i början innan vi har provat på att göra dessa campingar.

Hoppas inte någon av frågorna var för dumma ;)
 
Hoppas inte någon av frågorna var för dumma ;)

Det finns inga dumma frågor. Om de är seriöst ställda. (om du är ny på sidan så kommer du snart få lära dig begreppet "troll". Det är en väl insatt person som skapar en ny användare och skriver några inlägg med lite "småkonstiga" frågor/påståenden för att få folk att engagera sig. Sen sitter de där och tycker att de är roliga. Jag som tror gott om folk väljer att tro att du inte är ett sådant troll ;-) )

Mina svar blir väldigt svävande eftersom dina frågor är det. Om du kan specificera lite så kommer du få mer precisa svar...

1) storleken blir väl lite beroende på hur mycket ni bär med er ;-) Jag har vandrat i 15 dagar genom Sarek med min 65liters säck, den räckte för allt men visst hade jag valt bort lite. Och lagt til lite annat. Många här på forumet har tips på hur man kan banta sin packningsvikt genom att se till att ha lätta tält, ryggsäckar, sovsäckar osv. Sök lite, finns "hur mycket som helst" att läsa i ämnet. Jag skulle välja min 65liters - för att den är min favorit helt enkelt...

2) tält... Finns hur många som helst där också. Sörmlandsleden bjuder normalt inte på lika stora väderutmaningar som fjällen. Fundera på om tältet ska ha en extra stor absid till hundarna om de inte vill ligga ute. Då kanske ett tunneltält är ett alternativ. Packa...tja, jag brukar rulla ihop mitt och stoppa ner i medföljande påse...

3) lita inte på att eldstäderna ska hålla er med varm mat. Ved kan vara slut och ny får man inte bara hugga ner, dessutom brinner det då dåligt. Blöt ved lika så. Vill ni äta varmt - ta med någon form av kök. Gas, t-sprit mm är en smak- och vanefråga...

4) tillräckligt tjockt så att man kan sova. Det måste man testa sig fram till. Vissa klarar sig på ett tunt cellplast. Andra vill ha uppblåsbara...

5) oj! Här kan du verkligen hitta info om du letar här på sidan. Ska du bära allt - lätt mat. Ha med allt från början - hållbar mat...

6) rullar, knölar, komprimerar. Lätthet kan köpas (eller sys själv). Får det inte plats - ordna större ryggsäck. Eller andra prylar. Provpacka...

7) tänk över vad som behövs, fråga om råd, läs här på forumet. Har du någon specifik fråga?

8) xxl kanske, sportbutikerna har en del, blocket lika så. Ibland kan man hyra. Låna av vänner...
 
Hej Zally!
Först och främst grattis till att ni har bestämt er för att göra en övernattningstur! Det är jättemysigt att sova över i tält eller vindskydd. Dina frågor är inte alls dumma. Detta är sånt som man inte vet när man inte varit ute men som ni snart förhoppningsvis har mycket mer koll på. Om ni har ett par mindre ryggsäckar så går det att fästa saker på dessa med packremmar. Sådana finns på t. ex. Stadium eller Intersport i olika längder för en billig peng. Kläder som t. ex. en fleecetröja till kvällen och även sovsäck kan packas i en plastkasse och sedan surras på ryggsäcken med dessa remmar. Skall ni gå en längre sträcka så är det klart att det är bekvämare med en lite större ryggsäck där ni kan få plats med mer saker, men låt inte detta styra! Skall ni vara ute två dagar kan ni grilla korv över öppen eld och äta med bröd. Ni kan också ta med aluminiumfolie och potatis och baka i glöden. Fyll de varma potatisarna med något gott t. ex. hackad rökt skinka och keso med grillad paprika.
Om ni inte har ett tält som lämpar sig för vandring, d. v. s. ett 2-3-mannatält som väger max 5 kg så försök att låna ett eller vandra där det finns ett fast vindskydd och sov där. Ni behöver liggunderlag och sovsäck. Är sovsäckarna av det tunnare slaget så förstärk gärna med varsin fleecefilt och varma kläder i säcken. Bomullskläder är kass, kalla och tunga om de blir blöta. Ta med syntet-kläder eller ylle-kläder.
Pröva! Även om allt inte blir perfekt första gången kommer ni att lära er massor och är ni ute på sommaren så dör ni inte även om det kan bli lite obekvämt. Ett bra regnställ är en investering som lönar sig så har ni inte sådana skulle jag nog köpa det först.
Lycka till och skriv gärna hur det gick!
 
Jag håller med Karolina, sök på detta utmärkta forum! Om ni är nya så kanske ni inte lagt märke till att det finns utmärkta sökfunktioner (testa t ex med "nybörjare vandra" genom "avancerad sökning" på forumavdelningen "Utrustning").
Här finns väldigt grundläggande råd, följ länken "Packningslista" i inledningstexten och vidare till dess enskilda komponenter.

Skogsfia beskriver mycket konkret, att det hela inte är så märkligt och att man inte måste skaffa alla "nödvändiga" saker på en gång (man måste inte heller planera för en långtur det första man gör). Då riskerar ni att stå där med en hög dyra prylar, som kanske funkar i teorin, men som ni inser att ni inte riktigt trivs med. Lita på ert eget sunda förnuft och era egna erfarenheter - ni har ju faktiskt vandrat förut och har säkert både kläder, regnkläder och skor ni trivs med - det nya blir bara att övernatta! Ni kan ju börja med att "provsova" en gång i något närliggande vindskydd (eller egen trädgård), när det inte är särskilt kallt. Till det duger enkla sommarsovsäckar och billiga skumplastunderlag, som ni kanske redan äger eller kan låna. Blir det väldigt obekvämt eller för kallt, kan ni ju bara gå hem. Efter det vet ni mycket bättre vad det är ni är ute efter, om/när ni skall köpa nytt och bättre.

Ryggsäck är en sak som bara måste provas. Utsidans forumtrådar kan bara hjälpa er med grovsållningen. Ta hem några lovande kandidater på öppet köp, provpacka "på riktigt" och ha dem på några timmar med full last medan ni gör annat. Det är enda sättet att få reda på om de passar - både volymmässigt och till bärarens kropp.

PS Glöm inte myggstiftet ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
HasseQ Ett hot mot Allemansrätten, igen Allmänt om friluftsliv 69
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
aronwidforss Två sätt att se ett fjäll Allmänt om friluftsliv 0
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Kan inte ett skvatt om fiske Allmänt om friluftsliv 6
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
E1 Ett halvår Allmänt om friluftsliv 14
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
fuchs Ett tack! Allmänt om friluftsliv 1
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
Glännman Ett tips om ett drömjobb Allmänt om friluftsliv 2
TROY GARNER Tältutställning i Göteborg med möjligheter att ta med ett gratis Allmänt om friluftsliv 4
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.