Jobb på Svalbard, vad hittar man på?

I fredags kom chefen och frågade om jag var intresserad av att jobba på ett projekt på Svalbard i sommar. Gissa vad jag svarade :cool:

Nu var det inte helt säkert att jag skulle få komma med, men det skiter jag i och ställer in mig på att åka ;)

Iallafall, det är från vecka 26 och 10 veckor framåt, 12 timmar per dag och 6 dagar i veckan i 30 dagars rotationer med 1-2 veckor ledigt mellan. Jag skulle tro att det blir i Longyearbyen men jag har inte särskilt mycket mer info än. Jag ska vara svetsare/rörmontör på ett fjärrvärmeprojekt, det kan väl egentligen bara vara i Longyearbyen?

Så till frågan, vad hittar man på de där lediga dagarna och de 12 lediga timmarna varje dygn? Att jag inte flyger hem på friveckorna behöver jag väl knappast nämna? ;) Dessutom kanske jag tar lite semester efteråt om jag trivs där!

Jag är allmänt naturintresserad men mest intresserad av foto, både djur/fåglar och landskap. Dessutom gillar jag att vandra, jaga och fiska och det där vanliga. Att packa kameran, ett flugspö och tältet och vandra en sväng på en frivecka är väl det jag ser fram emot mest, vad tror ni om det?

På tal om jakt så har jag en studsare, en Sauer .308, är det något jag bör ta med mig som skydd mot isbjörn eller är det bättre att hyra eller gå med folk mer organiserat kanske? Finns det möjlighet till jakt på Svalbard? Och fråga A1 när det kommer till Svalbard såklart, hur stor fara utgör isbjörnarna? Hur undviker man dem?

Ös på med lite tips och erfarenheter så återkommer jag när jag vet mer om var jag ska vara och så.

Tack!

Rickard H
 
Just det ja, om jag ska ut och vandra kommer jag att behöva lite utrustning också, det jag har är mest anpassat för Nya Zeeländsk sommar medan en del är mer anpassat för Antarktis ;)

Dels funderar jag på en Exped Downmat 7 eller något liknande, finns det några svagheter med en sådan och vilka alternativ fins det? Jag har en urgammal Insul-A-Mat, Therm-A-Rest kopia som är både tung, tunn och obekväm så något nytt liggunderlag blir det.

Tält, mitt nuvarande är ett lättviktstält med innertält helt i myggnät och hål i golvet. Vad rekommenderas för platser som Svalbard? Och svenska fjällen också kanske? Ett hyfsat lätt 1-2 mans var tanken. Rätt stor budget. Jag borde ha tagit reda på mer om det här men behovet kom lite plötsligt. Jag kollar såklart marknaden nu men ge gärna lite tips!

Kikare, det lär ju vara ett djur- och fågelliv utan dess like på Svalbard, det vore ju synd om det skulle se suddigt ut... Återigen, borde ha bättre koll än jag har. Rejäl budget, det är något jag kommer att ha länge länge och jag vill inte köpa något billigt skrot. Dock inte Zeiss eller Leica i 15 000 kr klassen kanske, däremot är t.ex. en medeldyr Nikon inom räckhåll.

Jag jämför med Pappas Kowa för 735 kronor under sent 70-tal. Det är en 7X35 men det känns som att jag vill ha lite större förstoring, när börjar det bli skakigt? 8-9 X? Djur och fåglar är målen, vikten får gärna vara hyfsat låg.

Jag kommer säkert på mer grejer senare!
 
Jag ska vara svetsare/rörmontör på ett fjärrvärmeprojekt, det kan väl egentligen bara vara i Longyearbyen?

Så till frågan, vad hittar man på de där lediga dagarna och de 12 lediga timmarna varje dygn? Att jag inte flyger hem på friveckorna behöver jag väl knappast nämna? ;) Dessutom kanske jag tar lite semester efteråt om jag trivs där!

Det finns några kortare turer man kan göra eftermiddagar och kvällar runt Lyb eller bara klättra upp en bit och titta på solen som aldrig går ner, står man en bit upp kan man se den gå ett varv på himlen. Ett annat het tips är att sporta, simma, klättra på Svalbard turn.


Jag är allmänt naturintresserad men mest intresserad av foto, både djur/fåglar och landskap. Dessutom gillar jag att vandra, jaga och fiska och det där vanliga. Att packa kameran, ett flugspö och tältet och vandra en sväng på en frivecka är väl det jag ser fram emot mest, vad tror ni om det?

Det jag personligen skulle göra är att paddla kayak och göra små strandhugg, mycket beroende på att jag tröttnat att knalla långa transportsträckor genom dalar utan att se något speciellt. Kolla upp vad som gäller att röra sig utan guide just nu.

På tal om jakt så har jag en studsare, en Sauer .308, är det något jag bör ta med mig som skydd mot isbjörn eller är det bättre att hyra eller gå med folk mer organiserat kanske? Finns det möjlighet till jakt på Svalbard? Och fråga A1 när det kommer till Svalbard såklart, hur stor fara utgör isbjörnarna? Hur undviker man dem?

Det finns möjligheter till jakt, större djur kräver norskt jaktkort och frågan är om säsongen hinner komma igång. Vad gäller ripa vet jag dock inte. Allt sånt får du reda på hos Sysslemanen.

Isbjörnar kan dyka upp precis vart som helst, även inne i byn. Vapen bärs så fort du vistas utanför bebyggt område. Larmminering eller annan typ av björnvarning är A och O så fort du ska övernatta utomhus. Resten är upp till din reaktionsförmåga, du måste hinna vakna och bli stridsberedd innan björnen får tag på dig. Så är dock inte alltid fallet, då är det bra att ha en kompis med sig. Hundar är den bästa isbjörnsvarningen, de skäller på allt.


Bra sätt att se vad som är på gång i byn är att läsa Svalbardposten, där kanske även står något om fjärrvärmeprojektet du ska jobba på.

Eftersom du ska vara där ett bra tag så är det bästa att du tar reda på saker och information när du är på plats. Det är stor skillnad på vad som gäller för turister och bofasta, du kommer vara något slags hybrid av dessa. När folk börjar känna igen dig och vet var du jobbar så blir bemötandet lite annorlunda.

När det kommer till inköp av utrustning ska du definitivt göra det via nätet och få det skickat till Svalbard, eftersom det är en tullfrizon är bara att surfa in på de billigaste amerikanska webbsidorna och rocka loss.
 
Men visst åker jag på tull och moms vid införseln i Sverige då?

Jag har det inte så illa ställt att jag behöver ägna mig åt skattebrott...

För övrigt är det inte sällan det blir nästan lika billigt att beställa inom EU, Tyskland, Holland och England, och om man räknar med avgifterna från Usa blir det nästan alltid billigare.
 
Grattis, Svalbard är en fantastisk plats. Som sagt finns de flera dagsturer runt Longyearbyen som man kan göra. Det kan vara värt att kolla in universitetets hemsida, särskilt under studentliv, där det finns mycket information för de som befinner sig på Svalbard under en lite kortare period: http://www.unis.no/

Att hyra vapen på plats är enkelt och inte alltför dyrt (tror att det var 200 NOK/dygn) men det är ju en fördel att ha ett vapen man känner väl till så det kan ju vara värt att kolla införselreglerna. I vilket fall så behöver du tillstånd. Det är enkelt att skaffa (skicka ett utdrag ur brottsregistret tillsammans med en blankett till sysselmannen) men tar några veckor. Det finns mer information på sysselmannens hemsida, inklusive annat som är bra att veta (övriga faror, de extremt starka skyddet för alla fornlämningar (allt äldre än 1940) etc. Någon form av knallskott är också bra, finns "pennor" med knallskottspatroner att köpa på plats för ett par hundra.

Att följa med på ett par turistbåtturer är också en god idé, då kommer du mycket längre än du gör på egen hand. Jag följde med på en tur till Pyramiden som var väldigt intressant och det finns ett par andra. Inne i Longyearbyen finns också en del att se, museet (inne i universitetet) är litet men intressant och jag gillar också galleriet (uppe i Nybyen). Friluftsbutiker finns det flera, det är värre med andra butiker. Bered dig på att maten, särskilt alla färskvaror, är väldigt dyr. Huset och Kroa är trevliga restauranger/pubar som är väl värda ett besök (finns också flera andra). Våffelfikat i kyrkan (tisdagar? inte kopplat till någon gudstjänst) är ett smidigt sätt att möta lite lokalbefolkning och få tips om saker som kan göras.
 
I fredags kom chefen och frågade om jag var intresserad av att jobba på ett projekt på Svalbard i sommar. Gissa vad jag svarade :cool:

Nu var det inte helt säkert att jag skulle få komma med, men det skiter jag i och ställer in mig på att åka ;)

Iallafall, det är från vecka 26 och 10 veckor framåt, 12 timmar per dag och 6 dagar i veckan i 30 dagars rotationer med 1-2 veckor ledigt mellan. Jag skulle tro att det blir i Longyearbyen men jag har inte särskilt mycket mer info än. Jag ska vara svetsare/rörmontör på ett fjärrvärmeprojekt, det kan väl egentligen bara vara i Longyearbyen?

Så till frågan, vad hittar man på de där lediga dagarna och de 12 lediga timmarna varje dygn? Att jag inte flyger hem på friveckorna behöver jag väl knappast nämna? ;) Dessutom kanske jag tar lite semester efteråt om jag trivs där!

Jag är allmänt naturintresserad men mest intresserad av foto, både djur/fåglar och landskap. Dessutom gillar jag att vandra, jaga och fiska och det där vanliga. Att packa kameran, ett flugspö och tältet och vandra en sväng på en frivecka är väl det jag ser fram emot mest, vad tror ni om det?

På tal om jakt så har jag en studsare, en Sauer .308, är det något jag bör ta med mig som skydd mot isbjörn eller är det bättre att hyra eller gå med folk mer organiserat kanske? Finns det möjlighet till jakt på Svalbard? Och fråga A1 när det kommer till Svalbard såklart, hur stor fara utgör isbjörnarna? Hur undviker man dem?

Ös på med lite tips och erfarenheter så återkommer jag när jag vet mer om var jag ska vara och så.

Tack!

Rickard H

Jag hoppas att jag inte är alltför personlig nu, men vad jobbar du med?
 
Tack för svaret Johanna! Återigen en hel del att tänka på :) Angående att hyra vapen, det räcker alltså inte med samma tillstånd som for att föra in ett vapen i Norge?

Yeahyeah: ingen fara! Jag jobbar som du ser som svetsare och rörmontör här hemma också och jag skulle isåfall bli utlånad till den norska avdelningen av företaget jag jobbar på. Jag vet inte så mycket om projektet än men det verkar handla om att byggga en fjjärrvärmecentral eller något liknande.
 
Tack för svaret Johanna! Återigen en hel del att tänka på :) Angående att hyra vapen, det räcker alltså inte med samma tillstånd som for att föra in ett vapen i Norge?

Jag vet inte, vi hyrde eller lånade av UNIS (bara för studenter).Men på den här sidan verkar det som att det räcker med ett Europeiskt vapenpass vilket jag antar att du ändå behöver: http://www.sysselmannen.no/hoved.aspx?m=44305&amid=2767351

Överhuvudtaget är det en bra sida att läsa, både riskerna och reglerna är lite speciella på Svalbard.
 
Men visst åker jag på tull och moms vid införseln i Sverige då?

Jag har det inte så illa ställt att jag behöver ägna mig åt skattebrott...

För övrigt är det inte sällan det blir nästan lika billigt att beställa inom EU, Tyskland, Holland och England, och om man räknar med avgifterna från Usa blir det nästan alltid billigare.

Det är bara tull och moms på nya varor, har du använt dem så behöver man inte betala tull eller moms.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
jonas72 Annorlunda jobb i fjällmiljö Allmänt om friluftsliv 6
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annamartinsson Vad finns det för Natur o Miljö jobb?? Allmänt om friluftsliv 10
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.