varför klagar man så¨mycket på just dessa?

Naturkompaniet
Hillebergs
Utemagasinet
På Naturkompaniet finns brett sortiment av bra produkter,tittar gärna och köper ibland; (finns ju även andra butiker än denna)
Hillebergs gör bekväma,långlivade,lätthanterliga tält till rätt dyr peng.Har två och har haft ett tredje
Utemagasinet är väl trevlig att läsa ofta,gillar då när den kommer i brevlådan,sparar alla.
Jag begriper inte varför just dessa tre alltid är extra kritiserade.
Som att övriga butiker,tidningar och tält ska vara så mycket bättre;eller???
 
Jag tror att du har lyckats vara väldigt selektiv i ditt läsande.
Naturkompaniet brukar kritiseras för sina priser och det är ett lätt konstaterat faktum att de är svindyra. I övrigt brukar kritiken vara rätt genomsnittlig.
Hilleberg brukar snarare hyllas här även om det brukar påpekas att det går att köpa nästan lika mycket tält för betydligt mindre pengar. Hillebergs är bra men man betalar lite för mycket för enbart märket.
 
Jag håller med efred i uttalandena.
En av anledningarna till att det skrivs oftare om dessa är nog att de är dom största inom sina områden (i Sverige) och därmed utmärker sig på det sättet.
Fullt förståeligt!
//Peter
 
Vad är väl en bal på slottet...

Det är lite jante över Hilleberg och Naturkompaniet, lite sämre och framför allt billigare saker är minst lika fina. De kostar, och är man inte villig att slanta upp är det väl bra om man kan säga att man gjort ett aktivt val.

Man kan välja annat utifrån egna preferenser men då är man ju inte statuskåt och borde dö, för hur vinner man mot en sådan?
 
Välkommen till Sverige

...
Jag begriper inte varför just dessa tre alltid är extra kritiserade.
...

Som den sanna norrbottning jag är så önskar jag dela med mig om ett citat, taget från Mannen från Malmberget, helt ocensurerat, helt ograverat.

Håll till godo.

"Ingen skall någonsin tro att någon kommer bli nånting, någon gång".
Pang - Klart slut.

Tar ihjäl allt hopp om allting.

Skämt å sido, har funderat också så mycket.
På något sätt verkar det mer rumsrent att prata om att billigaste-är-alltid-bäst-även-om-nått-dyrare-är-bättre...
Förstår inte det heller.
En del billigare grejor har jag sett varit bra, min erfarenhet är att mestadels av mina dyrare grejor är mycket bättre än "motsvarande" billigare grejor ...


Bäst att huka sig nu.
Ja jag är Hilleban,
Jag jag gillar Naturkompaniet.
Speciellt deras grejor ...

Ha en bra dag
 
Aha,det är därför liggunderlag från Jysk,tält från Rusta,ryggsäckar från Ö&B är så bra,ITAB regnställ är så bra...
Är verkligen Naturkompaniet så dyra;tycker väl det kostar som på min närmsta stads andra friluftsbutik.
Ingen gnäller tex Fjällrävens eller Marmots tält,eller Everests tält.
Ett till exempel:VKV kajaker:denna sopiga vara;må vara ett undantag att jag är så nöjd med mitt ex därifrån ännu efter 10år tillsammans.
 
britt, du gör det väldigt enkelt för dig, dessutom idiotförklarar du många här.. men många här är nog intelligentare än så, det handlar om val gjorda baserade på många faktorer, därför kan kommer du att hitta människor här med både ITAB regnställ, Hilleberg tält, klättermusen ryggsäckar och militära persedlar.. folk handlar både på naturkompaniet och på lidl.. kanske inte just lidl men ändå.. kolla alla packlistor som presenterats i forumet, det finns en salig blandning..
 
Varför frågar du om du inte accepterar svaren?

Tycker att mitt plus PetNors svar ger en ganska heltäckande bild. Och jag tror att du ska göra en sökning på Everest här på forumet för där finns det definitivt skit att hitta. Men å andra sidan: Om jag köper ett tält för 1500 kr så förväntar jag mig inte lika mycket som om jag köper ett tält för 9000 kr - alltså gnäller jag inte heller - jag förväntade mig att jag kanske skulle bli våt. Och: de som köper ett Everest-tält utgör nog inte den genomsnittlige Utsidan-besökaren - så gnälls det så gnälls det inte här.

Och slutligen: Hur många VKV-kajaker säljs i förhållande till antalet kundbesök på Naturkompaniet? Om du sätter dessa två faktorer i relation till varandra så innebär det att du kommer få leta häcken av dig innan du hittar offentlig skit om VKV.
 
Naturkompaniet har bra märken, bra service och ligger på bra ställen. Så är det kort och gott. Om du vill köpa kvalitet så kostar det dock. Det enda som jag är kritisk mot gällande Naturkompaniet är att dom har väldigt höga priser. Nuförtiden med all konkurrens på marknaden så är det konstigt att dom inte sänker priserna lite. Om man kollar på prisjakt så ser man ju tydligt att dom ligger mycket högre än andra butiker för samma produkter.
 
militära persedlar.. folk handlar både på naturkompaniet och på lidl.. kanske inte just lidl men ändå.. .
Jag har en hel del militära persedlar, både mitt nya patrulltält, enmanstältet "puppan" och sovsäckssystem 2000 mm. kommer från försvarsmakten. Jag har valt det eftersom jag har tillgång till det och det är funkis, men även om jag skulle behövt betala en slant hade jag valt persedlarna, just bara för att det är fältmässigt och funkis i alla lägen.

Lidl har jag också grejer ifrån, både dykarlampan och den handvevade pyttelilla diodlampan som båda är funkis och håller vad dom lovar än efter 3 år. Billigt behöver inte betyda skit och dyrt behöver inte betyda bra, första patrulltältet jag fick ut regnade det igenom trots att det skulle vara vattentätt som en u-båt.
 
Intressant att ingen kommenterade utemagasinet i ursprungsinlägget. Tydligen fler än jag som slutat läsa den:)

Jag har börjat läsa den, fast från första numret som kom ut i början på 80-talet. Fantastiskt roliga och inspirerade reportage och nyttiga artiklar hur man kan bygga saker själv. Dagens tidning tycker jag bara består av samma trista artiklar om samma saker och en massa reklam i alla dess former. De gamla numrena är klart läsvärda om man kan få tag i dem
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Jojosurf Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Varför så olika? Allmänt om friluftsliv 7
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.