Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Varför så olika?

Hej,

Det här gäller liggunderlag av märke och modell Therm-a-Rest NeoAir Xtherm.
Jag beställde vänstra liggunderlag från www.bergfreunde.de till min sambo och den högra till mig från www.funktionelles.de p.g.a. låga priset.

Jag har frågat personal hos Addnature och Naturkompaniet men de kunde inte svara mig och hänvisade mig till www.granitbiten.com
Jag väntar fortfarande svar från dem. Min tiden är begränsad eftersom jag måste skicka tillbaka varorna ifall jag inte vill ha dom därför vänder jag mig till er och hoppas på att ni kan hjälpa mig ifall ni känner till varan när det gäller Therm-a-Rest NeoAir Xtherm.

De är i precis samma märke och modell men ändå så olika om man tittar på dem och känner på dom.
Vad som skiljer mellan dom två:

Om ni ser på bifogade bilderna och videon:

Vänstra(Det är vad Addnature och Naturkompaniet har):
Ljusare och mer silveraktig.
Har en lång smal grå påse som fungerar som både bag och pump (två i en)
På förpackning står det 2011. *
Har grepp när man känner på den. (känns lite gummiaktigt på ytan)
Prasslar mer.


Högra:
Mörkare grå.
Känns lite halt och har inte något grepp.*
Har två påsar, en (blå) för att packa och en stor (grå) för pump.
På förpackning står det 2014,2015
Känns halt och har inte något grepp.
Prasslar mindre.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och svara på varför de är så olika trots samma märke och modell?
De på www.funktionelles.de säger att den högra är en ny modell men jag beställde den på denna hemsidan:
http://www.funktionelles.de/Sondera...=article&ProdNr=97040&t=31123&c=52286&p=52286
(Auslaufware) betyder ju att det är från tidigare säsong men på förpackning står det 2015/2015?
Sen frågade jag igen på ett annat mail adress och då fick jag svar: ”Auslaufware means the old one from a past Season.”

Jag är förvirrad… :)

Video:
https://youtu.be/0jVGkcogb8I
 

Bilagor

  • NeoAir_Xtherm_1.jpg
    NeoAir_Xtherm_1.jpg
    31 KB · Visningar: 1,324
  • NeoAir_Xtherm_2.jpg
    NeoAir_Xtherm_2.jpg
    19.5 KB · Visningar: 1,296
  • NeoAir_Xtherm_3.jpg
    NeoAir_Xtherm_3.jpg
    19.5 KB · Visningar: 1,301
  • NeoAir_Xtherm_4.jpg
    NeoAir_Xtherm_4.jpg
    25.2 KB · Visningar: 1,306
  • NeoAir_Xtherm_5.jpg
    NeoAir_Xtherm_5.jpg
    35 KB · Visningar: 1,303
Jag kan inte läsa det finstilta på dina bilder. Kan det vara så att det ena är gjort i Irland och den andra i USA? Dom har ju en fabrik i Irland som är tänkt att producera för oss kunder i Europa. Deras 4 säsongs underlag är olika i färg t.ex. det Irlänska är blågrönt medan det Amerikanska är mer gulgrönt. Ingen aning
 
Jag är 95% säker på att det kom ett nytt underlag runt vår/sommar 2014, det är i så fall troligen det som är 2014/2015 underlaget, och räknas som förra årets utgåva nu.
Känner inte till att det ska bli någon ändring på årets upplagor av Xtherm, så 2015/2016-upplagan kommer troligen vara identisk med ditt 2014/2015.

Det är också möjligt att det som sagts tidigare kan vara en amerikansk och en Irländsk utgåva, men med tanke på var du beställt borde båda vara tillverkade iIrland. Det borde stå Made in Ireland eller Made in USA under logoen på liggunderlaget.

Fråga på Cascade designs för säkert svar. :)
 
Det står "Made in Irland" på båda förpackningen.

Jag kollar med med Cascade designs.

Tack ska ni ha! :)
 
Den högra är ny modell

Trots att du köpt den högra som "auslaufware" har du fått den uppdaterade varianten av Funktionelles. På ISPO ifjol presenterade Thermarest sina nyheter inför årets säsong. Bl a har deras NeoAir XLite och XTherm genomgått en förändring. Thermarest själv verkar trycka just på punkten att de blivit tystare (har ju funnits vissa synpunkter på prasslet i deras lättviktsmadresser...). Att ytan därmed också blivit halare har de kanske inte talat lika högt om...

Står skriven någon rad om detta här (scrolla ner en bit för nyheterna från Thermarest...) http://sectionhiker.com/outdoor-retailer-summer-2014-trade-show-gear-orgy/

Så Funktionelles har rätt - den högra är årets modell, medan den vänstra är deras tidigare modell.
 
Hej och tack alla som hjälpte till.

Jag fick svar från Cascade Designs:

"Hello Joel,

Thank you for contacting Cascade Designs, Inc. in regards to your XTherm mattresses. You have 2 XTherm mattresses from different model years. They are a tiny bit different from each other – the one that came with 2 stuff sacks is the current 2015 model (the one from your photo NeoAir_Xtherm_2.JPG). The other one (shown in photo NeoAir_Xtherm_3.JPG) is the model we made until last year – it came with a pump sack that doubled as its stuff sack. They both have the same R-Value and are nearly the same – the outer fabric changed slightly for the 2015 model, and we changed the stuff sacks.

I hope this helps,"

Det var det. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.