varför klagar man så¨mycket på just dessa?

Det är lite jante över Hilleberg ..lite sämre och framför allt billigare saker är minst lika fina. De kostar...

Minns inte längre var jag läste/hörde det, men Hillebergs perspektiv är att så snart de har tagit fram en ny modell så har de en säsong på sig innan det dyker upp en billighetskopia som börjar ta marknadsandelar från dem. Så om H sänkte priset(accepterade en mindre marginal på varje såld vara) skulle de snabbt få det svårt att ha råd med produktutvecklingen.

Sen är det klart att de naturligtvis vill tjäna pengar också, men resonemanget låter rätt trovärdigt.
 
Minns inte längre var jag läste/hörde det, men Hillebergs perspektiv är att så snart de har tagit fram en ny modell så har de en säsong på sig innan det dyker upp en billighetskopia som börjar ta marknadsandelar från dem. Så om H sänkte priset(accepterade en mindre marginal på varje såld vara) skulle de snabbt få det svårt att ha råd med produktutvecklingen.

Sen är det klart att de naturligtvis vill tjäna pengar också, men resonemanget låter rätt trovärdigt.

Herrejävlar, har de sagt detta? Var ju riktigt tårdrypande....

De är och ser sig själva som ett "lyxbilsmärke". Det är ju själva fan att man inte får vara stolt över att göra bra produkter och ta betalt därefter utan att behöva krysta fram nåt skit om skilsmässa och mobbing under skolåren.
 
Utemagasinet: Den tidningen kan man läsa hos tandläkaren men inget man betalar för.

Naturkompaniet: Naturkompaniet tillhör en stor miljardkoncern som alldeles har tappat bort sina kunder. Personalen på naturkompaniet har enligt min erfarenhet väldigt låg kunskap om prylarna de säljer och än mindre kunskap om friluftsliv utanför vallfartsvägarna.

Hilleberg: Hilleberg är kung på sin gata, men världen håller på att öppna sig för svenskarna. När svenskarna börjar testa andra tält kommer de se att Hillebergs image är ett luftslott, det finns annat som är bättre, annat som är lika bra men billigiare osv.
 
Inte ens vattentätt en timme

Svenskt och säkert funkar på svenska vägar med föredömlig hög trafiksäkerhet, men vad gäller t.ex. berg, äventyr och expeditioner så spelar Sverige i bakgårdsserien.

Men visst, jag förstår vad du menar även om jag inte håller med vad gäller Hilleberg. En del svensk friluftsutrustning håller världsklass, men inte Hilleberg. Om Hillebergstälten är så himla bra, varför har de modeller som det regnar in i?? Taket är inte vattentätt ens en timme. Tycker inte det känns som Volvo.
 
Vem är vem?

Med all respekt för den som gillar Hilleberg och annat och är privatpersoner här, men man undrar ju hur mycket av det som skrivs på såna här ställen skrivs av företagen själva... Trovärdigheten känns inte helt vattentät om man säger så.

Hur många identiteter kan man ha? Man kan ju starta en diskussion och föra diskussionen helt själv eller i vart fall en stor del av den.

Visst, det bryter mot reglerna men hur kollar man det?
 
Läcker som ett såll

Hilleberg är inte den allrådande sanningen eller det enda bra tältet. Men att det inte skulle hålla regn ute i en timme ens ställer jag mig frågande till.

Det är ett känt problem hos en del av deras modeller.

Jag har själv ett Hilleberg Akto. I dörren sitter ett fäste för att fästa upp dörren. Det fästet läcker som ett såll och har alltid gjort. Det går inte att använda absiden när det regnar. Regnet direkt strilar in. Fästet sitter mitt på väggen så det är inte i en kant eller så.
 
Det är ett känt problem hos en del av deras modeller.

Jag har själv ett Hilleberg Akto. I dörren sitter ett fäste för att fästa upp dörren. Det fästet läcker som ett såll och har alltid gjort. Det går inte att använda absiden när det regnar. Regnet direkt strilar in. Fästet sitter mitt på väggen så det är inte i en kant eller så.

Har ett Akto jag med men utan detta problem. Och kan påpeka att jag inte är en mullvad för Hilleberg. tror jag finns tillräckligt synligt på nätet för att undgå den misstanken
 
Och kan påpeka att jag inte är en mullvad för Hilleberg. tror jag finns tillräckligt synligt på nätet för att undgå den misstanken

Det jag skrev var allmant menat.

...och som jag skrev skrev...

"Med all respekt för den som gillar Hilleberg och annat och är privatpersoner här"

?????????????????????????
 
det här med produktkopiering har gått så långt att man inom exklusiva delar av möbelindustrin satsar på att göra produkterna så tekniskt svåra att tillverka att det blir nära på omöjligt att kopiera till ett lågt pris, det är väl egentligen så överallt.. kläder, möbler bilar med mera.. det handlar om vad vi är beredda att betala för och vad vi prioriterar, slit och släng eller produkter som håller länge och tål att lagas.. men som sagt, ingen regel utan undantag..

ett försvar till hilleberg:

Jag har genom åren här på utsidan varit mycket kritisk till hilleberg när det gällerderas prisvärdhet, när jag vid ett tillfälle var kritisk mot en teknisk lösning på deras tält så kontaktade dom mig via mail och ställda konkreta frågor om hur dom kunde förbättra sig, min bild av hilleberg är att dom har ett stort intresse av nöjda kunder och bra produktutveckling.. hade mitt tält läckt hade jag omedelbart kontaktat tillverkaren ifråga och krävt hjälp.. dom kan trots allt inte åtgärda något dom inte känner till.. jag är ganska övertygad om att ingen större tillverkare skulle göra "fulkonto" på utsidan för att sprida positiv information, det skulle vara mycket pinsamt..
 
Naturkompaniet
Hillebergs
Utemagasinet
På Naturkompaniet finns brett sortiment av bra produkter,tittar gärna och köper ibland; (finns ju även andra butiker än denna)
Hillebergs gör bekväma,långlivade,lätthanterliga tält till rätt dyr peng.Har två och har haft ett tredje
Utemagasinet är väl trevlig att läsa ofta,gillar då när den kommer i brevlådan,sparar alla.
Jag begriper inte varför just dessa tre alltid är extra kritiserade.
Som att övriga butiker,tidningar och tält ska vara så mycket bättre;eller???

Själv är jag en gnällmåns. Jag tror på att kritik är grunden till förändring,och ibland också förbättring. Jag kan ju försöka konkretisera lite i den annars rätt svepande anklagelsen att "det klagas för mycket på: ..."

1. Naturkompaniet vill jag kritisera, och den kritiken är jag långtifrån ensam om, för att de inte sällan har personal som inte alls erbjuder den service som kunderna borde kunna kräva för svindyra friluftsprylar. Detta gäller naturligtvis inte samtliga deras butiker eller anställda (så, då var det sagt). Men vitsen med en "riktig" butik (=shop-in-store) försvinner om personalen inte tillför något, och då kan jag som kund lika gärna kapa priserna genom att handla på nätet, vilket jag också gör.

2. Hilleberg har jag inget ont att säga om. Visst, de kostar ca 1,5x priset för likvärdiga tält (i mina enkla ögon), men då kan man ju välja de billigare tälten, t ex från Northstar (precis som man kan välja en Lundhagsjacka för 2000 kr istället för en Arc'teryx för 5500 kr). Hillebergs service tycker jag är utmärkt, och de lagningar jag sett har varit fina.

3. och angående Utemagasinet, så är väl min enda kritik att de envisas med att ha samma människor som skriver ungefär samma saker om samma (fjäll-)områden. Stammisfotograf X plåtar alltid sin hund i Kebnefjällen (för hundar gör sig ju så bra på bild!), och stammisfotograf Y fotar alltid sin fru i resten av norrbottensfjällen (för fruar gör sig ju så bra på bild!). Namn överflödiga. I övrigt är den väl en habil utelivstidning fokuserad på fjällfriluftsliv?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Jojosurf Therm-a-Rest NeoAir Xtherm - Varför så olika? Allmänt om friluftsliv 7
hereinsweden Hur mycket vatten? Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
Moxer NRKs "Ut i naturen" mycket bättre än SVT Allmänt om friluftsliv 7
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Webb med mycket produktbilder Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.