Första vandringen

Lerede; sa:
pal2; sa:
Rygga: cirka 50 - 80 liter beroende på om ni tältar/bor i stuga, handlar mat i stugor eller tar med er allt. Ska ni ha med 1 back öl eller 30 kg kamerautrustning? :) Då kanske ni behöver större...
Ölen får vänta till krogen vid målgång ;-) Om jag förstått er rätt så behöver man uppåt 70-80 liter om man bär med sig tält och all mat?

Jag klarar mig på 55 liter för en veckas solotur (när jag nu kommer iväg och gör en; jag vet dock att säcken räcker till). Min respektive och jag klarade oss en vecka på sammanlagt 88 liter förra sommaren (jag 55, hon 33). Tältboende, alltså. Allt beror på vad man väljer att ta med sig... vi är inga extrema självspäkare...
 
Lerede; sa:
Ölen får vänta till krogen vid målgång ;-) Om jag förstått er rätt så behöver man uppåt 70-80 liter om man bär med sig tält och all mat?

Där någonstans är väl lagom att sikta på. Som en annan skrev så kan man klara sig med mindre. För att ta mig själv som exempel på andra ändan av skalan så har jag en 90-liters rygga och har alltid tältet fäst utanpå ryggsäcken.

Här måste jag skaffa nya grejor. Har ingenting värt att kallas regnkläder. Det bästa kanske är att införskaffa en bra skaljacka?

Kärt barn har många namn. En vind/regn jacka (=skaljacka kanske) är mycket bra att ha. Räkna med regn och kylande vind. Det finns allt möjligt från ITABs Packaway för några hundringar till flera-tusen-kronors jackor. Glöm inte byxor. Stirra dig inte blind på Gore-Tex, det finns massa andra material. Själv har jag jacka/byxa från Mountain Equipment gjort i nåt de kallar Drilite.

För att det inte finns några mygg, för att du inte är känslig eller för att du är masochist? :)

Främst för att det inte finns så mycket mygg. När jag är i fjällen är det mest uppe på kalfjället och där är det inte så farligt med mygg. Några myggbett här och där stör mig inte så farligt. Tandkräm är väldigt bra som "kli-hämmande" medel.

Mvh
Peter P.
 
Jag tackar er alla för svaren! Jag återkommer alldeles säkert med fler frågor :)

Sitter ni inne med fler generella tips/råd vad gäller i princip vad som helst så tveka inte - dumpa ett inlägg

Mvh Niclas!
 
Lerede; sa:
Ölen får vänta till krogen vid målgång ;-) Om jag förstått er rätt så behöver man uppåt 70-80 liter om man bär med sig tält och all mat?
Snarare 60-65 liter. Jag har en 65-litersryggsäck och har alltid haft gott om plats när jag varit på 6-7-dagarsturer (med tält och mat) tillsammans med någon, eller kortare turer ensam. Skulle nog inte ha några problem med en veckotur eller längre ensam heller.

pal2; sa:
Regnkläder: Yeepee vilken djungel! Om man vänder på det, vad har du för något i regnställsväg/Skidkläder?
Här måste jag skaffa nya grejor. Har ingenting värt att kallas regnkläder. Det bästa kanske är att införskaffa en bra skaljacka?
Och ett par täta regnbyxor. Det är inte kul att vara blöt.

pal2; sa:
Myggmedel: Har jag aldrig med mig.
För att det inte finns några mygg, för att du inte är känslig eller för att du är masochist? :)
Jag brukar inte använda myggmedel heller. När det är mygg så är det mycket mygg och då tycker jag inte att något medel hjälper. Det bara luktar och är kladdigt.
 
Nybörjare

Hej! Kan säga som lite mer erfaren men ändå ganska ny på långvandringar.

Ställ er först frågan, kommer ni vandra fler gånger sen?
Om ni nu ska köpa ny utrustning hur mycket vill ni lägga på det?
Jag skulle försöka låna så mycket som möjligt och sen köpa utrustning senare till nästa vandring. Då har ni bättre koll på vad ni vill ha. Här på utsidan finns så många skolor angående utrustning. Vissa köper bara det senaste och dyraste, vissa det "bästa" och vissa kör bara på budget.

Annars rekomenderar jag som sagt bra kängor och ryggsäck. Har själv gått i dålig ryggsäck o det är en pina. Glöm heller inte bra strumpor, dubbla lager för att minimera skavsår.
Trangiat funkar skitbra en första vandring. Jag använder själv gas, snabbare och smidigare men det är en smaksak och i er situation skulle jag köra på tranmgiat.
Regnkläder finns det många olika....alla konstiga membran mm. Tycker själv att det kvittar vilket membran det är, för blir jag varm o svettas så kvittar det man blir ändå blöt. Bättre med dragkedjor under armarna, det hjälper!

Ett tips! Fixa utrustningen i god tid innan vandringen. Gå ut med utrustningen hemma. Man vänjer kroppen och lär sig en hel del om hur allt ska sitta. Är något kasst får man ju reda på det då och inte i en fjälldal när det är dimma och regn...
 
Hej Niclas!

Första gången jag fjällvandrade med tält hade jag 24kg på ryggen och polaren 26. Eftersom vi inte "provgått" särskilt mycket var axlarna helt förstörda efter första etappen, så mitt tips är först och främst att dra ner på vikten! Detta görs enklast genom att inte ha för stor ryggsäck, 60 l räcker. Mat är tungt, men finns att köpa i stugor och stationer längs kungsleden. Sortimentet är litet, men välanpassat. Vatten finns också i bäckar längs leden, så släpa inte i onödan. Ett annat tips är att undvika bomull närmast kroppen, funktions T-shirt på kroppen och ylle på fötterna är toppen, och tejpa gärna fötterna i förebyggande syfte! Regnkläder är viktigt, men köp inte en dyr skaljacka endast för detta ändamål! En regnjacka duger, men om du ändå vill köpa skaljacka av fler skäl, är den förstås utmärkt. Tänk på att ju fler tygskikt, ju längre torktid. Vad gäller mygg är det sällan ett problem när man går, däremot kan det bli outhärdligt på kvällen (=sitta inne). Ta gärna med lite myggmedel och prova, men själv tycker jag det kladdar för mycket. Kanske myggnät är bättre? I övrigt håller jag med tidigare inlägg: köp inte för mycket, låna om ni kan, tältet duger men satsa på bra bekväma högskaftade kängor.

Sist men inte minst: om något frustar och grymtar utanför tältet är det troligen inte en björn, och din sista stund är inte kommen. Det är nog bara en nyfiken ren...:)(men djävlar var rädd jag var...)

Hälsningar Jacob
 
Kängor

JacobS; sa:
Sist men inte minst: om något frustar och grymtar utanför tältet är det troligen inte en björn, och din sista stund är inte kommen. Det är nog bara en nyfiken ren...:)(men djävlar var rädd jag var...)
Shit! Är detta vanligt? Tack för att du förvarnar iaf :)

--
När man ska inhandla sina kängor, hur ska man då tänka i val av butik? Är det någon ide att besöka sportbutiker som Intersport, Stadium osv? Eftersom jag inte kan det här särskilt väl vill jag ha hjälp av någon som kan sin sak. Om man å andra sidan går till en friluftsbutik, riskerar man att betala överpriser för något som finns billigare i sportaffärerna då?

--
Myggen igen då. Har någon av er provat att använda sk. myggljus? Har de i så fall någon effekt?

Tillägg:
Om det är så att jag ställer frågor som redan är tydligt och ordentligt besvarade, ge mig då en avhyvling och en länk till tråden där de finns :)
[Ändrat av Lerede 2007-03-16 kl 19:21]
 
Re: Kängor

Lerede; sa:
JacobS; sa:
Sist men inte minst: om något frustar och grymtar utanför tältet är det troligen inte en björn, och din sista stund är inte kommen. Det är nog bara en nyfiken ren...:)(men djävlar var rädd jag var...)
Shit! Är detta vanligt? Tack för att du förvarnar iaf :)

--
När man ska inhandla sina kängor, hur ska man då tänka i val av butik? Är det någon ide att besöka sportbutiker som Intersport, Stadium osv? Eftersom jag inte kan det här särskilt väl vill jag ha hjälp av någon som kan sin sak. Om man å andra sidan går till en friluftsbutik, riskerar man att betala överpriser för något som finns billigare i sportaffärerna då?

--
Myggen igen då. Har någon av er provat att använda sk. myggljus? Har de i så fall någon effekt?

Tillägg:
Om det är så att jag ställer frågor som redan är tydligt och ordentligt besvarade, ge mig då en avhyvling och en länk till tråden där de finns :)
[Ändrat av Lerede 2007-03-16 kl 19:21]

Myggljus? Det låter helt värdelöst. Glöm det. Vanligt myggmedel från apoteket fungerar bra. (Tjärbaserade myggmedel som Nordic Summer eller Beckolja fungerar bra men är inte så bra i stark sol då de nästan fungerar som "grillolja". De kladdar även rätt mycket så personligen har jag slutat med dem. En "killer" är Fly Rite insect repellent som är mycket effektiv även mot knott, och som dessutom inte kladdar. Brukar finnas i flugfiskebutiker).

För en vandring längs kungsleden skulle jag välja en lättare känga av "kontinental" modell, dvs lite lägre och fodrad. T.o.m. en lågsko funkar. En eller två strumpor är individuellt. Jag använder själv en strumpa i mina fodrade kängor. Märke är egalt. Se till att den passar bra och är skön att gå i. Undvik kängor med för mjuk sula då dessa kan bli jobbiga att gå i. Friluftsbutiker har i regel hyfsad kunskap även om de kan "hetsa" en att tro att man behöver mer avancerad utrustning än vad som egentligen krävs. För en dryg tusenlapp får ni kängor/skor som gott och väl räcker för kungsleden.

Ett tips är att inte överdramatisera det hela. Det leder lätt till övervikt i packningen om man är oerfaren. Kungsleden är lättvandrad och stugor ligger med jämna mellanrum.
 
Måste bara skriva lite om ryggsäckens storlek. Hur stor säck man vill ha beror lite på hur man vill packa. Jag har en 100L säck. Jag packar allting, tält, sovsäck, liggunderlag, kåsor och kök inuti ryggsäcken. Jag har således ingenting alls snört utanpå.

Vandrarkompisen min har en 65L säck och har tält, ligglagg och lite annat hängandes utanpå. Våra säcker väger vid invägningen nästan på hektot lika mycket fast min är 40L större.

Dessutom har jag med mig kamerastativ, objektiv, GPS, walkie talkie och annan lyx som whisky, salami, iPod och runekakor. Även alla kamerautrustning är intryckt inuti ryggan. För en veckans färd brukar min vikt blir runt 19-20kg beroende vilka extra objektiv med mera jag tar med mig.

Det jag vill ha sagt är alltså att man kan bära sakerna på olika sätt och därav också välja olika storlek på ryggan.
 
EmSt; sa:
Måste bara skriva lite om ryggsäckens storlek. Hur stor säck man vill ha beror lite på hur man vill packa. Jag har en 100L säck. Jag packar allting, tält, sovsäck, liggunderlag, kåsor och kök inuti ryggsäcken. Jag har således ingenting alls snört utanpå.

Vandrarkompisen min har en 65L säck och har tält, ligglagg och lite annat hängandes utanpå. Våra säcker väger vid invägningen nästan på hektot lika mycket fast min är 40L större.

Dessutom har jag med mig kamerastativ, objektiv, GPS, walkie talkie och annan lyx som whisky, salami, iPod och runekakor. Även alla kamerautrustning är intryckt inuti ryggan. För en veckans färd brukar min vikt blir runt 19-20kg beroende vilka extra objektiv med mera jag tar med mig.

Det jag vill ha sagt är alltså att man kan bära sakerna på olika sätt och därav också välja olika storlek på ryggan.


65-literssäckar kan väga väldigt olika mycket.
Mina båda väger 1.8 kg. Ryggsäcken är normalt
den tyngsta detaljen i packningen, kan man spara
där är mycket vunnet, och man frestas inte ta
med onödiga saker som råkar få plats.

Man ska inte ha tält och madrass *hängande*
utanpå.
 
Re: Re: Kängor

Betr. kängor kan man enkelt säga att vad som duger på kontinenten duger också i fjällen. Skaft över fotknölarna
räcker - en del klarar sig med låga skor (möjigen med kraftigare
sula). Enda skillanden mellan mina fjällskor och mina
kontinentala är att de senare är stegjärnsfasta.

Kolla vikten. Mina fjällskor väger 1.4-1.5 kg paret
och tyngre än så blir klumpigt. (låga vandringsskor
väger 1 kg, men man ska nog ha starka vrister och
hälsenor för att gå i såna, desuomt kan man nog bli rätt
blöt).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.