Första vandringen

Hejsan! I sommar ska jag och en kompis ge oss ut och vandra i svenska fjällen. Våra erfarenheter av dylikt är begränsade till värnpliktens äventyr. Den genomfördes dock på relativt sydliga breddgrader och till stor del innanför ett "plåtskal" :)

Vandringen är planerad att ske första veckan i augusti på Kungsleden. Vi har inte bestämt hur långt vi ska gå men ska vara ute ungefär 6-7 dagar. Vi har följande funderingar:

* Storlek på ryggsäck: -Vad kan vara lämpligt? Ge gärna förslag på prisvärda diton (nej, jag anser inte att en ryggsäck för 8 000 är prisvärd hur bra den än må vara).

* Klädsel under vandring: -Naturligtvis beror detta på väder, men vad kan tänkas vara lämpligt vid uppehåll och "normal" temperatur?

* Regnkläder: -Vad för matrial är lämpligt?

* Tält: -Vi har för närvarande ett sk. "Iglotält" som är lite känsligt för stark vind. Fungerar det eller behöver vi handla?

* Myggmedel: -Vad rekommenderar ni?

Detta kommer som sagt bli vår första expedition och vi saknar därför någon direkt erfarenhet. För att inte behöva uppfinna hjulet igen så är vi väldigt tacksamma för alla tips vi kan få!

Tack på förhand!
 
Antar att ni ska sova i tält. Då bör ni ha en rygga på 60-80 liter. Exempelvis en Vulcan, finns hos http://www.recon.se

Själv är jag ganska "köldtålig" så är det inte regn, kallt eller insekter har jag bara en t-shirt på mig (syntetmaterial). Brukar ha en fleece och en Gore-Tex jacka.
Byxor har jag ett par tunna med zip-off ben.
Dessutom ett superunderställ ifall det blir riktigt kallt.

Regnkläder behövs inte om man har en Gore-Tex jacka.
Jag använder inte regnbyxor.
Personligen anser jag att Gore-Tex och liknande material är verkningslösa (på mig) eftersom jag blir lika blöt av svett som om jag var utan jacka i regn. Så jag skulle inte köpa en dyr Gore-tex jacka endast för att ha som regnjacka.

Antar att ditt tält duger. Kan vara lite tungt, men satsa hellre på att köpa en bra rygga kan du byta tält senare.

Myggmedel... omtvistat ämne. En av dom bästa är tjära, ren naturprodukt utan DEET.

Men det finns fler prylar att köpa, om du inte har redan:

Sovsäck? Om inte kolla på vikten då du handlar.

Liggunderlag? Uppblåsbart eller inte, omtvistat ämne.

Kök? Lika omtvistat ämne.

/Ulf
 
En sak jag aldrig skulle snåla på är kängorna. Har jag bara hela och torra fötter kan man i princip, på sommaren, gå hem om allting annat är trasigt. Eller i vart fall gå dit man kan få hjälp.

Sedan är det mest hur mycket ni orkar bära och vad det får kosta. Min första vandring skedde i ett Everest tält för 600:-. Kompisen har det fortfarande och han tycker det är bra för priset. Det är kondens, det är ganska tungt, det är dragit och det är utan innertält, men det funkar.

Mycket beror på inställningen man har.

Till första vandringen köpte vi tält, sovsäck, ryggsäck och liggunderlag för 3000:-. (även detta använder min kompis fortfarande). Kängorna och bra sockor ska få kosta och provas ut noga innan så det känns bra. Övriga kläder vi hade var jeans, tygbyxor, fleecetröjor och underställ.

Men det vägde en hel del... sen har jag uppgraderat under åren och bytt sovsäck, bytt ryggsäck med mera när behoven och önskemålen har ändrats.
 
Glömde ju det viktigaste... Skor.
Om du inte har redan satsa då på ett par bra kängor. Var beredd på att dom kan kosta 2-3000. SNÅLA INTE.

/Ulf
 
Först och främst...tack för era snabba svar!

Sovsäck har jag en ny som väger knappa 1200g.

Som liggunderlag tänkte jag använda ett hyggligt tjockt i skumplast (eller vad det nu heter...tänk vanligt hederligt gammalt underlag :) )

Kök -Vi har ett trangia som vi tänkte använda. Dåligt val?

Tältet väger omkring 4 kg. Borde inte ställa till med alltför stora problem.

Jag har läst i diverse trådar att folk går omkring med ett par kalsonger, ett par strumpor etc hela veckan. Är detta något endast för de extrema gramjägarna eller ska man spara in även på underkläder?

Precis som ni säger så har jag tänkt satsa på ett par bra kängor. Sedan en bra rygga. Efter det får jag se vad som kan vara lämpligt att investera i.

Var får man tag i kartor över Kungsleden?

Om man inte vill använda tjära på kroppen utan föredrar en enkel lösning, vad för märken på myggmedel kan ni rekommendera?
[Ändrat av Lerede 2007-03-15 kl 20:41]
 
Lerede; sa:
* Storlek på ryggsäck: -Vad kan vara lämpligt? Ge gärna förslag på prisvärda diton (nej, jag anser inte att en ryggsäck för 8 000 är prisvärd hur bra den än må vara).

* Klädsel under vandring: -Naturligtvis beror detta på väder, men vad kan tänkas vara lämpligt vid uppehåll och "normal" temperatur?

* Regnkläder: -Vad för matrial är lämpligt?

* Tält: -Vi har för närvarande ett sk. "Iglotält" som är lite känsligt för stark vind. Fungerar det eller behöver vi handla?

* Myggmedel: -Vad rekommenderar ni?

Detta kommer som sagt bli vår första expedition och vi saknar därför någon direkt erfarenhet. För att inte behöva uppfinna hjulet igen så är vi väldigt tacksamma för alla tips vi kan få!

Tack på förhand!

Den som söker skall finna. Även om det kan ta ett litet tag att söka så kan ni finna fler svar i forumens trådar. Sök på!

Mitt tips till er är att inte handla så mycket. Låna ihop i stället. Ni klarar er säkert fint med de ni kan få låna av föräldrar, jobbarkompisar, grannar mm. Jag instämmer dock i råden ovan angående skodon.

Rygga: cirka 50 - 80 liter beroende på om ni tältar/bor i stuga, handlar mat i stugor eller tar med er allt. Ska ni ha med 1 back öl eller 30 kg kamerautrustning? :) Då kanske ni behöver större...

Klädsel: Jag går i shorts och craft teeshirt.

Regnkläder: Yeepee vilken djungel! Om man vänder på det, vad har du för något i regnställsväg/Skidkläder?

Tält: Menar du ett kupoltält? De flesta skulle säga att de är relativt okänsliga för vind.

Myggmedel: Har jag aldrig med mig.

Lycka till
Peter P.
 
Trangia är enligt mig ett bra val, i alla fall om man är fler än en pers.
Satsa gärna på en gasbrännare.

4kg för ett tält är OK, i alla fall om ni ska bära det på 2 pers.

Jag har två par kallingar, två t-shirts, två par strumpor, två par sockor. Tvättar vid behov.

Kartor över Kungsleden hittar du på friluftsbutiker, bokhander, http://www.lm.se
För Abisko-Nikkaluokta behöver du BD6.

/Ulf
 
...och så något mot skavsår.
Leukoplast, röd, 50mm. Tejpa förebyggande.
Compeed, om det blir skavsår/blåsa.

/Ulf
 
Lerede; sa:
Om man inte vill använda tjära på kroppen utan föredrar en enkel lösning, vad för märken på myggmedel kan ni rekommendera?

Jag tycker att vanligt myggmedel som säljs på apoteket duger bra, 622 eller vad det heter. Men då har jag helst, tills det blir för j*la varmt, långa byxor och långa ärmar. För att klara ansiktet kan jag varmt rekommendera ett myggnät. Inte så macho, men man slipper garanterat mygg och man slipper gegga ner ansiktet (och därmed sovsäcken på kvällen).

Annars håller jag med de flesta ovan, satsa på kängorna. Restan kan ni försöka låna ihop eller köpa till rimligt pris.

Det kan vara värt att ägna totalvikten en tanke. Även om man inte är gramjägare är det ju dumt att släpa med sig prylar i onödan. En del tips och idéer kan ni hitta i de otaliga diskussionerna om "UL"-packning (UltraLätt) här på Utsidan.
 
pal2; sa:
Den som söker skall finna. Även om det kan ta ett litet tag att söka så kan ni finna fler svar i forumens trådar. Sök på!
Peter P.
Jo, självklart :) Jag är förvisso ny som medlem men jag har hängt här och läst ganska mycket. Ett par av mina frågor finns det alldeles säkert svar på i djungeln.

pal2; sa:
Rygga: cirka 50 - 80 liter beroende på om ni tältar/bor i stuga, handlar mat i stugor eller tar med er allt. Ska ni ha med 1 back öl eller 30 kg kamerautrustning? :) Då kanske ni behöver större...
Ölen får vänta till krogen vid målgång ;-) Om jag förstått er rätt så behöver man uppåt 70-80 liter om man bär med sig tält och all mat?

pal2; sa:
Regnkläder: Yeepee vilken djungel! Om man vänder på det, vad har du för något i regnställsväg/Skidkläder?
Här måste jag skaffa nya grejor. Har ingenting värt att kallas regnkläder. Det bästa kanske är att införskaffa en bra skaljacka?

pal2; sa:
Tält: Menar du ett kupoltält? De flesta skulle säga att de är relativt okänsliga för vind.
Ja, vi pratar nog om samma tält. Jag upplever att kolfiberstängerna (eller vad det nu är för matrial) är lite veka. När vi tältade på midsommar så böjde de sig en del. Förvisso blåste det i princip storm men. Jaja, vi kör nog på det tältet ändå.

pal2; sa:
Myggmedel: Har jag aldrig med mig.
För att det inte finns några mygg, för att du inte är känslig eller för att du är masochist? :)
 
Fjälluffarkort!

Varför inte köpa ett fjälluffarkort från Svenska turistföreningen?

De brukar vara prisvärda, och i dessa ingår både boende i STF:s fjällstugor (som finns längs hela kungsleden) och tåg från södra Sverige. Då kan ni bära lätta ryggsäckar och använde det extra springet i benen att upptäcka fjällen! Göra toppturer, såsa, fota, springa eller vad ni nu får för er.

God tur!

Björn Nilsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
kungkokkos Första vandringen, tips mottages varmt. Fjällvandring 7
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.