fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Där ser man, gamle Nordesjö har en sân där jacka jag tipsade om nàgra inlägg tillbaka.. Kunde man fà en reschenschon? tack tack!
 
Malindo; sa:
Där ser man, gamle Nordesjö har en sân där jacka jag tipsade om nàgra inlägg tillbaka.. Kunde man fà en reschenschon? tack tack!

Jag har inte satt den på några hårda prov, och det är min första termojacka, så någon regelrätt recension kan jag nog inte stå till tjänst med.

Men en liten snabbis...
Jag tycker den funkar alldeles utmärkt. Har aldrig frusit i den. Väger inget och tar ingen plats. Min väger 350 gram i storlek XL. Hade helst haft en L, men då hade ärmarna blivit för korta.

Nackdelar är att halv dragkedja såklart gör på- och avklädning lite bängligt.
Färgen gillar jag sådär (det är inte så snyggt med glansigt grönblått), och priset är såklart rätt högt, men på samma nivå som konkurrenterna.

En annan nackdel är att den är så liten att den funkar sämre som huvudkudde än en fleece :)
 
Om man får haka på tråden så är även jag ute efter ett varmt och lätt förstärkningsplagg. Min fundering är om det är dumt att viktsnåla genom att köra syntetväst istället för syntetjacka? Besparingen (Haglöfs Barrier) ligger på ca 200 gr och säkerligen en hel del även på volymen. Luva går bort helt.

Jag använder en lätt vindjacka över understället och har även tänkt att behålla min älskade microfleece i ryggan (tills jag märker att den är överflödig) Tror inte västen kommer vinterbrukas annat än i stan möjligtvis.
 
Essexblue; sa:
Om man får haka på tråden så är även jag ute efter ett varmt och lätt förstärkningsplagg. Min fundering är om det är dumt att viktsnåla genom att köra syntetväst istället för syntetjacka? Besparingen (Haglöfs Barrier) ligger på ca 200 gr och säkerligen en hel del även på volymen. Luva går bort helt.

Jag använder en lätt vindjacka över understället och har även tänkt att behålla min älskade microfleece i ryggan (tills jag märker att den är överflödig) Tror inte västen kommer vinterbrukas annat än i stan möjligtvis.

Jag har alltid tyckt att västar är suveräna när det gäller värme per vikt. Men de kräver något för armarna, vilket din fleece väl kan ge. Har du inte funderat över en ultralätt dunväst från t ex Western Mountaineering. De väger in mellan 100-200 g och är ju varmare. Men fuktkänsligare förstås. Snyggare på stan, dock. Jag snackade med en butikskille som tror att ultrlätta dunjackor kommer att slå som ett stadsplagg inom kort.

Jörgen
 
men när detta är ältat fram å tebax så kommer vi till pudelnds kärna.. man vill ju va snygg oxå.. Rasken, du kär väl med lapp-kavaj i ull som är snygg som satan.. har du nån schöön bild eller länk?
 
Patagonias PUFF jacka och byxor är ocksà ett alternativ jag sneglat pà.

Fn. har jag en ovanligt kraftig Primaloftjacka fràn Lundhags (minns ej namnet, men den är jákligt varm, áven till sjöss dár det látt blir fuktigt och dant). Tror det ár uppàt 600 gram primaloft i den. Numera fr.a jákligt bra stadsjacka i kalla trakter. Gick omkring en hel dag i Vilnius med -10ºC-15ºC och iskall nordanvind och halv snöstorm med denna jacka och enbart en skjorta under. fantastiskt!

user_66_671595496203_0_BG.jpg


Till mina friluftsaktiviteter har jag en superlátt LIV fràn KM, som som sagt funkar bra bàde som andralager eller som tillfällig förstárkning ovanpà en softshell eller liknande vid kortare raster, typ pà toppen av nât berg:
175863.JPG

Funkar áven bra som (stads-)jacka i sig, mycket várme till lâg vikt. Dock, här fàr man ta i beräkning KM-faktorn: man ser lite special ut pà stan med deras design!

Till sist även en potent (men látt och kompromerbar) dunväst fràn Diamir, spaniens motsvarighet till Klättermusen. kan anvándas som förstärkningsplagg även ovanpà en jacka typ LIV, t.ex om det är riktigt kallt.

Under detta understáll av olika kvaliteter/tjocklekar beroende pâ váderlek, samt softshelljacka och byxor.
Understállsfavorit: Patagonia Capilene SW och MW

user_66_DSC01797.JPG



I ryggan en látt regnstáll (hardshell)som tas fram enbart vid behov, och som dà kan anvándas ovanpà dun/syntet-plaggen.
Fleece anvánds i princip aldrig, tar upp mycket plats och tycker inte det reglerar värme: kánns antingen för varmt eller för kallt.,. samt màste av och pà med jackan varje gàng man vill byta..

Undantag: mikrofleece anvánds ibland som extra varmt

[Ändrat av Malindo 2006-09-07 kl 10:45]
 
Då det blir lite kallare ute så börjar jag mer och mer tänka på ett vettigt plagg. De olika som jag funderar mest ikring nu är:
Haglöfs Barrier Jacket
KM Liv
KM Hild
Patagonia M's Down Sweater
Det är ju lite olika plagg helt enkelt. Barriern och Liv verkar finnas lite folk som har erfarenhet av här, men hur är det med Hild och Patagonias variant?
Det som lockar med Haglöfs är ju helt klart priset, 1000 pix. Någon som har erfarenhet av Barrier Pant när vi ändå är igång?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.