Fleece/Softshell hjälp!

OK jag har suttit och bläddrat och läst här efter tips om en bra jacka för mig men blir nästan bara yr hehe.

Det är så att jag det senaste året cyklat till jobbet varje dag och sträckan är ungefär 1mil. Jag köpte en billig McKinley jacka som hade både hardshell och en fleece "zip in" i ett.

Jag slutade ganska fort med att ha skalet på utan använde mest fleecen då det blev på tok för varmt med båda plagg.

Jag tänkte nu lägga ut lite mer pengar på en riktigt bra fleece som har bättre kvalitet än den jag fick med i McKinley paketet.

Det jag vill ha är en jacka som inte är så bylsig och som andas mycket bra men som ändå kan hålla värme när det blir kallt. Vattentäthet är inte en prioritet men gärna vattenavisande och snabbtorkande.

Finns det någon jacka som man kan använda höst, vinter och tidig vår? De absolut kallaste dagarna ska jag väll försöka köpa mig någon skaljacka och använda fleecen som foder, men den dagen den sorgen!

När jag kollat själv på nätet så har jag mest kollat på Haglöfs och The North Face då jag tycker de gör snyggast kläder. Jag vill gärna att plagget sitter figurnära och att det är stilrent. Gärna helsvart.

Modeller jag tittat lite extra på är:

Haglöfs Tornado: (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HAGLOFSTORNADO)

Är windstopper fleece för tät för mitt ändamål kanske?

Haglöfs Dual Jacket: http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HAGLOFSDUALJKT_S08

North Face Momentum: http://www.altrec.com/the-north-face/mens-momentum-jacket#photo

Den ser lite väl tight ut på bilden men jag vill gärna att den ska vara lite stretchad. Den jag har nu ser ut som en saccosäck hehe.

Anyway. Om ni kunde ge mig lite tips så vore jag jättetacksam!

Mvh Magnus.
 
Varför inte köpa en cykeljacka i fleece i stället? Den kommer att sitta tight och de har oftast vindskydd på framsidan men inte på ryggen. De är också ofta lite längre, så att de täcker hela ryggen.
 
Eller en jokkmokkskavaj med vindpoplin på framsidans insida, HH och Fristad har i jobbarboden, andas betydligt bättre än fleece och värmer men låter även regnet rinna av...
//J
 
God jakke!

Hvis du ikke må gjøre knallharde prioriteringer på kronene du bruker på jakke, så vil jeg be deg kikke på denne http://www.arcteryx.com/product.aspx?Gamma-MX-Hoody# Jeg kjøpte denne nettopp selv i sort/grå og er fantastisk godt fornøyd så langt.

Jeg bruker den på fjellet og på tur når jeg vet at jeg blir varm av å være i bevegelse. Brukte den for tre uker siden på tur mellom Sulis og Lønnsdal. Det var -10 og litt vind, men jeg hadde bare en enkel undertrøye under jakken. Den har elastisk kroppsnært snitt, og en god hette.

Jeg betalte 3600 for den, men du får den sikkert billigere i Sverige. Sjekk hos en butikk som har den om du liker den. Jeg ble i alle fall fornøyd.
/Otto
 
Otto: Ja den jackan såg ut att passa mig utmärkt men priset var verkligen i överkant. Jag vill helst inte betala så mycket mer än 1500sek. Ska se om jag kan prova en här i Karlstad. Den har ju rätt längd och verkar ha god passform också...

seobserver: Jag googlade på jokkmokskavaj och jobbarboden men fick inte träff på något av det.

KLAGER: Jag vill gärna använda jackan till annat än bara cykling även om det primärt skall användas fram och tillbaka till jobbet. Vill helst att den ska se stilren och "casual" ut och de cykeljackor jag såg när jag googlade såg väldig "race"iga ut om du förstår vad jag menar. Du kanske har ett förslag på ett märke/modell?
Jag är väldigt förtjust i Craft och deras underställ och funktionströjor och såg att de gjort en cykeljacka som såg rätt fin ut: http://www.craft-usa.com/anc_shop_z...line=men&area=shop&type=bbike&id=686&bcsex=m#
Någon åsikt om den? Kanske finns i svart :)
 
Crafts jacka ser mycket bra ut, tyvärr brukar det bara vara svårt att hitta cykelkläder på den svenska marknaden. Cyklar man i en jacka med membran även på ryggen så kan man bara reglera värmen genom att öppna i halsen, och det brukar inte vara bra när man cyklar.

Jag tycker också att cykeljacka fungerar bra när man är ute och vandrar, att den är svalare på ryggen är bara bra om man bär ryggsäck.
 
Tycker som Otto.

Arcteryx gamma X Hoody är toppenbra,och därtill jäkligt snygg.
Riktigt all-round-plagg och med bara ett tunnt ull-lager under går det bra även när det är kallt vid aktivitet.
Är det riktigt blött/regn,så blir den blöt.
Haft min hela vintern,även "de kalla" dagarna.
 
Arcteryx gamma X Hoody är toppenbra,och därtill jäkligt snygg.
Riktigt all-round-plagg och med bara ett tunnt ull-lager under går det bra även när det är kallt vid aktivitet.
Är det riktigt blött/regn,så blir den blöt.
Haft min hela vintern,även "de kalla" dagarna.

Men har du eller Otto cyklat i dem?
 
Eller en jokkmokkskavaj med vindpoplin på framsidans insida, HH och Fristad har i jobbarboden, andas betydligt bättre än fleece och värmer men låter även regnet rinna av...
//J

jokkmokkskavaj låter som nåt man köpt på jokkmokksmarknad, i päls.

Jag tror den gode observatören menar en pälsfiberjacka från en butik som saluför yrkeskläder. Tyvärr är det svårt att hitta sådana med vindpoplin i. Ofta är det däremot oxford nylon över oket. Jag tycker sådana plagg är bra, men för varma för cykling. Alldelles för varma.

Förut när jag cyklade ganska mkt (hem-skola-träning-hem typ 30 km kanske) så hade jag en windstopperjacka jag tyckte var jättebra, den var lång i ryggen också. Tror den var från mamut, den höll i tre år, fast då hade jag den nästan varje dag och till fjälls också. Den hade ventilation i sidorna och armhålorna också, en bröstficka. FInns såklart inte idag. Men testa windstopper med hyffsad rygglängd. Millet har någon snygg, haglöfs brukar vara snygga också. Huva är kanske inte så bra däremot, fångas av vinden och går sällan över hjälmen.
 
Arcteryx Gamma MX

Har använt min till allt utan just cykel. Men som sagt innan i tråden den är snygg sitter bra och man rör sig fruktansvärt bra i den. Har modellen utan huva då jag tycker det är bekvämare.
Vandring,golf, klättring och mkt fritid har spenderats i denna jacka.
Tips om du har bekanta i USA att köpa den där och få den skickad hem till dem för att sen sända vidare eller ta med vid Sverigebesök. Köpte min på MountinGear. Och nu är ju dollarn riktigt låg så bara att utnyttja.

http://www.mountaingear.com/pages/p...ma+MX+Jacket+-+Men's/Store/MG/item/204433/N/0
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.