Fleece/Softshell hjälp!

Jag stämmer in i hyllningskören för Gamma MX. Jag har modellen utan huva och måste säga att den är otroligt mångsidig. Framförallt passar den höst och vår vid 5-15 grader C. För cykling varierar jag mellan den och en Briko vindjacka (WS i fronten och mikrofleece bak). Fördelen med Powershield över WS är andningsförmågan. WS blir tyvärr ofta för kvalmigt.
 
Cyklar till o från jobbet ett par gånger om dagen.Inte "träningscyklat",bara "transportcyklat".

Ja det är vad jag gör. Jag försöker cykla så snabbt jag bara kan men jag har en vanlig 7 växlad damcykel så jag behöver ju inte vara strömlinjeformad och lite mer foder än de som verkligen ångar på behöver jag.

Ska se om jag kan testa Gamma jackan någonstans. OM jag kan få den från USA så hamnar den ju över budget men inte dubbelt över som om jag skulle köpa den här i svedala :)
 
Jakke til sykling.

Cyklar till o från jobbet ett par gånger om dagen.Inte "träningscyklat",bara "transportcyklat".

Herregud, det sier ikke lite når Brigas sier at hun bruker den hele vinteren "til og med på de kalde dagene". Hvis det finnes noe sted hvor det er kaldt så er det jo Jokkmok og områdene omkring. De lever jo av kulden (bil-testere).

Holde jakke under slike forhold, så klarer den seg fint på steder der temperaturen ikke er så ekstrem som Jokkmok. Jeg kan tenke meg at "de kalde" dagene der er godt nede i 30 minus.
 
OK om vi bortser från Arcteryx Gamma MX (då priset är dubbla min budget ungefär). Vad kan ni rekommendera då?

Finns det någon fleece som inte är helt vindtät men som motstår lite vind iaf? Alternativt en vindtät med "pit zips". Är pit zips svårt att sy på själv? Borde ju inte vara det tycker man...

Vad tror ni om The North Face Apex Bionic? (http://www.backcountry.com/store/TNF2167/The-North-Face-Apex-Bionic-Jacket-Mens.html)

Den verkar mycket populär och när jag läser:
Recommended Use: Aerobic alpine, layering, biking,
running, feeling like the
Six Million Dollar Man,

Så låter det ju rätt. Dock är den ju helt vindtät... Någon som har en som kan berätta hur den ter sig under fysisk aktivitet? (Andas den bra är väll frågan kanske...)

Eller som sagt. Andra tips än Arcteryx Gamma!

Tack ska ni ha!
 
Tierra..

Jag skulle rekomendera en softshell och int en windstopper softshell.

Jag använder en Tierra Splitfire(rec finns på min sida) som är Otroligt bra, välsittande och ja...!

Använder den nu när jag går/cycklar till jobbet.. Det har blivit min "året-runt jacka" blåser det kallare så kompleterar jag med ett skal!

//A

Ps, kostar max 1500kr!
 
Jag skulle rekomendera en softshell och int en windstopper softshell.

Jag använder en Tierra Splitfire(rec finns på min sida) som är Otroligt bra, välsittande och ja...!

Använder den nu när jag går/cycklar till jobbet.. Det har blivit min "året-runt jacka" blåser det kallare så kompleterar jag med ett skal!

//A

Ps, kostar max 1500kr!

Återupplivar min tråd då jag fortfarande söker jacka och kylan börjar närma sig.

andy69: Tierra Splitfire verkar onekligen som ett bra val för mig. Jag tycker den ser väldigt snygg ut på bild också vilket är ett jättestort plus: http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=970
Att den inte är helt vindtät är perfekt. Jag har som sagt cyklat med en underställ, funktionströja och en fleece på vintern och det har gått sådär. Den torde vara lite mer vindresisten än en vanlig fleece va? I så fall blir det nog bra då jag tycker det blir lite väl svettigt när jag slängt på ett skal. Visserligen är både fleece och skal det billigaste alternativet från Everest så det är väll inte direkt några högteknologiska plagg.

En annan idé jag fick när jag var på cykelaffären och reparerade min cykel. Såg en löparjacka från Craft som var vindtät och hade många ventilationshål. Om man köper en finare fleece och löparjackan borde väll det vara en ganska bra kombination?

Löparjackan när det är kallare än bara T-shirt. Fleecen när det är kallare än löparjackan och kombinera dem när det är riktigt kallt. Den kombinationen borde kosta ungefär lika mycket som Tierra Splitfire.

Vad skulle ni rekommendera?

Tackar för svar igen!
 
Hmm.. alltid svårt att råda. Men jag är alltså vild med min softshell, funkar till nästan allt. Trots att det är plast och jag blir liksom lite retro ibland... Har en Millet Pro Touring Hoodie (billigare än arcteryx & minst lika bra:) som funkar till allt från cykling till högfjäll, också ner till minusgrader med lite ylle under. Kort i ärmarna dock, så jag fick gå upp två storlekar. Tja, i vissa fall får man bara prova sig fram, det är ju individuellt vad som funkar.
 
Polartec PowerShield rockar!

Millet Pro Touring och Gamma MX är gjorda av samma material, Polartec PowerShield, så vill man inte punga ut en halv förmögenhet för en MX så är Pro Touring ett fullgott alternativ. I första hand är det PowerShield som gör att MX är så bra.
 
Tack för tipset!

Tänkte åka till Naturkompaniet till helgen och se om de har en Tierra Splitfire Hood jacka i min storlek. Då kan jag nog avgöra om jag tycker det verkar vara något i min smak. Den ser onekligen snygg ut och att den har pitzips är ju ett jätteplus.

Millet Pro Touring låter också bra. Materialmässigt kanske den är bättre än Tierra vad vet jag. Men att den har korta armar är verkligen inte ett plus. Jag är 190cm lång och jag ska ju använda den när jag cyklar...

Fler tips åsikter? Jag är inte helt låst vid softshell längre utan kan tänka mig en två-dels lösning. Skal+fleece kanske. Men 1800 går nog min budget vid i nuläget.
 
Ok jag var inne på naturkompaniet och de hade sålt det sista exemplaret och hade ingen millet pro... Dock såg jag när jag kom hem att haglöfs har en ny kollektion ute där de har en powershieldjacka. Låter perfekt på papperet tycker jag. Förlängd rygg, vind och vatten resistent, microfleece på insidan och snygg dessutom. Får hoppas att de har den i karlstad så jag kan pröva den. Hagöfs serpent heter den.
 
Ok jag var inne på naturkompaniet och de hade sålt det sista exemplaret och hade ingen millet pro... Dock såg jag när jag kom hem att haglöfs har en ny kollektion ute där de har en powershieldjacka. Låter perfekt på papperet tycker jag. Förlängd rygg, vind och vatten resistent, microfleece på insidan och snygg dessutom. Får hoppas att de har den i karlstad så jag kan pröva den. Hagöfs serpent heter den.

Ser schysst ut, men skulle nog överväga en med luva. Tycke & smak, men använder det massor f f a vid vandring. Och fixa hål för tummarna, super när man cyklar & det e ruggigt ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.