Fleece/Softshell hjälp!

Tittar man på priset så är Haglöfs Serpent och Reptile verkligen prisvärda. Dock måste man känna på kvaliteten på tyget för att se vad de går för. Jag har hållt i dessa två och det är inte samma tyg som i Gamma MX eller Pro Touring. Det som Haglöfs använder är strävare, inte lika stretchigt och har en rutstruktur på insidan. Arc'teryx och Millet har en som är vågig på insidan. Hur det är med vind och vattenresistens vet jag inte.
Mitt tips: se till att känna på tyget i båda jackorna innan du bestämmer dig, det är stor skillnad enligt mig.
 
Tittar man på priset så är Haglöfs Serpent och Reptile verkligen prisvärda. Dock måste man känna på kvaliteten på tyget för att se vad de går för. Jag har hållt i dessa två och det är inte samma tyg som i Gamma MX eller Pro Touring. Det som Haglöfs använder är strävare, inte lika stretchigt och har en rutstruktur på insidan. Arc'teryx och Millet har en som är vågig på insidan. Hur det är med vind och vattenresistens vet jag inte.
Mitt tips: se till att känna på tyget i båda jackorna innan du bestämmer dig, det är stor skillnad enligt mig.

Jo fast det är no contest för mig. Jag vill inte betala för en Gamma MX då jag tycker den är dyr för att användas primärt som en jobbpendlingsjacka, och kan inte hitta en Millet Pro Touring.
Jag vill gärna pröva kläderna innan jag köper så jag vet att storleken är korrekt. Prövar jag i butik kan jag se till att köpa en storlek så jag kan få plats med en microfleece under jackan eller dylikt ifall den utlovade vargavintern blir hård. Dock varnar de ju varje år om vargavinter men den kommer aldrig hehe.

Men självklart ska jag klämma lite på jackan innan jag köper. Dock så verkar den jättebra på papperet för mig och är inom budgeten.
Men tyckte du kvaliteten verkade dålig? Jag kan ju förstå att med det priset så blir det ingen Arcteryx kvalitet men å andra sidan så kommer jag inte direkt klättra i berg osv så slitaget kommer bli mindre än för en sann vildmarksmänniska :)

Mountainfox: Angående luva. Självklart ser jag positiva saker med en luva. Dock är det inte en showstopper för mig.
Jag hade luva på min förra skaljacka som jag var tvungen att ta av då den blockerade min vy när jag skulle kolla bakom mig när jag cyklade.
Dock verkar bra vildmarkskläder vara lite mer intelligent utformade så ett sådant problem kanske inte skulle uppstå igen.

Ringde Naturkompaniet idag och de hade inte fått in jackan än. Ska ringa igen under veckan och åka dit och pröva.

Vill tacka för alla bra råd och tips!
 
Jo fast det är no contest för mig. Jag vill inte betala för en Gamma MX då jag tycker den är dyr för att användas primärt som en jobbpendlingsjacka, och kan inte hitta en Millet Pro Touring.

[Text bortklippt]

Men självklart ska jag klämma lite på jackan innan jag köper. Dock så verkar den jättebra på papperet för mig och är inom budgeten.
Men tyckte du kvaliteten verkade dålig? Jag kan ju förstå att med det priset så blir det ingen Arcteryx kvalitet men å andra sidan så kommer jag inte direkt klättra i berg osv så slitaget kommer bli mindre än för en sann vildmarksmänniska :)

[Text bortklippt]

Vill tacka för alla bra råd och tips!
Då förstår jag.
Ja på pappret är den som sagt mycket bra för det priset. Jag tror den kan fungera bra som pendlingsjacka. Kvaliteten upplevde jag inte som dålig, jag provade aldrig jackan utan kände bara på den. För det priset är det nog bra, jag vart faktiskt förvånad då jag såg prislappen. (bara för att ha det sagt så upplever jag dock Arc'teryx kvalitet som helt outstanding på vissa produkter iaf, men man får nog fundera om de är värda priset och man verkligen behöver den..).
I vilket fall, lycka till med jackköpet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.