fleece på fleece värmer ej !??

jag tycker första fleece tröjan värmer otroligt bra, helt i klass med en ylletröja. däremot när man har flera lager fleece blir det ingen större effekt, fler som tänkt på det?
 
Håller med

jag tycker första fleece tröjan värmer otroligt bra, helt i klass med en ylletröja. däremot när man har flera lager fleece blir det ingen större effekt, fler som tänkt på det?

Det är som om det måste till något som suger upp fukten.

En annan sak som jag gillar är en vindtät jacka och fleece utanpå. Fukten kondenserar inte på samma sätt och jag får ett bättre klimat.
 
Hm, har ingen egen erfarenhet av detta, men enligt flerlagersprincipen borde det ju hålla värmen bättre. En tänkbar anledning till att det inte fungerar är om båda fleecetröjorna är i samma storlek. Det gör att den yttre tröjan pressar ihop den inre, och då blir inte effekten bättre än bara en. Alternativt är det jackan som blir för tajt med två fleecetröjor. Det är ju viktigt att det får plats en del luft mellan lagren för att flerlagerprincipen ska fungera.

Mvh /Joel
 
Det funkar för mig.

Jag har i många år kört med ett standardupplägg som innebär:

Lager 1: Underställ (syntet)
Lager 2: Microfleece-tröja
Lager 3: (förstärkning vid behov) Windstopper fleece-jacka
Lager 4: (skal, vid behov) antingen softshelljacka eller G-tex-/regn-jacka

Alltså genomgående fleece/syntet och det funkar klockrent.
Men som tidigare sagts, det ska vara plats för luftlager annars funkar det nog inte så bra.


Gott Nytt År!

/O.
 
Tycker inga kläder värmer särskilt mycket. Rörelse, eld och varm dryck/mat däremot. I riktigt kallt väder fördröjer endast kläder kylan. Tycker jag iaf.

Använder helst syntet- eller dunjacka som värmeplagg under kalla årstiden, kombinerat med värmebyxa eller fiberpälsshorts. Vanliga fleecetröjor är för tunna för att ge någon vettig isolering när det är kallt ute, orka sätta på sig flera lager med fleece liksom.
 
Isoleringen beror på instängda luftlager, i plagg, ullhår, dun. Tätsittande jackor är inte alltid modellen.
Värmen kommer från brukaren. Vindtätt lager ytterst brukar räcka fint i kyla. Ull värmer även fuktigt.
Knappast klarar syntet av det.
Moderna ungar är märkliga, mössa på inne och av ute. -15° i morse på sydkusten.
 
Ja att mer isolering inte skulle ge mer värme låter ju jättekonstigt, jag har aldrig upplevt nått liknande och tror inte det har med att det är fleece att göra.
Möjligtvis att materialet trycks ihop om det blir allt för tight.

Jag kör på den metoden vid kall skidåkning när jag klämmer in min primaloftjacka innanför min softshell, utrymmet mellan fylls rätt mycket och primaloften trycks givetvis ihop i armbågar och under armar osv, men det gör även att det inte blir så klumpigt att röra sig! Huvan går tom in under hjälmen.
Superskönt när det verkligen är dragfritt! :)
 
med "värmer" menade jag naturligtvis inte att tröjan i sig skulle tillföra värme. men ok, det mer korrekta kanske då skulle vara "isolera bättre"

sen kan jag också dom mest grundläggande principerna, frågan var mer tänkt som ett snäpp ovanför dagisbarn-nivå.



jag förtydligar;

test 1, denna vinter, minus 18, på överkroppen;

craft lager 1 undertröja + haglöfs micro fleece + haglöfs polartec (tjock) fleecejacka + gooretex skaljacka. allt anpassat i storlek så att det varken satt för tight eller för löst. upplever knapp märkbar skillnad när den, i sammanhanget, tjocka fleecen kom på.

samma arrangemang som ovan med med ylletröja som tredje lager i stället för fleecejackan, direkt och betydligt varmare.

allt annat, dvs min rörelse, väder, mat, dryck osv osv i princip lika.

test 2, förra vintern, vid minus 28;

craft lager 1 underställ, armens "nya" "fältskjorta" med dragkedja + halv tunn fleece tröja + fleecejacka + försvarets vita anorak (till snödräkten) frös och hämtade en väns XL fleece jacka och satte ovanpå alla lager men under anoraken, allt anpassat i storlek, märkte över huvudtaget ingen skillnad med den extra jackan.

dagen efter, allt i princip lika;

craft + fältskjorta + tunn fleecetröja + "dressman 100% ull tröja + "hemstickad" ylle tröja + anorak = betydligt varmare.

mångden rörelse är (var) ungefär jämförbart med mycket lätt promenadtempo + med minut långa inslag av helt stillastående.

det kan hända att ull värmer bättre än fleece, men det min spaning handlar om är att jag knappt upplevde någon skillnad av det extra fleece lagret. men det var kul att höra att någon i alla fall gjort samma iakttagelse. jag ska prova det där du beskriver, med tunn vindtät jacka, janne.
 
Jag har i många år kört med ett standardupplägg som innebär:

Lager 1: Underställ (syntet)
Lager 2: Microfleece-tröja
Lager 3: (förstärkning vid behov) Windstopper fleece-jacka
Lager 4: (skal, vid behov) antingen softshelljacka eller G-tex-/regn-jacka

Alltså genomgående fleece/syntet och det funkar klockrent.
Men som tidigare sagts, det ska vara plats för luftlager annars funkar det nog inte så bra.


Gott Nytt År!

/O.

Så kör jag och fungerar hur bra som helst och är totalt skalbart,torkar av sig själv och väger inget.

Med detta kan man skala runt och ha komfortabelt från sommartemp till -30 eller säkert uppåt -40.
Rör man på sig klarar man sig med bara 1,2 och 5 ned till -20 , stannar man drar man på lager 3 - skall man vara stationär drar man på 4 också.
Då kan man vara ganska stilla aktivitetsmässigt och inte frysa.

Det viktiga är att plaggena i systemet är storleksanpassade att bygga luftlager.
Vinterkängorna är t.ex strl 47 i stället för sommarkängorna på 43 , goretexskalet är mycket rymligt osv.

1.Underställ
2.Microfleece underställ
3.Fleece ställ
4.Ytterliggare större fleeceställ
5 Skal av Goretex.
 
Så kör jag och fungerar hur bra som helst och är totalt skalbart,torkar av sig själv och väger inget.

Med detta kan man skala runt och ha komfortabelt från sommartemp till -30 eller säkert uppåt -40.
Rör man på sig klarar man sig med bara 1,2 och 5 ned till -20 , stannar man drar man på lager 3 - skall man vara stationär drar man på 4 också.
Då kan man vara ganska stilla aktivitetsmässigt och inte frysa.

Det viktiga är att plaggena i systemet är storleksanpassade att bygga luftlager.
Vinterkängorna är t.ex strl 47 i stället för sommarkängorna på 43 , goretexskalet är mycket rymligt osv.

1.Underställ
2.Microfleece underställ
3.Fleece ställ
4.Ytterliggare större fleeceställ
5 Skal av Goretex.


vad är det för märke /typ av fleece ni använder när ni märker en klar skillnad, till det bättre, av 3:dje & 4:de lagret?
 
Min erfarenhet ær att det inte bara ær att lægga lager på lager utan fundera på vad som hænder mellan lagren. Fleece slæpper igenom luft relativt lætt. Før att få maximal isolering skulle jag då sætta en stor skjorta eller något annat plagg mellan fleecelagren så att luften stannar dær. Annars transporteras værmen gærna bort genom båda fleecelagren. Som redan næmts kan man nyttja det hær också. Vid en bestigning hade jag svårt att få till en bra temperatur. Kom då på att sætta min foderjacka utanpå skaljackan. Vinden kylde lagom før att foderjackan inte var lika vindtæt. Det værsta jag gjort var att placera en flanellskjorta i bomull nærmast skaljackan. Efter en dag i -20 var det som att dra ut två korvar med snø ur ærmarna och trøjan var styv som en planka resten av turen.
/J
 
Min erfarenhet ær att det inte bara ær att lægga lager på lager utan fundera på vad som hænder mellan lagren. Fleece slæpper igenom luft relativt lætt. Før att få maximal isolering skulle jag då sætta en stor skjorta eller något annat plagg mellan fleecelagren så att luften stannar dær. Annars transporteras værmen gærna bort genom båda fleecelagren. Som redan næmts kan man nyttja det hær också. Vid en bestigning hade jag svårt att få till en bra temperatur. Kom då på att sætta min foderjacka utanpå skaljackan. Vinden kylde lagom før att foderjackan inte var lika vindtæt. Det værsta jag gjort var att placera en flanellskjorta i bomull nærmast skaljackan. Efter en dag i -20 var det som att dra ut två korvar med snø ur ærmarna och trøjan var styv som en planka resten av turen.
/J


intressant att ta del av dina erfarenheter! det låter som en vettig teori. om allt är storleksanpassat, så som beskrivits tidigare, blir det ganska mycket luft totalt sett och när den kan cirkulera så lätt, som den gör genom tre lager fleece, uppnår man nog inte samma effekt som med motsvarande mängd kläder (isolering) där luften blir mer stillastående.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.