windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager?

Hej,

Tänkte införskaffa ett varmt mellanlager att ha under min paclite och undrar om det är någon skillnad värmemässigt att ha ett mellanlager med fleece som är vindtätt jämfört med ett icke vindtätt?

Fördelen med en vindtät fleece som mellanlager är att man enbart kan ha fleecen som översta lager när det ej regnar men är väldigt blåsigt. Men förlorar man värme om man jämför dem båda som mellanlager?
 
Regnar det lätt, mist, fungerar fiberpäls väl men ej fleece. Min erfarenhet av widfodrad fleece är att det blir för tätt, dvs svettigt på insidan. Behöver du skal mot vind rekommenderas cykeljacka eller mer allsidigt en vindblus.
//J
 
Du förlorar nog ingen värme med att ha vindtäta som mellanlager, om det inte är en sån där vindtät som har lågt "ludd". Det är luddet (eller luften som hålls kvar i luddet) som isolerar. Därför fiberpäls är varmare än kortsnaggad vindtät.

Däremot brukar vindtätt mellanlager bli svettigt. Dessutom är det betydligt stelare än vanlig fleece, vilket betyder en del när du har 3-4 lager kläder på dig.

Själv har jag "aldrig" vindtät fleece med mig på längre turer på fjället, sommar eller vinter. I skidbacken eller på pimpelisen eller hundpromenaden är det ett bra material, men inget jag prioriterar när vikt och utrymme måste tas med i beräkningen. Skaljackan funkar ypperligt som vindskydd om det blåser riktigt fult (regnjackan sommartid), och gillar man inte det så finns det minimala, billiga, ultralätta (100-200g) vindjackor att ta med sig. Om det blåser kan det t ex vara olidligt varmt att gå med underställ + vindtät fleece. Bättre då att dra vindjackan direkt utanpå understället.
 
Du förlorar nog ingen värme med att ha vindtäta som mellanlager, om det inte är en sån där vindtät som har lågt "ludd". Det är luddet (eller luften som hålls kvar i luddet) som isolerar. Därför fiberpäls är varmare än kortsnaggad vindtät.
Lägg därtill att medan luft isolerar, leder material värme: den totala effekten är en 6-poängsmatch till ludd's favör. Lite ludd är din kompis; mycket ludd din bästis.

T
 
Vindtät fleece och skal, är enligt min erfarenhet en riktigt dålig kombination! Har några gånger försökt mej på denna lösning (glömt vanliga fleecen hemma etc.) och resultatet har varje gång blivit massor av svett. Det blir liksom heltätt med två lager som både skall vara täta och andas...?, två lager med halvkass genomsläpplighet på varandra ger heltätt slutresultat. Det är klart står man still eller nästan still så funkar det, men cykla, aldrig.
 
Då var det ganska tydligt att vanlig fleece gäller och ej windbreaker under skaljackan. Tack för infon gott folk!

Eller snarare fiberpäls istället för fleece, har man den dessutom under jackan så syns den ju inte heller (utseende enda anledningen till att den sämre fleecen ersatte fiberpälsen?).
 
Kan bara ytterligare understryka fördelarna med en tunn, lätt vindblus för att slippa att ha ett tätt regnplagg på hela tiden. Att bli av med kroppsfukten är av stor vikt för att man skall känna sig varm. Lätt vindblus, utom när det regnar. Då tar du på ett lätt regnplagg av Paclite eller liknande. Och som redan påpekats, inget vindtätt i mellanlagret/fleecen. Windstopper är ännu sämre på att släppa ut fukt än vanlig tät Goretex XCR.
IMHO
Jörgen
 
Ingen som vill propsa på en lätt thermojacka istället för fiberpäls. Skulle aldrig ha fiberpäls/thermojakca på mig under aktivitet och det är helt underbart att dra på sig en thermojacka en kall dag under pauserna på en vandring för då behöver man inte ta av sig vindblusen, ta på sig fiberpälsen o dra på sig vindblusen igen för att få maximal värme (o tvärtom när man skall börja röra på sig igen). Andra fördelar med kvalitets thermojackor är att de inte är känsliga för fukt (till skillnad från tex dun), torkar snabbt, är vindtäta men ändå otroligt varma för sin vikt, mkt mer komprimerbara än fiberpäls och dessutom billigare!! Leta efter produkter med primaloft!

Finns massor med fina, lätta (o rätt billiga) thermojackor på Towerridge.co.uk från RAB o Montane (med primaloft) som man lätt kan beställa hem till Sverige.
 
Den billigaste syntetiska isolerande jackan på towerridge kostade £65, vilket jag tycker är dyrare än 250 spänn för en jobman fiberpäls. Eller har pundet rasat? Syntetiska värmeplagg har sina fördelar men är inte billigare än glesbygdskavajen. Termojackor transporterar fukt sämre och de tar dessutom längre tid att torka. Testa själv fukttransporten, sätt på dig ett av plaggen en riktigt kall dag och spring några kilometer, fiberpälsen kommer ha frost på utsidan. Medan termojackan kommer ha fuktigt foder. Iaf när jag testade.
 
På vilket sätt är det skillnad på att ha en vindtät fleece eller fleece+vindjacka?

Förutom att vindtäta fleecejackor oftast har bättre ventilationsmöjligheter då.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsanna ITAB's Jacka Windbreaker soft? Kläder 26
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
Puttri fleece, ullfrotté eller thermojacka? Kläder 62
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.