fleece, ullfrotté eller thermojacka?

Jag undrar vad som är varmast/bäst i förhållande till vikt som värmeplagg för långturer i Fjällen under vår-sommar-höst eller andra liknande aktiviteter av följande:
1) Fleece, eller liknande syntet (varmt, slitstarkt, lätt?, men luktar snabbt illa)
2)ullfrotte, ev. med lite syntetinnehåll (varmt, men hur tungt?, luktar inte illa och varm även vått, går lätt sönder)
3) thermo jacka (lätt i förhållande till effekt?, vindtät, luktar lika mkt som fleece?)

Det känns som alla har sina för och nackdelar, men om man nu skall välja ett värmeplagg till en längre fjälltur, vilket skulle ni välja (hittlls har jag kört med ull som jag är mkt nöjd med, men dragkedjan är sönder varför jag har börjat fundera på andra lösningar oxå). Är dock lite inne på en syntet thermo jacka...

Tack för hjälpen!
 
Vikteffektivast är dunplagg....
Ullfrotte är inte illa i praktiken....
Jokkmockskavaj vida bättre ute än fleece...
Tunn ylletröja aldrig fel....
Tvättar man sig själv ute dagligen är sällan klädäckel problem på 14dagars turer, men tror man att man kan lukta mums utan egenhygien får man nog tänka om...
 
Hej!

Thermojacka är det som är klart effektivast om man ser till värme/vikt förhållande. Svaghet är lukt som sagt men personligen tycker jag att fördelarna överväger helt klart. För att minska lukten försöker jag använda thermojackan utan på vindjacka osv så den inte hamnar så nära kroppen, men det är klart att den luktar lite efter 14 dagar på fjället.


Ullfrotte består alltid till viss del av syntet vad jag förstår, 30-40% nått sånt. Står inte emot vassa föremål så bra, får lätt stickhål men slitstyrkan vad gäller normalt användning, armbågar etc, är helt ok. Ull är tungt min thermojacka är mycket varmare än min ullfrotte till samma vikt. Klart bästa materialet mot lukt.
 
Tack för synpunkterna... Brukar för övrigt ha med mig en dunväst för de allra kallaste dagarna... Antar att syntet thermojacka är bättre än fleece, fast inte lika bra som dun, men ändå värmande om den skulle råka bli blöt. Ull kommer jag att ha närmast kroppen i vilket fall som helst...
 
Regn och fukt

Jag undrar vad som händer med en termojacka om man vill förstärka klädseln i regn och blåst samtidigt som kläderna är fuktiga av regn och kondens? Kanske flera dagar i rad dessutom.
Volym-värmeförhållandet hos en tunn termojacka lockar, men jag är tveksam. Är inte fleece betydligt mindre fuktkänsligt och lättare att torka?
 
Re: Regn och fukt

JMel; sa:
Jag undrar vad som händer med en termojacka om man vill förstärka klädseln i regn och blåst samtidigt som kläderna är fuktiga av regn och kondens? Kanske flera dagar i rad dessutom.
Volym-värmeförhållandet hos en tunn termojacka lockar, men jag är tveksam. Är inte fleece betydligt mindre fuktkänsligt och lättare att torka?

Det är inga problem. Termojackan vämer fast den är fuktig och lite blöt, den torkar relativt fort när du väl har den på. Käns blött o kallt när du drar den på men efter ett litet tag märker man inte av det och även om den är fuktig så slår den fleece med hästlängder i fråga om värme.
 
Vad är det för thermojackor ni använder?

Själv använder jag en windbreakerfleece från Sasta. Vikt 560 gram och väldigt skön, tålig, bra krage, bra åtdragning nertill och bra fickor. Luktar inte illa efter tre veckor ute. Är alldeles tillräckligt varm när jag är stilla eller glider omkring i lägret eller t.ex fiskar. Utmärkt att den då är vindtät, så slipper jag regnjackan och behöver ingen vindjacka. En del säger att windbreakerflece "andas" dåligt. Har svårt att förstå den synpunkten på ett förstärkningsplagg som bara används vid låg aktivitet. "Andas" alldeles tillräckligt för användningsområdet som förstärkningsplagg. Bra vattenavvisande är den men jag undviker att blöta ner den, liksom med andra förstärkningsplagg. Använder regnjackan om det drisslar/regnar, förvarar den i en fuktsäkrad packsäck när den inte används.

Närmast kroppen ull om det är ruggigt.

Raskesven
 
Jag har en Mountain Equipment Polarloft Jacket, vikt ca 400g.

Användningsområdet är uteslutande som förstärkningsplagg vid stillastående eller lugnare aktivitet. Jämfört med min windstopper fleece så värmer den avsevärt mer till något lägre vikt samt är enklare att både komprimera och packa.
 
joask202; sa:
Jag har en Mountain Equipment Polarloft Jacket, vikt ca 400g.

Användningsområdet är uteslutande som förstärkningsplagg vid stillastående eller lugnare aktivitet. Jämfört med min windstopper fleece så värmer den avsevärt mer till något lägre vikt samt är enklare att både komprimera och packa.
Den verkar ju bra ( http://www.outdooraction.co.uk/acatalog/MOUNTAIN_EQUIPMENT_DOWN_PRODUCT.html ).

Min WB-fleece har märkligt nog klarat sig bra från glödsprätt, är tålig i övrigt. Hur är tyget på Polarloft Jacket när det gäller vassa grenar, sten, glöd och annat slitage?

Jag testade i höstas ett thermofoder (vars tyg såg likartat ut men alls inte behöver vara det) och när det var fuktigt ute blev det tyget fuktigt direkt, och mycket kallare, bara jag hade jackan av eller öppen ett tag. Men det ska alltså inte vara något problem med Polarloften?

Raskesven
 
Jag har en thermoväst mycket varm och skön, men efter att ha släckt en glödande kamrat i samma dress betvivlar jag det yttertyget nära eld.
Fiberpäls är lättare att slå ut vattnet ur och genom stickningsmetoden är de regntätare än fleece i min erfarenhet.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7
Linett123 Sail Racing fleece Kläder 0
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
StefanP- windbreaker fleece vs vanlig fleece som mellanlager? Kläder 17
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
Taikonaut Var finns Trollveggen Fleece Jakke? Kläder 0
fredrikalm Lundhags Sense fleece Kläder 4
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
greenjuice Försämras fleece-materialet med tiden? Kläder 2
hedencrona fleece? Kläder 1
JMel Fleece Kläder 0
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Hilber Wind stopper fleece Kläder 2
g-kvisten WS-fleece att svettas i! Kläder 1
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0
kah Fleece jacka med vindstopper Kläder 10
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
telisRules Underkläder i fleece Kläder 7
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
Eld och fleece Kläder 2
Gorrgel ullfrotté eller inte Kläder 4
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
Raskesven Ullfrotté 400? Kläder 3
Malindo Ullfrotté Kläder 39
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
tierp69 Värmetröja M/90 Ullfrotté Kläder 5
hebbo Ullfrotté fabriksförsäljning? Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.