High eller mid skaft till nya lundhags?

Hej!

Jag är rätt ny inom vandringvärlden, jag har vandrat några enklare dagsturer på välskötta leder i vanliga tennisskor. Men nu vill jag ta klivet in i fjällvandring och skogsvandring och eventuellt vintervandring

Jag har provat ett antal olika skor och de som jag tycker passar mig bäst är Lundhags Vandra II eller Forest II, frågan till er är om man ska välja mid eller high på skaftet.

Jag har försökt googlat och sökt här på forumet men jag har inte hittat något som ger ett riktigt svar tycker jag, jag kanske är bara dålig på att söka.

Vad är de olika för och nackdelarna med mid och high? Vad ska man välja?
 
Beror på hur djupa vad du tänkte klara med kängorna, skulle jag säga. Och djupa vattenpölar i skogen. Vägt mot att mid är smidigare och lättare. I snö lär du väl ha damasker, så där borde också mid funka.
 
Den stora fördelen är att det inte spelar någon större roll. :)

Välj det du känner för. Jag har kängor med både medium och högt skaft. Viktskillnaden är inte stor, men mediumskaft ger ofta en smidigare känga som är enklare att ta på och av -- det är mindre att sko att snöra.

För vandring i Lundhags hade jag valt högt skaft, men valet är som sagt var personligt.
 
Efter att ha spelat fotboll och simmat i ett par år så funkar mina vader inte med höga käng-/stövelskaft. Det trycker, skaver, klämmer… Så jag har alltid fått välja mod-kängor. Och när jag funderar nu på om jag saknat högre kängskaft så kan jag inte tycka det. Det är väl vid vad eller oförsiktig vandring ut i myrmark som det skulle behövts. Mitt tips är helt enkelt: testa och se vad som passar dina vader. Resten kan lösas med damasker eller regnbyxor!
 
Finns även andra märken som passar andra fötter bättre samt ofta kan användas utan att gå in många mil.
Ca 18 cm vatten täta har jag på mina,går att sätta fötterna på stenarna i vattnet och har man stavar så håller man balansen
Korta torkar även fortare för om ej vatten utifrån så blir man svettig och kan ta många timmar att torka ut även vid blåst och fint väder.
 
Verkar som de högskaftade modellerna blivit mer högskaftade med tiden? Mina arkaiska Jämtkängor är ca 20 cm höga med bara tre snöröglor på skaftet jämfört med Vandras/Forests fem. Jag skulle nog tycka det var lite onödigt högt, särskilt om skaftet är polstrat och därmed samlar mer svårtorkad väta. Å andra sidan verkar mid-modellerna lite väl låga, om du t ex tänkt vada i kängorna, jfr nedan.

Jag använder som högst mid-modeller i mer alpina berg, men i de blöta fjällen vill jag ha så pass mycket skaft att jag säkert kan täta mina regnbyxor mot dem med en hårt åtdragen rem, när jag ska vada. Inte helt fel heller i videsnår och allt träskaktigt man möter här, fast det försöker jag lösa genom att hålla mig till högre höjder :p

Mid-kängor måste du prova extra noga; för min del är det otroligt känsligt hur skaftkanterna och alla småvecken ser ut och var de hamnar på mina tunna/beniga/seniga/knöliga vrister. Andra är mindre känsliga för just detta, men det kan man inte veta i förväg.
 
Jag har båda varianterna, fjäll- och vanlig vandring använder jag uteslutande mid varianter men är det skogsvandring kör jag alltid mina High. Oavsett fungerar båda varianterna för det mesta.
 
Tack alla för svaren, jag kommer nog beställa båda och känna efter vilken jag gillar mer😁
Såklart vill man prova skor men ogillar tanken att göra det via postorder:
Känns miljövänligare att prova i butik och returerna driver upp priserna för andra som köper utan att planera returer.

/Patrik, som sällan köper storleksvaror på nätet,
 
Såklart vill man prova skor men ogillar tanken att göra det via postorder:
Känns miljövänligare att prova i butik och returerna driver upp priserna för andra som köper utan att planera returer.

/Patrik, som sällan köper storleksvaror på nätet,
Tyvärr finns det ingen butik i min närhet som har de höga så det går inte att prova dom utan att åka långt eller beställa på nätet
 
Såklart vill man prova skor men ogillar tanken att göra det via postorder:
Känns miljövänligare att prova i butik och returerna driver upp priserna för andra som köper utan att planera returer.

/Patrik, som sällan köper storleksvaror på nätet,
Ett olösligt dilemma, jag drar mig också för sådant men de storlekar och modeller jag ev. är intresserad av finns i princip aldrig i fysiska butiker i Sverige. Och då bor jag ändå i Malmö/Lund/Kph-regionen... ☹️
 
Såklart vill man prova skor men ogillar tanken att göra det via postorder:
Känns miljövänligare att prova i butik och returerna driver upp priserna för andra som köper utan att planera returer.

/Patrik, som sällan köper storleksvaror på nätet,
Å andra sidan köper man väl nya Lundhagskängor vart 20:e år ungefär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
joanna Kayland Vertigo High och/eller Kayland MXT Kläder 2
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
schiz Lundhags pro high som knarrar Kläder 4
brigas Lundhags Mira high Kläder 0
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
discophilip Hjälp!!!! Lundhags ranger high! Kläder 20
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
McLinks Lundhags Ranger (high) Kläder 3
Vandrare Desperat jakt på High point hat! Kläder 8
Obygd Fjell High Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.