Kayland Vertigo High och/eller Kayland MXT

Efterlyser era erfarenheter av dessa kängor, fr a sulans vidhäftning på våt granit, vattentäthet och allmän hållbarhet (passformen och annat personligt har jag testat).
Obs att Vertigo funnits med två olika sulor, Vibram Tsavo resp. Fourà, samt först med Event och sen Goretex som fuktspärr, så skriv gärna vilken version som avses.
 
Hej du har sett att Kayland Vertigo High Unisex säljs för halva priset?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=KAYLANDVERTIGOHIGH
Tack snälla för att du spanar för min skull!
Var i Sthlm i torsdags och provade på plats. Då såldes de för 900 kr, tyvärr fattades just den storlek jag hade behövt, och gör det även i nätbutiken. Det var också den äldre versionen med den lite mindre klätterinriktade Tsavo-sulan och Event-membranet.

Kanske någon annan har nytta av tipset - skorna (även MXT, som har samma läst) kändes suveränt välgjorda, med ett rätt unikt hälgrepp, som jag annars alltid har problem med. Faktiskt de enda som utan en massa specialtillfixning klarar att hålla mina smala hälar/vrister på plats, utan att samtidigt totalmosa mina tår/framfötter (ja! ankfotad & stolt ;))

Jag kan nog hitta rätt storlek i utlandet, men det jag är lite skeptisk till är hur slitstarka och vattentåliga de kan tänkas vara - därav frågan. De måste klara sig i både regn och blötsnö, bland isfält och vassa klippor, och jag hoppades egentligen på att hitta skor med en gummirand runtom.

Frågan kvarstår alltså till dem som testat skorna IRL!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.