Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-11, 21:00
never never är inte uppkopplad

Tältkåta ved eller T-sprit

Hejsan
Undrar nu lite om Tältkåtor.
Vi är några polare som ska ut på fiske semester 1 vecka i sandåslandet.
Vi får hyra tältkåta av bolaget som flyger ut oss och dom har 2 olika kaminer ved eller T-sprit.
Vilken ska man välja.
Antar själv att den med T-sprit är att föredra efter som de knappast finns så mycket ved på höjden vi kommer att vara på.

Men vad skall man räkna med för förbrukning då?

Mvh
Fredrik
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 22:14
Akkajonte Akkajonte är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av never Visa inlägg
Hejsan
Undrar nu lite om Tältkåtor.
Vi är några polare som ska ut på fiske semester 1 vecka i sandåslandet.
Vi får hyra tältkåta av bolaget som flyger ut oss och dom har 2 olika kaminer ved eller T-sprit.
Vilken ska man välja.
Antar själv att den med T-sprit är att föredra efter som de knappast finns så mycket ved på höjden vi kommer att vara på.

Men vad skall man räkna med för förbrukning då?

Mvh
Fredrik
Rödsprit- eller Vedkamin ?
Hur många är ni ?
Har ni rejäla sovsäckar ?
Vilken tid på året ?
Är ni bara 2-4 st. blir det jobbigt att passa en vedkamin om ni vill ha konstant värme hela natten. Men har man rejäla sovsäckar behövs ju ingen värme när man sover, trots temperaturer under -20.

Är bägge modellerna med skorsten ?
Vedkaminen är väl en med skorsten antar jag, så den har sannolikt bättre effekt, än Rödspritskaminen.
Med fin ved så har man fin komfort ner till -40 med vedkaminen.
Rödspritskaminen, som jag tror är en Heat-Pal, sköter sig själv i ca. 4 timmar, utan påfyllning.
Men komfortvärmen börjar upphöra redan vid -5.till -10.
Så är det senvåren eller sommaren ni skall iväg, så klarar ni er nog med en Rödspritskamin, trots att den ger mindre effekt.

Annars så är ju en fotogenkamin ett alternativ, brinner längre, och har högre effekt än en Heat-Pal.
Har själv en sådan (Toyoset) i min tältkåta, fungerar hyfstat bra ner till -15, blir det kallare, så har jag en vedkamin.

Bränsleförbrukning beror på temperaturen, rödsprit 2 lit/4 tim. vid full effekt, men är det sommar så kan man nog köra den nästan på sparlåga och då brinner den nästan det dubbla.
Vedförbrukning mitt under vintern är nog en vedsäck/dygn. kan nog vara svårt att hitta ved på fjället.
Men då ni skriver att ni eventuellt funderar på att plocka ved på fjället, så antar jag att det är på sommaren ni kommer att dra iväg. Så jag skulle nog ta med en Heat-Pal och 5 lit.Rödsprit/2dygn.
Men om ni kan, ta även med en vedsäck, trevligt att sitta ute och elda på kvällarna om vädret är fint.

Hoppas att det var till hjälp, ha en trevlig tur.

Senast redigerad av Akkajonte den 2008-01-11 klockan 22:25
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 22:20
never never är inte uppkopplad

Tack för svaret
Vi är 4 personer som skall iväg och det blir nog under sommaren.
Behöver kamin mäst för att möjligen torka lite kläder och sånt om de blir riktigt blött.
Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 23:12
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Kamin i en kåta är smidigt, enkelt, praktiskt. Men man får inte den trevliga stämningsfulla öppna elden. Jag ser kamin som en vintergrej för kåtor. På sommaren både räcker den öppna elden gott och är trevligare. Ska ni flygas på plats, släng med 2-3 vedsäckar istället för kamin, ta möjligen en av Moskosels eldspisar, beroende på storlek på kåta. Det är en vecka på sommaren ni ska iväg och kommer troligt inte att elda så mycket som man gör vår-höst och inte minst vinter. Bara kåtans utrymme för att hänga upp blöta kläder gör mycket, med öppen eld torkar ni torrt. Har ni tänkt laga mat med värmekällan går det i vedfallet mer ved. Men har ni även brännare med er är mitt tips att det inte ska eldas kontinuerligt, utan blir kvällsbrasor och om uselt väder trivselbrasor. Bara att då passa på att torka upp vad som behöver torkas.

Raskesven
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:59.

Logga in

Friluftsguiden

Björklidens Fjällanläggning I Storslagna vyer
En svensk vinteridyll med mäktiga berg
Äventyrsupplevelser
Kom och besök vår Äventyrspark med 13 höghöjdsbanor! Nordens största!
Outdoor & Friluftsbutik
Vi kan Outdoor. Snabb leverans & bra priser
Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.