Enväggstält - hiss eller diss?

Hej,

Jag har bestämt mig för att överge (tidigare ägt X-Mid 1P) traditionella dubbelväggstält och försöka mig på något ännu lättare. Jag försöker komma ner runt 450-600g för 1p tält och då är det främst enväggstält med myggnät sytt direkt i tältduken som gäller om man inte vill sova under ett tarp i en bivysäck. Innan jag gör hoppet själv tänkte jag kolla vad andra har för erfarenheter, egna upptäckter och tankar kring enväggstält. Med det sagt, hiss eller diss?
 
I USA så verkar det som att merparten kör med enkelvävstält i DCF på deras "thru hikes", så rent spontant (utan att ha någon erfarenhet ÖHT) så skulle jag gissa på att det fungerar bra, i alla fall under barmarkssäsongen.

Är man bara medveten om att man kommer "närmare" eventuell kondens på insidan av ytterduken samt risken med att kondensvatten kan hamna inne i tältet vid dålig pitch så tror jag att man kommit över det största problemområdet som folk verkar ha med moderna enkelvävstält.

Jag har ett Lanshan 1 Pro på ingång som jag ska testa i fjällen i sommar, är medveten om kondensproblem och jag kommer förbereda mig genom att se till så det blir korrekt pitch varje gång så att eventuellt kondensvatten har chans att rinna ut ur tältet samt att ta med en halv disktrasa för att torka av ytorna som det blir kondens på och vrida ur trasan utanför tältet. En sån trasa har jag haft med till mina Hilleberg också - under vissa omständigheter blir det kondens oavsett tältets konstruktion :)
 
Alla täta vävar får kondens på insidan. I enkelvävstält handlar det om var kondensen så småningom rinner. Ner på golvet (som i små alpintält typ BD Eldorado) eller ner på marken (i golvlösa tält). Sen kan ju vinden ruska loss vatten som då kommer att stänka på de boende.

Men kan man acceptera lite stänk eller är beredd på att torka ur sitt tält ibland så funkar det bra :). Själv tycker jag att det är ok om det inte regnar och blåser konstant, men är mindre benägen att ta enkeltält på längre turer i nordiskt klimat. Är ju också lite dragigare än tält med innertält.

//J
 
Jag har ett Six moon designs lunar solo och jag har inte upplevt några stora problem med kondens och det beror nog på att det är så luftigt och dragigt, vilket jag tycker är skönt sommartid. Har haft mer kondens i mindre "riktiga tält" som ex TN laser comp.
 
Jag har använt tarptent under ganska många år nu. Det har bättre ventilation än alla dubbeltält, och därför mindre kondens. Och när det blir kondens är det lätt att torka av det med en wettextrasa. Bara fördelar jmfrt med dubbeltält, det är lättare och enklare.
Har man ett dubbeltält och det blir mkt kondens så måste man ta bort innertältet på morgonen och torka av, en massa onödigt jobb. Eller packa ihop det blött. Eller vänta tills det torkat.
Fattar inte varför alla tält har inner och yttertält, det är bara korkat, utom på vintern. :cool::)
 
Jag har beställt ett Tarptent som just nu verkar sitta fast i tullen.

Vill du ner i vikt så är det enväggstält som gäller. Två lager blir per definition tyngre.

Framtiden får utvisa hur nöjd jag blir med Tarptent. Om inte kan får jag fortsätta med de HB som finns i källaren (Nallo 2 och Kaitum 3 GT). Jag är nöjd med mina HB tält. De är bara lite tunga...
 
Det finns ju två typer av enväggstält:

1. De som är som en tarp, fast man sytt dit myggnät som väggar
2. De som är som ett tält, med väggar runtom och bara myggnät i öppningen och "ventiler"

De förstnämnda har ju inte alls samma problem med kondens som den andra varianten, eftersom det blir väldigt bra ventilation. Visst sätter det sig lite kondens "i taket", men det gör det ju med en tarp också.

Den andra varianten är en betydligt sämre konstruktion tycker jag, där blir det ju inte bara kondens i taket utan även väggarna och kanske t.o.m. golvet. Det största problemet blir att hålla sovsäcken torr, man måste ligga mitt i tältet och undvika att sovsäcken ligger mot väggarna. Övrig utrustning brukar inte ha några större problem med fukten, det är i mina ögon sovsäcken som är det stora problemet.

Men den första varianten har istället ofta problem med att det blåser rakt igenom (och genom sovsäcken), så det är inte bara guld och gröna skogar med den varianten.
 
Se till att du har nog med plats i fotänden för liggunderlaget i sin fulla tjocklek, fötterna i sovsäcken, med lite utrymme att röra på dig. Troligtvis uppenbart men samtidigt så händer det ju titt som tätt att man kommer på uppenbara saker med utrustningen man just köpt..
Det är i alla fall där jag har haft störst problem med kondens. Dels är tältet ofta rätt lågt i fotänden, dels så har jag dålig koll på vad som händer där när jag sover. Mycket lättare att vänja sig vid att inte lägga huvudet mot tältduken.

När det blåser kan det regna kondens inne i tältet. Min lösning är att inte bry mig så mycket om det. Det brukar bli betydligt mindre blött av det än av att sovsäcken ligger emot duken.
 
Min erfarenhet med envägs tält på vintern var hemsk. Jag provade då ett "Black diamond firstlight"
Sjukt mycket kondens + drivsnö som kröp in i ventiler.Så fort dörren öppnades endast lite grann så yrde det in snö. Det var storm med massor av drivsnö i två dagar. Tältet är egentligen till för korta bergsklättringsturer på vintern.
Senare under turen hyrde jag ett tält på en fjällstation liknande det jag brukar ha då det inte alls fungerade med det här.
 
Enväggstält gör givetvis att kondensen hamnar direkt på sovsäcken om du råkar röra vid väggarna. Den stora fördelen är vikten - mitt Big Agnes Scout 2 har raka väggar och är tillräckligt långt för att jag inte skall ta i väggarna (om inte liggunderlaget kanar iväg). Vikten är omkring 5 hg men inte är det något att testa om man förväntar sig snödrev!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Karpaterna.se Enväggstält Bo och sova 40
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.