Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet?

Komfort är säkerhet plus att man generellt uppskattar tillvaron mer om man är pigg(are). Sovkomfort är hängmattans USP (undantaget om vädret är alltför illa. Eller om det inte finns träd X) och finns det mån att optimera så är det (ofta) värt det.

Nu är det dags att uppgradera från mindre lätt och liiiite för liten instegsmodell till mer lätt och större doningar. Det blir dyrare men nu hamnar Hennessy inom prisramen. Så, frågan är given - blir det värt att 'låsa in sig' i det asymmetriska? Vill man vara modulär/ha myggnät som även täcker ryggen så sjunker urvalet på prylar drastiskt (så långt jag förstått det).

Nu varierar ju milen på bilen men vad säger ni med erfarenhet av asymmetriska mattor, ger det högre komfort än att bara 'ligga på snedden i en vanlig matta'?

(Vänligen undvik inlägg av typen 'tält vs hängmatta', debatten är intressant men hör hemma i annan tråd)
 
Jag har bara en budget-hängmatta av McKenzie (xxl.se) och 2 stycken Hennesy, så min åsikt kan inte reflektera high-end märken av icke asymetriska hammockar. I mitt fall får jag säga att komforten i den asymetriska är bra mycket bättre än alternativet.

Jag inledde med en expedition zip som rekomenderades till 183cm vilket jag tycker varit lite för tight för minlängd (180cm). Inför säsongen 2022 införskaffade jag mig en Hennesy Explorer zip som passar folk upp till 213cm och jag tycker att komforten och utrymmet ökade avsevärt och hammockens ridgeline är bara några centimeter längre än den på expedition. Är du osäker så kanske det finns en hammock att hyra hos någon butik eller kanske t om av någon på blocket. Explorern avlastar även "calf-ridge" bättre för mig då jag behövde använda en jacka eller dylikt under ena knät när jag sov i expedition.

Så lite dyrare, tyngre och större men väl värt pengarna om du likt jag ligger på gränsen för t.ex. expedition. Jag har hört att Safari-modellen skall vara än bättre.

Jag skulle även budgetera med en ny tarp om du kommer vara ute med den frekvent. Den asymetriska tarpen gör sitt jobb, men om du vill ha en yta att t.ex. sitta i hammocken och laga mat så skuller jag rekomendera något kvadratiskt. Själv kör jag DD hammocks tarp på 3m x 2,9m och den fungerar kanon.

Och att inte förglömma underquilt som är det som avgjorde att det blev hammock för min del. Men om du varit ute i hammock tidigare äger du säkert en redan.
 
/... Inför säsongen 2022 införskaffade jag mig en Hennesy Explorer zip som passar folk upp till 213cm och jag tycker att komforten och utrymmet ökade avsevärt och hammockens ridgeline är bara några centimeter längre än den på expedition.../

/...Så lite dyrare, tyngre och större men väl värt pengarna om du likt jag ligger på gränsen för t.ex. expedition. Jag har hört att Safari-modellen skall vara än bättre.../
Om det blir asymmetriskt har jag sneglat på Explorer Ultralite XL Zip, men lutar åt Deluxe, ett halvkilo tyngre men silnylon kan bli lite "blött" att ligga i. Tänker jag mig. Safari är säkert ännu behagligare men det gör ytterligare 3hg.

Jag skulle även budgetera med en ny tarp om du kommer vara ute med den frekvent. Den asymetriska tarpen gör sitt jobb, men om du vill ha en yta att t.ex. sitta i hammocken och laga mat så skuller jag rekomendera något kvadratiskt. Själv kör jag DD hammocks tarp på 3m x 2,9m och den fungerar kanon.

/... Och att inte förglömma underquilt .../
Jo, nä, sneglat på deras "hex fly" i silnylon, apdyr men mer skydd än den "lappen" som ingår. Kör sen tidigare med 3x3m kvadrat (gammal DD) och jag har uppskattat extraytan vid matlagning etc. Gramjakt och komfort blir ju alltid en trade-off men med de få kvadratcentimeter man har så gör det stor skillnad mellan sex eller fyrkantigt. Vad är din uppfattning?

Vad gäller underquilt så ska det inköpas nu när jag testat på, liggunderlag dög till testverksamheten men -- nä =9 Dock undrar jag om du upplevt någon nackdel med det inbyggda myggnätet, har det någon nackdel när det kommer till ex underquilt, använda mattan som 'stol', blir det tajt med utrymme kring huvudet för att nätet ligger tätt, eller något anannat du uppmärksammat -- och hade något blivit bättre med ett separat nät?

Sen ser man på bilderna staglinor som går från själva mattan, fyller de en viktig funktion, är de bara ivägen, eller?

(Många frågor, ledsen =)
 
Senast ändrad:
Snubblade på detta (post #6)

Vips blev det ju enklare. Skaffa ett hyggligt myggnät och sen tar man vilken matta som helst och sover (nästan) hur som helst. Skulle man hitta ett nät med distanspinnar i både huvud och fotända vore det ju toppen, men man får väl ta vad som gives.
 
Det är olika på olika Hennessy-modeller, men på somliga kan man vika undan myggnätet. Finns t.o.m. fästanorningar så det hålls fast som en rulle längs kanten på mattan. Tror det gäller alla zip, men kolla på sajten. Funkar alldeles utmärkt på min.
 
Jag har bara testat DDs kvadratiska och hennesys egna tarp när jag varit ute och jag gillar verkligen DD tarpen och tycker den fyller alla mina behov, från matlagningsyta till mer utrymme att förvara ryggsäcken under natten. Jag ser inte framför mig hur en sexkantig tarp skulle bli bättre, men om du hittar ett sätt så är jag alltid nyfiken att testa nya saker =)

Liggunderlag vs underquilt är i min mening som att jämföra korpfotboll med La Liga =) Det funkar fint att testa med ett liggunderlag och jag tycker att det värmer helt ok, men att ha något som rör sig och "kramar" dig hela natten gjorde min nattsömn hemsk. Det finns underquilts i alla olika prisklasser, men den jag kör till båda mina hammocks är Snugpaks Underquilt. Den är lite av en kompromiss då den bara kostar 7-800:- men väger 1450g och är som en extra sovsäck att ha med i packningen. Men jag skulle aldrig ge mig ut i hammock utan den och den passar Hennesys asymetriska hammocks väldigt bra. Jag har dock aldrig testat den i riktigt kalla temperaturer, men till vår/sommar/höst tycker jag den är oslagbar för priset.

Att ha en UQ på hammocken är inget du märker av när du t.ex. vill använda den som stol. Och skulle så vara fallet så hänger den med shockcord och du kan "putta" bak den till andra sidan. Samma sak med myggnätet så är det gott om utrymme inne i hammocken då nätet hänger över den fasta ridgelinen. T.ex. min Mckenzie har en shockcord istället för en ridgeline och jag blir helt tokig på att myggnätet hela tiden är i ansiktet. Att myggnätet är fast i hammocken ser jag som ett plus ... en mindre sak att tappa bort eller glömma när du skall ut. Och som DoktorGlas säger så finns det en shockcord med en plasthake på för att hålla bort nätet.

Staglinorna som kommer med hammocken är för att stabilisera lite gungning och "spänna ut" utrymmet du ligger i. Jag har faktiskt aldrig testat utan och de går igenom små tygöglor på Snugpak UQn och hjälper till att hålla den på plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.