Vilket underställ? - Trött på att vela mer!

Siden precis som ull torkar åter på kroppen om man går sig varm. Siden är inte idealt att svettas i men kyler inte som bomull.
FMs bomulls syntetställ kyler rejält när de blir våta men går man sig varm torkar de på en 1/2 timme och ger därefter värmekonservering. Halv eller helsyntetiska ytterplagg underlättar torkprocessen.
Ull värmer även som vått och torkar efter ett par timmer på om man går sig varm.
Polargard gör detta oxså men precis som motionsunderställen Craft mfl så börjar det snabbt lukta.
Slätstickade plastställ kyler mest. Men under ett ylleställ ökar det torra varma luftlagret och värmer än mer.
Mest funkis i vardagen tycker jag siden och 50/50 ullställ är. Skall jag vintertid in på ett varmt ställe så väljer jag siden. Skall uteaktiviteten vintertid mest bestå av häng, vänta på barn, stå på still etc väljer jag gärna två underställ på varandra.
Aktiviteter som skidor, skridskor plastställ. Ta med rastkläder.
Pulkadragning i motlut se till att du luftar tillräckligt, 100W blir lätt till nästan 200W.
Långtur ullunderställ. Även sommartid men då som förstärkning resp nattplagg.
Nätställ torkar snabbt med mellanlager på värmer de rejält, men de är helkass mot mygg och bitflugor.
 
Jag gillar mitt Woolpower underställ mest. Slitstarkt, varmt och skön avslappnad passform. Gillar dessutom hur öglorna ser ut. De har precis lanserat en lättare kollektion vilket är bra då jag tycker deras 200grammare är för varmt runt nollan.
 
Ullkläder är outstanding!

Ull är perfekt tycker jag och det luktar INTE!! Ull torkar dessutom snabbt om det skulle bli fuktigt. man kan köpa underställ i ull, boxerkalsonger, tröjor, strumpor mm på två ställen i Sverige som jag vet: www.ullklader.se eller: www.ullboden.se
Det är framförallt det norska märket Janus - himla snygga plagg också föresten - men inte jättebilliga. Dock tror jag att du kommer att tjäna in det äver tiden, eftersom det är kvalitet..

Lycka till / Eva

och alla som är på vandring i fjällen ska absolut ha ullkläder! ULL ska tvättas kallt (perfekt om man bara har en fjällbäck att tillgå) Dessutom är moderna ullkläder superlätta i packningen! Har man inte provat ull förut - är det hög tid! :) och gå inte på några polysterställ snälla! De är INTE bra och luktar apa!
 

Bilagor

  • 1843.jpg
    1843.jpg
    35 KB · Visningar: 1,259
Jag säger som andra sagt tidigare i tråden. Ha flera stycken. Måste ha att byta med. Jag har tre Helly Hansen, ett Craft och två billigare McKinley. Jag är mycket nöjd med Craft och Helly ställen.

Du skall ju använda dina i ganska så olika områden... från stillasittande truckkörning till aktiv urlastning av container. Så det är kanske en fråga om vad du har över stället också.

Din arbetsgivare borde förse dig med ställ om det är kallt på lagret under vintern, enligt min åsikt iaf, kan vara värt att kolla upp. Då får du testa ställ gratis och det är inte fel :)
 
Ur ekonomisk perspektiv:

googla "mike and nike", "itab" Köp nåt där, allt funkar.

Ur icke ekonomiskt perspektiv:

köp Aclima Woolnet

klart världens bästa underställ. kör på det själv, efter att ha provat mig fram genom det ekonomiska perspektivet men kommit fram till att det är bättre att köpa en dyr sak 1 gång istället för femhundratrettiosju saker billigt som fan.
 
Ur ekonomisk perspektiv:

googla "mike and nike", "itab" Köp nåt där, allt funkar.

Ur icke ekonomiskt perspektiv:

köp Aclima Woolnet

klart världens bästa underställ. kör på det själv, efter att ha provat mig fram genom det ekonomiska perspektivet men kommit fram till att det är bättre att köpa en dyr sak 1 gång istället för femhundratrettiosju saker billigt som fan.

Har länge funderat på Aclimas nät men det kliar :)S). Sen var det en kille som sa häromdagen att det försvann i första tvätten i princip.

Du/ni som har testat, är det så?^^

Testade även ett från Patagonia som var väldigt skönt.. Men allt är ju så förjordat dyrt!:O

(Nej, min arbetsgivare kommer inte förse mig med något sådant, dessutom orkar jag inte mer här.. Så jag slutar om ett tag för att börja på ett uteaktivitets jobb istället ;D Men jag SKA ändå ha ett underställ i ull, där med basta xD
 
Har länge funderat på Aclimas nät men det kliar :)S). Sen var det en kille som sa häromdagen att det försvann i första tvätten i princip.

Du/ni som har testat, är det så?^^

Testade även ett från Patagonia som var väldigt skönt.. Men allt är ju så förjordat dyrt!:O

(Nej, min arbetsgivare kommer inte förse mig med något sådant, dessutom orkar jag inte mer här.. Så jag slutar om ett tag för att börja på ett uteaktivitets jobb istället ;D Men jag SKA ändå ha ett underställ i ull, där med basta xD
Hej Eric! Min woolnet-tröja är tvättad två gånger med ett tvättmedel speciellt för yllekläder och har ännu inte försvunnit. Har skidrat ca 50 mil med den i vinter mot skinnet och är jävligt nöjd. Återstår bara att se hur den funkar på kommande fjällvandringar i sommar. MVH//Jonas
 
Ok. Jag måste ha något att börja med!
Ge mig förslag på bra instegsmodeller med bra inköpsst'llen (bra priser går över kundservice, till viss del).

Tack! :)
 
Hej Eric! Min woolnet-tröja är tvättad två gånger med ett tvättmedel speciellt för yllekläder och har ännu inte försvunnit. Har skidrat ca 50 mil med den i vinter mot skinnet och är jävligt nöjd. Återstår bara att se hur den funkar på kommande fjällvandringar i sommar. MVH//Jonas

Hehe, det jag menade var att den kliade lite men efter en / två tvättar kliade den inte alls/ mindre. Märkte du detta?^^

/En känslig en!
 
Hehe, det jag menade var att den kliade lite men efter en / två tvättar kliade den inte alls/ mindre. Märkte du detta?^^

/En känslig en!
Underbart! Nu läste jag hela meningen ordentligt, trodde att hans tröja hade förintats i maskinen! Jag har aldrig upplevt att den kliat överhuvudtaget men jag vet att det är rätt vanligt att man stör sig på det när det gäller ylle. Har tillochmed slagit till på ett par kortkallingar från Aclima så du frågar väl fel kille egentligen. MVH//Jonas
 
Har länge funderat på Aclimas nät men det kliar :)S). Sen var det en kille som sa häromdagen att det försvann i första tvätten i princip.

Du/ni som har testat, är det så?^^

Jag upplever också att Aclimas nätunderställ kliar. Vid ett tillfälle råkade jag på en leverantör och fick förklaringen. I ullunderstället är tråden tvinnad, vilket gör att de minsta trådarna eller fibrerna står ut mer jämfört med ett vanligt "platt" underställ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
Egel Devold underställ Kläder 3
bouic Underställ i Ull Kläder 16
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
cayenne Bra underställ? Kläder 19
sandwichman underställ i coolmax? Kläder 1
Picolina McKinnley som underställ Kläder 6
david78 Underställ för barn? Kläder 7

Liknande trådar