Häng med på mina äventyr i bergen, på cykeln och upptäck världen.

Attityd är allt!

www.cronhamn.net

Användarnamn: Gustav Cronhamn

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Resor

Sverige - avklarat!

Kvällen 14/7

Expeditionens första del är slut och efter en knapp månad i svenska fjällen sitter nu Gustav tillsammans med några av de två senaste veckornas expeditionsdeltagare på nattåget mot Stockholm. Alla är oerhört nöjda efter vandringen i Abisko-/Kebnekaisefjällen och från kupén i SJ:s liggvagnsavdelning stimuleras nog alla sinnen hos förbipasserande resenärer. Nej, ingen av oss luktar särskilt gott, men de ljudliga skratten från kupén gör nog folk lite nyfikna. Marcus delar ut kort till Linus, Tommy och Erik som spelar ett kortspel jag inte alls förstår mig på. Gustav tittar på med sömniga ögon. Alla är väldigt trötta - det märks...

Hur räknar SJ egentligen?

För SJ är 1,5 timmes föresening en bagatell. Det händer varje dag, året om! Tusentals människor drabbas, men något SJ inte riktigt vill inse är att 1,5 timmes försening i södra Sverige kan innebära så mycket som 24 timmars försening i vårt ack så vackra, men förskräckligt obebodda Norrland. Eller Murjek i alla fall. Samhället med 80 invånare, en kyrka, och där bussarna under "högsäsong" går varje dag, men inte mer än ett par gånger. Gustav och ett gäng trötta tågresenärer hade alltså oturen att missa dagens sista anslutande buss till Kvikkjokk, och fick efter lång väntan hoppa på bussen till Jokkmokk. Varför SJ inte satte in en extrabuss är en gåta, och tågmästarens ursäkt kanske ett ännu större mysterium: "Det är inte vårt ansvar"...

Efter en del om och men lyckades Gustav i alla fall få ut några kronor i ersättning för föreseningarna och en ursäkt från SJs telefonkundtjänst.
Tänk om pengar ändå vore tid, som tid är pengar!

Imorgon hoppar Gustav på bussen till Kvikkjokk, och nu är det bäst han knatar på. Han har en hel dags vandring att ta igen...