Westwinds / ventile !?!

Känner någon till http://www.west-winds.co.uk

Ramlade över denna sida via snugpak. Verkar handla om ett dotterföretag till snugpak, men det där med deras "Ventile" material http://www.west-winds.co.uk/ventile.htm http://www.ventile.co.uk/index.html låter ju väldigt intressant. Rent bomull utan gore-bla-bla hokus-pokus, eller har jag fått allt om bakfoten?

Har någon provat ngt med Ventile?

Skulle vara kul att få reda på vad det är och om det är värt besväret (kostar ju en hel del, men om det håller som gamla Fjällrävenjackor från förr, dvs verkligen från förr, så kan det ju vara värt).
 
Har en gammal jacka från Klättermusen gjord i Ventile. Helt underbart material! I alla fall på vintern. Absolut vindtätt! Bättre "andningsförmåga" än det mest avancerade membranmaterial. Mjukt och skönt. Jackan blir bara skönare ju mer man använder den.

Nackdelar då? Finns det några? Ja, det skulle väl vara att den inte är hundra procent vattentät. Jackan klarar duggregn många timmar och lite kraftigare regn ett tag, men så småningom blöter det igenom. Dock upplever jag materialet som snabbtorkande. Slitstyrkan är inte heller något att bli salig över, tyvärr....
 
Eftersom det är ren bomull, utan nån inblandning av syntet så är det inte så slitstarkt. Tycker dock att det funkar bra i en friluftsjacka.

Jag tror att Ventile hade någon form av leveransproblem, och att det kanske var därför Klättermusen gick över från Ventile till Etaproof i sina bomullskläder. Jag har ett par brallor i Etaproof och de är också otroligt sköna, och för att komma ifrån nackdelen med den förhållandevis dåliga slitstyrkan har man på dem valt att förstärka dem med något slitstarkare material, vilket det nu är, på rätt stora ytor, och det är nog klokt.
 
Eftersom det är ren bomull, utan nån inblandning av syntet så är det inte så slitstarkt. Tycker dock att det funkar bra i en friluftsjacka.

Jag tror att Ventile hade någon form av leveransproblem, och att det kanske var därför Klättermusen gick över från Ventile till Etaproof i sina bomullskläder. Jag har ett par brallor i Etaproof och de är också otroligt sköna, och för att komma ifrån nackdelen med den förhållandevis dåliga slitstyrkan har man på dem valt att förstärka dem med något slitstarkare material, vilket det nu är, på rätt stora ytor, och det är nog klokt.

Hurdant är Etaproof då som material? "Vattentäthet" och slitstyrka (som du förvisso avhandlar lite redan)
 
Etaproof

finns nu även som ekologisk bomull i Klättermusens sortiment. Min nuvarande friluftsfavoritjacka är KMs Einride i ekologisk Etaproof som liksom många Ventile och Etaproofplagg idag har syntetförstärkningar i ärmslut nederkant mm vilket är mycket bra.

Thure
 
Ventile

Har en gammal jacka från Klättermusen gjord i Ventile. Helt underbart material! I alla fall på vintern. Absolut vindtätt! Bättre "andningsförmåga" än det mest avancerade membranmaterial. Mjukt och skönt. Jackan blir bara skönare ju mer man använder den.

Nackdelar då? Finns det några? Ja, det skulle väl vara att den inte är hundra procent vattentät. Jackan klarar duggregn många timmar och lite kraftigare regn ett tag, men så småningom blöter det igenom. Dock upplever jag materialet som snabbtorkande. Slitstyrkan är inte heller något att bli salig över, tyvärr....

>> Äger en annorak från 80 talet tror jag från klättermusen i ventile. Bara possitivt på alla sätt.
Är själv nyfiken på West-v men hittar ingen storlekstabell. Ser ut som kläderna tillv mot beställning som jag ser det.

Drömmen för mig skulle vara en annorack utan fickor nästan som M59 skjortan i ventil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
avslutatmedlemskap160620 Ventile bommul Kläder 41
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.