Ventile bommul

Har också

en faiblesse för Ventile/Etaproof och har samlat på mig några plagg genom åren varav Klättermusens olika byxor och jackor fortfarande tillverkas.

Tierra har jag byxor och jacka ifrån men de är utgågna modeller. Norska turistföreningen sålde för ca 12-15 år sedan utmärkta anoracker och jackor i Ventile med syntetförstärkningar. Tror dessa också har utgått.

Olika brittiska och andra tillverkare hade stort utbud av jackor för 20 år sedan men nu verkar det mera tunnsått. Om man skall förbli torr i riktigt busväder bör IMHO tyget vara dubbelt över axlar och front.

Hittar en del vid googling t ex http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00AYXHJ84
http://www.hilltrek.co.uk/acatalog/copy_of_copy_of_Ventile.html
http://www.snugpak.com/outdoor/clothing/ventile/antarctic-smock-jacket-1898



Thure
 
Senast ändrad:
Poncho

Olika brittiska och andra tillverkare hade stort utbud av jackor för 20 år sedan men nu verkar det mera tunnsått. Om man skall förbli torr i riktigt busväder bör IMHO tyget vara dubbelt över axlar och front.

Jag har beställt en poncho från Hilltrek men det var en månads lev tid. Men jag ser fram i mot att få testa den. Men självklar den kan inte bli helt vattentät men den ger heller ingen kondens som en plastponch ger. Inget för lättviktare heller men jag hoppas på känsla. Kostar gör det dessutom men när man snöat in på något är det bara ge efter för lustarna.
 
Nu är den här

Det tog två månader och nu är den här. Beställde en poncho i Ventil tyg. Bredd 143 * hela längden 220 cm med huva på mitten. Dubbelt tyg över axlar. Inte vattentät men betydligt skönare än andra regnkläder. Väger 1174 g så det inte för vikten man har den utan för känslan. Var dessutom inte gratis. Välsydd. Man hoppas på skitväder nu så man får prova den.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.4 KB · Visningar: 2,149
Du får förlåta en nybörjare, men bomull och friluftsliv? Är det tänkt som ytterplagg när det är torrt men blåsigt och man rör mycket på sig så man behöver kunna ventile(ra) bort "vattenångan" från kroppen? Söker man skydd vid en störtskur som man hade gjort helt utan ytterplagg?
 
Du får förlåta en nybörjare, men bomull och friluftsliv? Är det tänkt som ytterplagg när det är torrt men blåsigt och man rör mycket på sig så man behöver kunna ventile(ra) bort "vattenångan" från kroppen? Söker man skydd vid en störtskur som man hade gjort helt utan ytterplagg?

Enligt wikipedia: "It is densely woven from 100% cotton using the a long*staple fibre. Although weatherproof, it is not coated or laminated; the combination of a dense*weave*and the swelling of the fibres when wet provide excellent weatherproofing."
 
Enligt wikipedia: "It is densely woven from 100% cotton using the a long*staple fibre. Although weatherproof, it is not coated or laminated; the combination of a dense*weave*and the swelling of the fibres when wet provide excellent weatherproofing."

Och då tyget är mättat av vatten? Andas det fortfarande då? Vad händer med kläderna under? Ponchon var väldans fin.
 
Senast ändrad:
jag har klättermusen einride 2.0 samt bergans morgendal anorak. båda är 100% bomull, einride i etaproof samt morgedal i epic bomull. personligen tycker jag epic bomullen står emot regn bättre samt är skönare. vad är egentligen skillnaden? är etaproof bättre? einride är mer än dubbelt så dyr som bergans, men det kanske mer har att göra med klättermusen än bomullen,
 
En kort beskrivning av Epic Cotton

Vad jag förstått är Etaproof och Ventile i grund och botten samma sak, skillnaderna är att Etaproof DWR-behandlas som standard samt att företaget som tillverkar Etaproof gör detta på licens från tillverkaren av Ventile i England.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.