Water %

Till min glädje har mitt lokala gym en paddelmaskin. Idag testade jag den och på displayen visas Water % och Stroke/min.

Även om jag är novis så tror jag att jag förstår vad de betyder, men är det någon som vet mer om hur man kan använda de värdena, vad är effektivt, vad ska man sträva efter att ligga på när man tränar osv?
 

Bilagor

  • DSC_0063x.jpg
    DSC_0063x.jpg
    21.1 KB · Visningar: 531
Stroke rate

Stroke rate på paddelmaskinen handlar helt om vad syftet med träningspasset är.

En sprintkanotist kan dra upp emot och över 120 drag per minut under tävling, medans långdistansare kan ligga ändå ner mot 50 drag i minuten. De individuella variationerna är ganska stora.

Generellt kan man väl säga att om du är ny på paddelmaskin så är det viktigt att fokusera på tekniken i början. "Paddeln" rör sig ju inte naturligt som en vingpaddel i vatten, så det är lätt att tekniken går i sopkorgen om man bara fokuserar på fart och kraft.

I övrigt så gäller, inom vissa gränser, samma avvägning mellan kraft och frekvens som för cyklister, löpare och andra konditionsidrottare; dvs det är ofta en fördel att vid en viss given fart dra med högre frekvens, men lägre kraftuttag i varje drag.
 
Men vad använder man Water% till?
Är det bara värdelös statistik, eller finns det något "bra" resp. "dåligt" värde?

BTW, gymmet är i Umeå :)
 
Jag har faktiskt ingen aning om vad som skulle vara "normala" värden. Men siffran blir ju en sammanvägd indikation både på hur långa drag man drar och hur lång paus man gör mellan varje drag.

Ett tänkbart användningsområde kan t.ex. vara om någon teknikkunnig tycker att du lyfter "paddeln" lite sent/långt bak i varje drag; om du då övar på att lyfta tidigare, så ska water % gå ner givet att du i övrigt paddlar i samma frekvens.

Det kan också vara att ett sätt att se till att man faktiskt gör den där lilla mikropausen före varje isättning.
Så se det som ett relativt värde som är giltigt just för dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.