Vindriktningar i världen - Länktips

Prevailing winds. Rådande vindar enl. Google.

Men tyda.se översätter det till "förhärskande vind" (vilket jag också hade för mig i huvudet) och per definition är de ju oftast samma men absolut inte alltid att rådande vind är samma som förhärskande - så där är google slarvig med sanningen.

/Patrik, i en stad som haft " med vind i seglen" som slogan
 
Vettigare vore att kolla på mer detaljrika klimatuppgifter från den region du är intresserad av.

Vissa förhärskande vindar i t ex Medelhavets östra del eller vid Kanarieöarna är nästan alltid lika från dag till dag medan andra regioner oftast har västvind men med variationer för varje lågtryckspassage och där positionen av lågtrycket kan ge en vind från precis andra hållet.

Thure
 
bra länk, tack för tipset!

Det är väl tyvärr stora variationer över året som gör det svårt att göra en sån där karta (lågtryck och högtryck vandrar väl generellt över årstiderna). Över västra sydamerika tycker jag att din länk inte alls verkar stämma mot vad jag läst/upplevt. i övrigt så har jag ingen aning.

kolla länken lite längre ner än mitten för en bild (jag vet inte hur bra den stämmer heller):
http://www.ux1.eiu.edu/~cfjps/1400/circulation.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanotisten Väder från hela världen Navigering 4
luffarjohan frikart.no - länktips Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.