frikart.no - länktips

Behövde kartor över Norge till sommaren och försökte hitta rätt TOPO-karta hos garmin men råkade istället av en slump stövla in på http://www.frikart.no

Gratis kartor land för land över hela Europa baserade på openstreetmap och således helt lagliga att använda.

kan inte uttala mig om kvalitén i alla länder, men i Norge där jag tittat funkar de helt ok. Inte lika färggrann och putsad som friluftskartan v3 men höjdkurvorna är bättre.
 
Fantastiskt, hur bär dom sig åt?
Kollade lite i närheten där jag bor och fallskärmsklubbens, segelflygklubbens, motorflygklubbens och kanotföreningens klubbhus är utmärkta med namn.

Men man har ”lyckas” få med 50-60 st ”Beach” på en golfbana. Nu saknar jag lokalkänndom på golfbanan men kanske är det så att varje vattenhinder vad det nu heter på fackspråk har blivit en ”Beach”.

Per
 
För

GPS så verkar kartorna fungera rätt bra. Men om man lägger in topografiska OSM-kartorna på datorn och tittar m h a Mapsource så är det ofta som höjdkurvorna inte är med på vissa delar av kartan. Kan variera lite med inzoomningsgraden. Har inte kommit runt det problemet som är lite irriterande om man vill planera innan på datorn eller spara en rutt som bild på kartbakgrund för att skriva en färdberättelse.

Jag har stött på detta dels på en OSM-karta över en del av Schweiz dels på en karta över norska fjäll norr om Jotunheimen.

Nån som stött på det här problemet? Hur kan man komma runt det?

Thure
 
Fantastiskt, hur bär dom sig åt?
Kollade lite i närheten där jag bor och fallskärmsklubbens, segelflygklubbens, motorflygklubbens och kanotföreningens klubbhus är utmärkta med namn.

Men man har ”lyckas” få med 50-60 st ”Beach” på en golfbana. Nu saknar jag lokalkänndom på golfbanan men kanske är det så att varje vattenhinder vad det nu heter på fackspråk har blivit en ”Beach”.

Per

OSM kartorna skapas ju av användarna själva. Därför är dom väldigt ojämna, vissa ställen är utmärkt medan på andra ställen finns bara dom stora vägarna med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Vindriktningar i världen - Länktips Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.