Vilket kastrullset tar ni med er?

"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar. Märke, material, storlek och totalvikt. Gärna även vilken brännare och ev. vindskydd allt kombineras med.

Vi är två stycken som snart tar en kombinerad skogs- och fjällvandring under 2,5 veckor och tar då med oss:

Trangias alukastrull med handtag och lock, 2,5 l
Trangias non-stick kastrull, 1,5 l
Trangias alukaffepanna, 1,2 l
Trangias stora titanstekpanna
tamoj
packpåse

Totalvikt 900 g, vilket ger 450 g per skalle.

Allt kombinerat med Easyfuel, Tatonka vindskydd eller lägerelden.
 
akta alu kastrullen för elden.. funkar att koka vatten men...

själv ska man ha med 1,75l + 1,5l trangia
samt trangia vindskyddet, egen brännare
 
Raskesven; sa:
"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar. Märke, material, storlek och totalvikt. Gärna även vilken brännare och ev. vindskydd allt kombineras med.

Vi är två stycken som snart tar en kombinerad skogs- och fjällvandring under 2,5 veckor och tar då med oss:

Trangias alukastrull med handtag och lock, 2,5 l
Trangias non-stick kastrull, 1,5 l
Trangias alukaffepanna, 1,2 l
Trangias stora titanstekpanna
tamoj
packpåse

Totalvikt 900 g, vilket ger 450 g per skalle.

Allt kombinerat med Easyfuel, Tatonka vindskydd eller lägerelden.

Jag ska ut på en ungefär lika lång tur snart, också kombinerad skog och fjäll. Jag tar trangias minsta kittel med hänkel (1L) och brännare från minitrangian. Alufolie för att få lite bättre effekt. Men främst kommer jag att elda, brännaren är bara reservalternariv. Om jag behöver hålla något varmt medan jag kokar en andra omgång tar jag någon av real-påsarna och återanvänder.

Tar dessutom en kåsa och en plastsked samt en liten och lätt thermos för lunchmaten. Vet inte vad hårdvaran väger men inte är det mycket :).

J
 
Kastruller

Till sommarens tur kommer troligtvis följande köksprylar att packas ned:

1st Trangia 25 vindskydd
1st Trangia 1,75l kastrull i duossal
1st Trangia 1,5l kastrull i duossal
1st MSR stekpanna aluminium/rostfritt komposit
1st lock/stekpanna från mini-Trangiat (används som "bakplåt/bakform" vid brödbak)
1st Trangia kaffepanna 0,9l aluminium
1st Optimus Nova
2st Optimus 0,6l bränslaflaskor
1st Trangia spritbrännare
1st Trangia 0,5l säkerhetsflaska (till förvärmining av Novat samt till kvällen sista kopp kafe i tältet)

Totalvikt ca: 2,17kg ex. bränsle och 3,35kg ink. bränsle.
För den uppmärksamme kan jag säga att Optimus flaskorna inte rymmer 0,6l (som namnet ger sken av) utan 0,45l med pump och 0,53l utan pump.

Jag kommer att gå ensam med två hundar och så gott som uteslutande i fjällterräng. Beräknad totallängd är 154km och i tid så räknar jag med 7-8 dagar, sen tillkommer ju eventuella vilodagar.

Eventuellt så kommer kaffepannan i aluminium att bytas mot Primus kaffepanna i Litech om den går ner i köket, kanske någon som sitter inne med den informationen?

/Jesper

Ps. Jag väljer att inte nämna köksredskapen för att slippa se en totalvikt på 4kg+ :)
Ds.
 
Minitrangia, cirka 340 gram med brännaren. Det är en kastrull på 0.8L. Tillkommer ett vindskydd av ugnsfolie, 5 gram tror jag. Funkar bra för en person. På tidigare vandringar när vi varit två har hela vanliga Trangian fått följa med, men det är tveksamt om den skulle få det igen, den är lite väl bulkig tycker jag. Om jag hittar tid till det ska jag titta lite på "ölburks-kök" (Photon Stove etc.) tror jag..
 
Raskesven; sa:
"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar.
Trangia alu 1l 108g.

Mer än så blir det inte. Vi är tre personer som skall en tvådagars sväng till Marsfjällen. Sedan åker jag till Keb en vecka med min dotter. Köket är MSR whisperlite. // Roland.
 
walk_alone; sa:
Raskesven; sa:
"Pots anf pans" har varit uppe till diskussion många gånger. Jag tycker dock det vore intressant med en liten sammanställning över vilken kastrullkonstellation ni har med ut under kommande vandringar.
Trangia alu 1l 108g.

Mer än så blir det inte. Vi är tre personer som skall en tvådagars sväng till Marsfjällen. Sedan åker jag till Keb en vecka med min dotter. Köket är MSR whisperlite. // Roland.
En Tornedaling utan kaffepanna??????
Det övergår nästan min begreppssfär;-)
 
Re: Kastruller

polarhund; sa:
.....
Eventuellt så kommer kaffepannan i aluminium att bytas mot Primus kaffepanna i Litech om den går ner i köket, kanske någon som sitter inne med den informationen?

/Jesper
.....
Litechpannan har samma diameter som Primus 0,9 l kaffepanna, men den är lite lägre. Går alltså ner i samma kastrull som 0,9 l kaffepannan. Mycket vikt spar du inte in, men får kanske trevligare material för kokkaffe. Handaget är gjort så det är trögt när man fäller upp det och det kan bara fällas ner åt ett håll, så handtaget ska kunna stå upp. Rätt gnekig historia. Plast på handtaget som isolering, men det försvinner nog efter några lägereldar;-)
 
Re: Re: Kastruller

Raskesven; sa:
Mycket vikt spar du inte in, men får kanske trevligare material för kokkaffe. Handaget är gjort så det är trögt när man fäller upp det och det kan bara fällas ner åt ett håll, så handtaget ska kunna stå upp. Rätt gnekig historia. Plast på handtaget som isolering, men det försvinner nog efter några lägereldar;-)

Tackar för info!

Det är som du skriver just materialet som jag vill åt och inte vikten. Kokkaffe i en aluminiumpanna är inte min variant på gott kaffe. Dessutom så är den inte så skoj att göra ren, vad jag förstått så är hårdanodiserat aluminium som i Litech serien lättare att göra rent. Det blir nog en tur ner på stan i morgon och en ny kaffekanna.

/Jesper
 
Nu kommer ju iofs nästa tur inte bestå så mycket av vandring utan mer paddling, men jag kommer att ta med mig ett trangia med markills gastillsats, båda kastrullerna och stekpannan. Dessutom delar vi på en liten murrikka och en 5l "lägergryta". Jag är ingen älskare av kokkaffe så jag lämnar kaffepannan till förmån för en kafépress i lexan, det blir både godare, enklare och lättare. Vet inte riktigt vad vikten blir och den är i detta fall även sekundär. Gastronomiska överväganden har fått väga tyngre (i ordets rätta bemärkelse). Vid turer då det blir mer att bära har jag ett primus mfs och en hyfsat lätt msr-kastrull.

/David
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.