Vilka damsäckar är värda att prova?

Om man som kvinna/tjej/dam behöver en ny ryggsäck - vad är värt att prova/kolla upp?

Vad har ni därute när ni vandrar/backpackar?
 
Jag börjar med att svara på min egen fråga.. ;-)

Jag är inte så lång (163) eller kraftigt byggd, så tycker en del jag provar sitter konstigt. Fick en stor säck för några år sedan, men tycker den är så tung och klumpig. Packar jag den full måste jag gå nedböjd med huvudet för att den tar emot i nacken. Vill ha bra avlastning på axlar. Känns lite "baktungt" i den också. Kan det vara så att den inte passar min kroppsform alls - eller är det bara så när man packar en vandringssäck?

Hade länge en Haglöfs ShoSho (gissar att det är den som heter ShoSho L nu för tiden), som jag hade i som dagsäck och smesterrygga i ca 12 år innan jag helt enkelt hade slitit ut den. Pännet hade lossnat, och ytskiktet på insidan flagnade samt ett hål i botten.

Men jag undrar vilka större säckar ni gillar och har provat. Vad gillar ni inte?
 
Som du själv konstaterat den skall passa dig och rymma det du behöver ha med dig. Flyttlåda med invändiga dm-rutor kan brukas som rymdmåttmall, för din packning. Väg vad det blir styckvis på en gramnoggrann våg, gör gärna ett excelark med pinalerna sortvis, kläder, läger, kök o mat etc.
Pröva i butikerna olika ryggsäckar med ca din bärvikt i. Endast så kan du hamna någorlunda rätt.
En ca 65 l ryggsäck behöver inte väga 3,5kg, det finns dylika på under kilot. Se till att säcken passar din rygg, att höftbältet sitter över höftkammarna. Be om prova in hjälp och provgå inne i butiken med last i.
go tur
 
Tack för ditt svar seobserver! =) Ska gå och prova lite mer i butik i veckan!

Är ändå nyfiken på vad folk/kvinnor bär omkring på därute, så vill gärna ha fler svar.
 
Vi provade runt nyligen till min hustru som behövde en ny säck. Hade flera olika säckar hemma på öppet köp och provpackade så hon fick känna dem på ryggen, både unisex och dammodeller. Valet föll till slut på Lundhags V8 Spirit 60 liter (gamla modellen utan löstagbar tursäck som känns ganska onödig) och väger på min våg 2,9kg inkl inbyggt regnskydd.. Hon är 169cm lång, men ryggsäcken har bra inställningsmöjlgheter och verkar passa även kortare personer. Jämfört med ex Haglögs OXO 60Q är höftbältet på Lundhagssäcken längre och täcker höftkammen bättre, dessutom har Haglöfssäcken en "bulle" mitt i korsryggen där man ställer in rygglängden som hon tyckte klämde obehagligt.
 
På sommaren har jag en Bergans Helium dam, lätt säck för min numera lätta packning.
På vintern har jag en Arcteryx Bora 80 dam, en tung säck men väldigt bekvämt bärsystem - den har t.ex. en skålformad plastbit som håller undan säcken från huvudet. Skulle dock vilja ha en som väger något kg mindre när jag hittar en som passar.
 
Min fru och jag har under våren testat flera olika ryggsäckar och slutligen fastnade hon för Kajka 65 W som verkar passa hennes rygg perfekt. Hon har även testat Haglöfs Travel 65 W men den kändes alltför klen (är mer en resesäck än en vandringssäck).

Fjällrävens Abisko var också en säck som uppskattades och som passade henne väl, men Kajkan kändes bättre rent packningsmässigt. Lundhags V8 60 (både nya och gamla varianten) passade inte hennes rygg alls (men jag själv fastnade för Lundhags V8 75+10 och stormtrivs med den och dess bärsystem).

Viktigt att testa många olika säckar med vikt i. Låna hem eller ta på öppet köp och vandra runt lite hemmavid för att känna hur den känns IRL. Mycket glad att jag följde råden på Utsidan att testa andra säckar än Haglöfs Travelsäckar. Efter det känns Haglöfs bärsystem alltför klena i jämförelse.

Kolla även på säckar från Osprey, vilka verkar vara rejäla men samtidigt lätta att bära. Blev aldrig av att jag testade någon av deras säckar. Men min fru testade Osprey Ariel och Keitel och hon tyckte de satt bra, men att Fjällrävens satt bättre på hennes rygg.
 

avslutad210712

Gäst
Lundhag och Osprey har använts av ett flertal kvinnor i min närhet och de som haft möjlighet átt testa båda har tyckt att Osprey varit lite bättre men även Lundhag har fått höga betyg.
 
Vad roligt det är att läsa om vad ni/kvinnor i er närhet bär omkring på! =)

Bra råd att testa hemma på öppet köp! Men hur gör man för att "låna hem" en säck? Tänkte att det blir ju en del pengar att ligga ute med om man ska köpa hem många. Vill inte göra ett felköp...

Kajka har jag sneglat lite på (men ej provat), och testade nån från Osprey och Haglöfs i affär nyss. Ska kolla in de andra tipsen från er med!

Var är viktigast att den sitter bra? Axlar, midjebälte och...?
 
Bra råd att testa hemma på öppet köp! Men hur gör man för att "låna hem" en säck? Tänkte att det blir ju en del pengar att ligga ute med om man ska köpa hem många. Vill inte göra ett felköp...

För att "låna" hem säcken på öppet köp måste du ju betala det, så tyvärr innebär det att du tvingas ligga ute med pengarna under prövotiden om du inte ytnyttjar ett kredítkort med relativt lång betalningstid (så att du hinner lämna tillbaka säckarna innan krediten förfaller till betalning). Kolla för säkerhets skull med varje butik hur deras öppet köp regler fungerar.
För att säckarna inte skulle se använda ut valde vi att prova hemma och inomhus.
 
(...) Var är viktigast att den sitter bra? Axlar, midjebälte och...?
Jag tycker personligen att det viktigaste, förutom det självklara att bärsystemet klarar att föra ner hela lasten till höftbältet. är säckens balans - dvs att den inte faller baklänges när den är fullastad (inteframåt mot ryggen heller,men det är ovanligt), utan ställer sig i lod på höftbältet/svanken utan att du behöver dra till den mot ryggen med axelremmarna. Funkar inte detta, är det risk för jobbig bärning på axlarna, spända ryggmuskler och gamnacke ;).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.