Vildmarksutbildning?

Hej!

Vad är bästa sättet att skaffa sig kunskaper inom vildmarksliv, upp till en professionell nivå, för någon som inte har lyxen att t.ex. har föräldrar som är grymt intresserade?

Tittar för närvarande på folkhögskolor runtomkring, t.ex. Øytun i Norge. Vet inte riktigt om det är rätt väg att gå. NOLS, som har sin bas i USA, verkar också intressant.

Vad tror ni? Största problemet är, som väl för de flesta, pengar och tid. Energi och målmedvetenhet har jag i mängder.

(Är för övrigt 19 år och pluggar på college i USA för tillfället)

Tack!
 
Tjenare!
Jag pluggar just nu vid Outdoor Academy, Kronoby Folkhögskola i Finland. Väldigt bra om man inte har super mycket erfarenhet från början då man går igenom allt (paddling, klättring, orientering, skidåkning m.m.).
2 år är utbildningen om du går hela!

Hör av dig om de är något du undrar över! :)
 
Tjenare!
Jag pluggar just nu vid Outdoor Academy, Kronoby Folkhögskola i Finland. Väldigt bra om man inte har super mycket erfarenhet från början då man går igenom allt (paddling, klättring, orientering, skidåkning m.m.).
2 år är utbildningen om du går hela!

Hör av dig om de är något du undrar över! :)

Har även jag pluggat här i två år, och rekommenderar utbildningen starkt! De som vill jobba med friluftsliv har fått jobb under, eller direkt efter utbildningen!

www.outdooracademy.fi
 
Självstudier

Jag har också funderat lite på liknande utbildning.
Men att läsa hör inte till mina favoritsysslor.

Självstudier i bl.a. överlevnad är bra.
Vilken vildmark tänkte du på?
Öken- Jungel- Urskog- Träsk- Fjälliv sommar/vinter, Nord/Sydpol mm.
Det finns många böcker att läsa.

Skriv en lista med förväntningar och frågor som fylls på under tiden du läser för att fördjupa dig i ämnet. Lämna inga lösa trådar.
Använd sedan frågorna för att kontrollera vad du lärt dig.

Sedan är det bara att ge sig ut och "öva" och skaffa sig egna referenser och erfarenhet.