Via Balticum (Tallinn-Pärnu-Riga)

Hej hej,

är i Tallinn och vill söderut pa cykel och undrar om nan har erfarenhet av den sa kallade Via Balticum.

forst ville jag välja smavägar, men sa sa nan att jag hellre kunde ta den storsta vägen mellan Tallin och Pärnu eftersom vägrenarna nog var OK.

Nan som vet?


/Monica.
 
Frågan är vad du vill få ut av din resa. Har du dåligt med tid och vill se alla turistställen är det kanske rakaspåret som gäller. Jag hade inte så gott om tid och valde bort flera sevärdheter så att jag kunde ta de lite längre men mindre trafikerade vägarna då jag ville njuta av själva cykelturen, se lite av den lantliga 50-tals idyllen, träffa folk och lättare hitta bra tältplatser.

Väggrenen på de få korta sträckor av "Via Balticum" jag cyklade hade som du säger en bra väggren. Men var var även stora mängder långtradare från Finnland och Ryssland, ofta i kolonner med 6-10 fordon, så det var svårt att njuta av cyklingen när de dundrar förbi även om jag slapp incidenter. Då var många av de mindre vägarna som leder in eller sammanbinder de större städerna farligare. Dessa är ibland tungt trafikerade och då väggren saknades helt, farterna är höga samt att det regnade mest hela tiden hade jag flera obehagliga upplevelser! Att anpassa fart och avstånd efter omständigheterna är något man sällan gör.

Så min tips är att välja Via Balticum bara om du måste och mindre vägar när det går och du har tid men att i utkanten av större städer som tex. Riga ta de som känns säkrast oberoende av storlek. Ha en fin resa!
 
Kusten och svenskbygderna

Jag skulle ta de vägar som går närmast kusten.
Så småningom kommer man in i de gamla svenskbygderna också, såg för någgra år sen att det t o m fanns skyltat för "cykelled" på nån väg där.
Kanske campa på Roosta Camping som ligger fint i det området (stugby, men campa borde gå fint också).
Har du möjlighet så ta dig också ut på en underbar udde som heter Spithamn.
Och sen landa ett tag i i Haapsalu, en väldigt vacker gammal stad, även känd kurort, och missa inte järnvägsstationen och restaurangen Kuursal när du väl är där.
Har inte cyklat själv i området, men det ska bli, för det är min mammas barndomstrakter.

Lycka till!

/Per D
 
Det finns en fin skyltat "cykelled nr 1" längs kusten. Köp cykelkarta Estland (fanns i en bokaffär i centrum) så finns den inritad liksom 9 andra.

/Per Eric
 
Det finns en fin skyltat "cykelled nr 1" längs kusten. Köp cykelkarta Estland (fanns i en bokaffär i centrum) så finns den inritad liksom 9 andra.

/Per Eric

precis. de har cykelkartor och cykelrutter och det ar oerhort valorganiserat for cyklister nu. minst lika bra som i nederlanderna. ingenstans har det vart sa laskigt som i sverige i krokarna kring askersund. vem hade kunnat ana det. jag har haft en superfin tur genom estland, och tydligen ska det vara ok hela vagen ner till riga ocksa. tjillevipp!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.