Vi måste hålla ihop

Mattias Lindström, Per Löwdin och jag jobbar med dessa frågor dagligen inom SAMS.

Vår största utmaning är att skapa goda relationer med alla grupper som använder naturen på sin fritid. Det är allt för vanigt att man anklagar olika grupper för sabotage eller som störande. I stället för att kasta skit eller skylla ifrån sig bör vi mountainbikare visa dom andra med ett gott exempel.

En regel som SAMS följer är att vi alltid stannar och säger hej eller lämnar företräde när vi träffar folk i naturen. Dom flesta gånger jag har praktiserat den regeln så har båda parter lämnat platsen med ett leende. Gör det samma oavsätt om du tycker att det finns tillräkligt med rum för båda att passera eller mötas.

Tvisterna om vem som får vistas i naturen blir alldrig bättre om vi hela tiden finner fel hos den andre. Vi måste mogna och ta vårt ansvar och förespråka en sundare och trevligare relation mellan alla skogens gäster.

Saken är den att fler och fler söker anledningar att utesluta cykeln ur allemansrätten och ur den svenska naturen.

Därför är det ett måste att vi samlar oss under ett tak och arbetar för en förändring av attityder bland både oss själva och hos andra.

Jag är glad att denna debatt är igång för vi ser då behovet av en enad front.

Vi måste lära oss att samsas och samarbeta med vandrare,cyklister,hundägare,hästägare,bärplockare mm

Denna debatt gäller alla som älskar naturen.

Jag föreslår att ni går in på http://www.angelfire.com/clone/samsinfo/ och läser SAMS och IMBAs God Sed i Skogen med dom olika regler som gäller oss. Mattias Lindström skrev upp dem i ett tidigare inlägg under denna debatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
mattiase Hålla cykeln ren på vintern? Mountainbike 2
svekke Kedjan "klänger" ihop Mountainbike 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.