vertikal eller klätterverket?

Någon som testat båda och har nån uppfattning om vilket som är bäst?
Vertikal verkar ju lite dyrare och sen måste man ha ett klätterstartkort för att ens få klättra.
Är det värt den extra pengen?
 
Absoult inte. Ledbyggarna på Verket är överlägset bäst, så för den som vill träna variationen i sin klättring och på bästa sätt förbereda sig för utesäsongen finns det bara ett ställe att repklättra på.
 
Vädligt dyrt

Vertikal verkar helt klart inspirerade av SATS som ju satt nya standarder för hur man klämmer folk på pengar.
 
Re: Vädligt dyrt

hakan_l_borg; sa:
Vertikal verkar helt klart inspirerade av SATS som ju satt nya standarder för hur man klämmer folk på pengar.

Det tyckte jag också förra gången jag kollade på deras hemsida.
Nu har det kommit upp fler alternativ, bl a:
"Performance Active
70:- per gång. (ingår klättring, för aktiva klättrare anslutna till klubb, upp till 18 år)."

Alltså bara 5 kr mer/gång än vad jag betalar på Klättercentret.
Jag har inte varit på Vertikal än, men bara det att väggarna är såpass mkt högre kan kanske vara värt dom extra pengarna?
 
Re: Re: Vädligt dyrt

Jonas P; sa:
hakan_l_borg; sa:
Vertikal verkar helt klart inspirerade av SATS som ju satt nya standarder för hur man klämmer folk på pengar.

Det tyckte jag också förra gången jag kollade på deras hemsida.
Nu har det kommit upp fler alternativ, bl a:
"Performance Active
70:- per gång. (ingår klättring, för aktiva klättrare anslutna till klubb, upp till 18 år)."

Alltså bara 5 kr mer/gång än vad jag betalar på Klättercentret.
Jag har inte varit på Vertikal än, men bara det att väggarna är såpass mkt högre kan kanske vara värt dom extra pengarna?

Tar tillbaka vad jag skrev ovan!

Ber om ursäkt för att jag inte läste ordentligt!
Missade att det var upp till 18 år på det priset...
 
Ute?

Anna Frimodig; sa:
Absoult inte. Ledbyggarna på Verket är överlägset bäst, så för den som vill träna variationen i sin klättring och på bästa sätt förbereda sig för utesäsongen finns det bara ett ställe att repklättra på.

Konstigt? Trodde Vertikal lejt in byggare från Karbin (enligt rykten). Vad är det som gör att lederna på Vertikal inte passar att träna inför utomhussäsongen på? Vad är det som saknas? Jag har inte varit där än, men det kan ju vara kul att veta ändå.

P.S.
På Stallet i Uppsala finns en led som är perfekt för svensk utomhusklättring. Den är kort (12 m), vertikal och bara chips/crimpers. Underbart... D.S.
 
Vertikal

Vertikal verkar ju ha väldigt mycket större och bättre klättring då väggarna är 25m höga, 5kr extra låter ju som att det är värt helt klart!
 
Om kostnader

KC tar 60 kr för den som är medlem i Stockholms Klätterklubb, Solna klätterklubb eller Blocstar (eoch kanske ytterligare någon klubb, fråga!), och det blir ännu billigare med klippkort/årskort. Verket tar också 60 kr för medlemmar i Klätterverkets klätterklubb, och sen ännu billigare med klippkort/årskort även där. Så även för en 18-åring blir det minst 15 kr/gång som diffar där.
Vet ej hur det är på Karbin. Fyll gärna på mer info, rätt intressant jämförelse det här.

Min åsikt om inomhusleder i allmänhet

Jag tycker personligen att bra inomhusleder ska försöka efterlikna ett riktigt berg så mycket som möjligt. Detta åstadkommer man bland annat genom att ha strukturväggar. Vi som är korta (under 160 cm), är vana att stå på småskit utomhus, när vi inte når från de vanliga stegen, men det finns alltid småskit att stå på ute. Bygger man leder på slät friktion finns inte längre den här möjligheten (släta friktionsväggar gör det däremot möjligt att sätta upp _en_ fot mot fritktionen t.ex. inför en dyno, så det är ju bättre än bara målad plyfa, men inte bra). Så jag klättrar betydligt hellre på strukturväggar där alternativa lösningar går att hitta, precis som ute.

Dessutom tycker jag att även inomhusleder ska erbjuda alternativa lösningar, bjuda på balansproblem, innefatta konsten att läsa en led (inte bara nästa blå grepp, typ) och det ska finnas alla grader av lutning.

Varför tycker jag att Verkets leder är så bra?

Verkets leder premierar alla olika tekniker. Det räcker inte med att kunna dyna när det blir långt mellan greppen. Ibland sitter greppen tätt, men balansen är jättesvår och man måste verkligen läsa leden rätt både för händer och fötter för att inte måla in sig i ett hörn. På detta sätt kan leder med hyfsat tätt mellan greppen ligga i 7a+/7b-registret de också. Killarna som bygger har både erfarenhet och utbildning som de väl tar tillvara.

Vad jag också gillar med Verkets leder är att de i de flesta fall går på struktur, dels på Ere-vägg men framför allt på Verkets superfina strukturplattor som är så verklighetstrogna att man även kan klättra utan grepp på dem (ligger från 7a+ och uppåt). Här finns också allt från sva till den kraftigt överhängande ledväggen.

Så... var vill jag träna?

Bara den klättrare som behärskar både brant och sva, både dyno och balans osv kan räkna sig som god klättrare i mina ögon. Därför tränar jag helst där man kan få möjligheten att jobba med alla olika sorter även under vintern, så att jag är så bra förberedd inför sommaren som möjligt.
 
Re: Ute?

Vandrare; sa:
Konstigt? Trodde Vertikal lejt in byggare från Karbin (enligt rykten).
Skulle det vara ett kvalitetstecken!? ;)

Verket har Sveriges enda två internationellt utbildade ledbyggare, som har många många års erfarenhet av att bygga leder på Sveriges största klättergym, som det länge varit. De har åtskilliga SM och NM under bältet, både boulder och rep.
 
Re: Re: Ute?

climbrob; sa:
Skulle det vara ett kvalitetstecken!? ;)

Verket har Sveriges enda två internationellt utbildade ledbyggare, som har många många års erfarenhet av att bygga leder på Sveriges största klättergym, som det länge varit. De har åtskilliga SM och NM under bältet, både boulder och rep.

Var det Kelly som byggde några av NM och SM lederna?

Har bara repklättrat på Karbin en gång, tyckte lederna var ganska kassa och konstigt graderade, allt under 6a var hårt graderat, det över var soft. Men det var ett tag sen. Boulder-"lederna" brukar dock vara bra. Måste altså åka till Klätterverket och testa.
 
Det är nog bra att åka runt och priva innan man binder sig för ett ställe (och om man inte kan tänka sig att ha kort på flera, det har till exempel jag).

Climbrob är också en duktig ledbyggare, byggde på Verket tidigare, den här säsongen på KC. Klart värt att testa hans leder!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.