Vaxholm - Gävle?

Hej!

Har så smått börjat planera lite inför stundande semester, skulle vara kul att paddla lite längre i år. Sträckan Vaxholm - Gävle känns lagom utmanande för någon som just börjat havspaddla lite mer seriöst. Skulle vara kul att få ta del av era erfarenheter av sträckan. Hur lång tid bör man räkna med (ca.), förslag på bra lägerplatser, lämpliga vägval etc.

En annan fråga, hur sitter man egentligen skönt i en kajak? Äger en Hasle Explorer som är förträfflig på alla sätt, men sittplatsen är är inget vidare.. Kan man köpa lösa sitsar, eller konstruera egna lösningar?

Tacksam för svar!
 
Ett enkelt sätt att förbättra sittkomforten på är ett Therm-a-rest sittunderlag. När man satt sig är det bara att släppa ut luft tills det känns bra. Funkar även uppe på klippan vid solnedgången....

Stefan
 
Jag paddlade Östhammar - Lidingö för några år sedan.
Vi använde 6 paddeldagar, Gävle - Vaxholm är väl rimligt på 10 dagar plus utflykter.

Jag har för mig att vi räknade ungefär 95 distans, det blir ett snitt på knappt 16 distans om dagen men man paddlar lätt längre dagsetapper än så.


Prova att stoppa sitsen med bitar av liggunderlag eller lägg på en ThermaRest kudde.
Se till att inte ha något i fickorna som ligger och trycker, benen somnar lätt då.
Om du fortfarande inte är nöjd går det att byta sits, prova olika kajaker tills du hittar en med skön sits, sen är det bara att beställa en sån.
Jag monterade en Prijon sits i flickvännens Offshore.
Det gör oxå underverk med en paddelflottör under knäna.



JL
 
Utsidan av Gräsö rekommenderas varmt! Fin skärgård med obefintlig båttrafik. Örskär och dess vandrarhem kan vara en bra lägerplats inför sista delsträckan till Gävle.
 
Tråkigt

Hej
Om du nu skall börja vid Gävle så tycker jag inte du skall börja inne vid ån. En bra mycket trevligare paddling är att du börjar vid Dalälvens mynning.Ca 20 km söderut. Därifrån kan du börja din paddling sydost. Anledning är att det är en del fabriker på sträckan Gävle- Dalälvsmynningen och det är ju inte så trevligt att se. Kusten utanför Gävle saknar nästan helt öar inte vackert precis. Men söderut är det ok att paddla från dalälven.
Ha det bra på din paddling
Leffe
 
Vaxholm - Gävle

Hej Leffe, tack för svar!

Du har rätt, Gävlebukten med Gavleån hör väl inte till kustens mest omistliga naturscenerier direkt... För mig handlar det kanske mer om en liten "nostalgi-tripp".Jag är uppväxt i Gävle och har tillbringat åtskilliga av min ungdoms sommarnätter fiskandes gös i just Gavleån, därför skulle det kännas lite speciellt att få avsluta paddlingen där. Man får helt enkelt koncentrera sig på att glädjas åt trevliga minnen iställe för att irritera sig över fabriker och brist på skärgård.

Mvh// Magnus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.