Vattentäthet och kikare

Jag fick nyligen en kikare i present som jag gärna skulle vilja använda under paddling. Eftersom det är bökigt att ta fram kikare ur en vattentät påse varje gång man ska använda den undrar jag nu om en icke vattentät kikare tål en kappsejsning. Risken att välta är trots allt inte alltför överhängande, men om det skulle ske känns det onödigt att förstöra kikaren.
Går det att ställa den på någon ledd så att vattnet kan rinna eller kommer vattnet stanna kvar för alltid? Kan optiken förstöras av saltvatten?
 
Kikaren blir troligen försämrad om du får in vatten, även om det torkar upp. Vattnet lämnar gärna lite fläckar efter sig, kalk och salter eller vad det kan vara. Därmed inte sagt att den är förstörd, det får du själv avgöra.

Själv har jag suttit på en klippa och trixat med systemkameran när jag plötsligt hör ett mystiskt ljud, som om någonting rullade, följt av ett plums. Det var mitt 35-70 mm objektiv som tog sig ett dopp. Jag kan fortfarande se spår efter vattnet på insidan av linserna. Är det förstört? nja jag märker ingen skillnad på bilderna men i princip så borde de vara lite sämre....

Leif...
 
Var försiktig om din trevliga present

Jag har inte kapsejsat, men jag har ändå fått pensionera en liten kikare pga vatten från vågor etc. Det är ju lätt att glömma av att den sitter någonstans efter ett tag.
 
Vattentät kikare att föredra

Skulle rekomendera att du införskaffar en vattentät kikare för kajakbruk med egen flytväst dvs en nackrem med flytelement. Det är inte frågan om om din kikare blir vattenskadad utan om när. Vattenskadan kan också uppstå i form av kondens vid tältövernattning etc. En bra kikare ser jag som standardutrustning vid paddling i varje fall i skärgården.

Thure
 
Kikare och saltvatten

Thure har som vanligt helt rätt.
Investera i en ljusstark, vattentät kikare med flytrem.
Swarowski gör en utmärkt modell som jag jag är mycket nöjd med.
Saltvatten inne i kikaren avsätter saltrester och tillsammans med metallen i kikarhuset och prisma fastsättningar bildar det ett batteri som äter upp kikaren innifrån. En otät kikare vid vandring kan genom regn och svett efter några år uppvisa liknande syntom. Så satsa på en vattentät modell. Fast för vandring vill nog även du ha en lätt monukular.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.