Vattentät Packsäck

Jag funderar på att skaffa en eller flera vattentäta säckar, men jag vet inte vilken sort jag ska välja. Den ska funka både i och utanför ryggan. Jag kollade hos naturkompaniet i GBG, de hade en smidig säck med ventil. Men då är det ju en sak till som kan gå sönder. De hade också säckar av vinyl eller nåt. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Niklas
 
Rullförslutningsbara vattentäta packsäckar:

Tatonkas är lätta och bra, men ömtåliga gentemot vassa föremål som t.ex grenar. Passar utmärkt inne i ryggsäcken. Jag förvarar ombyte, sovsäck och mat i Tatonkas säckar under vår-sommar-höst-vandringar.

Ortlieb har flera varianter, tyngre och tåligare än Tatonkas. Jag använder en Ortlieb som ligger mellan Tatonkas L och XL i storlek för sovsäcken under vintervandringar.

Everest har en verkligt tålig variant. Jag brukar ha den utanpå ryggsäcken under skogsvandringar, om jag alls har något utanpå ryggan. Den snittas inte lätt av grenar, vilket Tatonkasäckarna kan göra.

Lundhags har en modell som är lite mjukare i materialet än Everest, och tåligare än Tatonka.

Varianten med ventil fungerar nog bra i teorin. Men som du påpekar kan den paja, särskilt om man stuvar i och ur säckarna i ryggan under en vandring. Jag känner dock inte närmare till den säcken.

Raskesven
 
Du tror inte att det hade räckt med en tråd??? Risken att få spydiga kommentarer som denna istället för svar ökar troligen när man ser tre likadana rubriker på rad ;)

Jag har en del vattentäta säckar av olika märken och storlekar. Jag har sett säckar med ventil men faktiskt aldrig hamnat i en situation där jag skulle vilja ha en, man kan få ut luften riktigt bra utan en sådan. Och faktiskt så har jag märkt att det är bättre att lämna lite luft inne i säcken, om man trycker ut så mycket luft man kan och har packat den med ex. kläder så kan (OBS! kan) säcken "suga" in luft ungefär som ett uppblåsbart liggunderlag, har hänt mig vid slarvig tillslutning av säckarna.

Vet inte priserna på de säckar du sett men kolla priserna på http://www.northstar.se först, de har säckar från Vaude.

//David
 
Zata78; sa:
Du tror inte att det hade räckt med en tråd??? Risken att få spydiga kommentarer som denna istället för svar ökar troligen när man ser tre likadana rubriker på rad ;)

//David

David, jag ville bara sprida frågorna bland de som jag tror använder en sån här säck. Själv så går jag aldrig in på trådarna genom att kolla på de senast inlagda så jag tänkte inte på att det skulle bli så. Men det man inte gör bra första gången kan man göra bättre nästa.
Niklas
 
Det är lugnt.
Förresten så kollade jag även i en båttillbehörsaffär på packpåsar av Equinox extreme. Någon som har använt dom. Hemsidan ser i alla fall seriös ut. http://www.equinoxextreme.com

Var någonstans runt västkusten kan man klämma och känna på de olika påsarna?
Niklas
 
sunderlux; sa:
Var någonstans runt västkusten kan man klämma och känna på de olika påsarna?
Kanotcentrum (Gbg), Kajakcenter i Grebbestad, Orustkajak, Stadium, Naturkompaniet, Fjällsport (Gbg), Femmans Sport (Gbg), Stadium m.fl. ställen.
Vattentäta packpåsar finns ju "överallt" nuförtiden.

[Ändrat av haskell 2004-05-24 kl 09:00]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.