Vattentät med DryLite???

Hejsan,

Jag har en dunsovsäck som jag använde under den gågna veckan, den är försedd med ett material som heter DryLite utanpå för att på så sätt skydda mot väta.

Under förra veckan och helgen har det regnat rätt så mycket i sylområdet på nätterna och då har man ju som vanligt problem med fukt(Kondens) i tältet. Jag har dock alltid alla myggnät i tältet stängda resten är öppet, även in till lilla sovrummet för då kunna vädra ut så mycket fukt som möjligt!

En sak som jag dock undrar är varför min sovsäck såg blöt ut varje morgon jag vaknade. Jag trodde att dryLite skulle vara vattenavstötande men det såg ut som om säcken var fuktigt, dvs att den sög åt sig vatten. Jag vet dock att det inte regnade in i tältet så att det är därför säcken såg blöt ut.

Är det någon som har samma erfarenhet som jag??
Tycker det verkar skumt att det skall se ut som om säcken är blöt. Det inger inget förtroende!

Tacksam för hjälp

Martin
[Ändrat av jonssonmartin 2001-08-13 kl 13:05]
 
Bra fråga!

Jag har haft samma problem. Av någon anledning verkar problemet vara värst ner vid fötterna...hmmm...(jag har nog normal fotsvett tror jag :)

I början trodde jag att det var för att jag förvarade blöta eller fuktiga kläder och utrustning i fotändan...men nej...det fortsatte ändå. Ett tag var jag inne på att jag trycker innertältet på yttertältet och att säcken blir fuktig av det..men det verkar inte heller stämma...kan det vara kondens från innertältsgolvet?? Vad vet jag...

Det vore kul om någon hade en lösning på detta mycket mystiska problem.

//Mx2
 
Samma här

Jag är glad att jag inte är ensam om problemet.

Jag hade oxå en ide om att det kan vara från tältet men jag tror inte det då jackor eller andra saker som jag har förvarat inne i tältet inte har blivit fuktiga!

Jag får inte det bara vid fotändan utan det är utmed hela säcken ända upp till midjan. Jag har provat att ligga utan kläder för att inte svettas eller bli så varm men det verkar inte hjälpa heller.

Är ganska bekymmrad av vad det kan vara, det känns inte bra :-(

Martin
 
vädra ut fukt när det regnar?

det är enklare än ni tror och har inget med materialet att göra. DryLite är inte vattentätt men det suger inte åt sig vatten, därför ser era säckar blöta ut (samma med min förövrigt som också har drylite). Vattnet lägger sig ovanpå säcken.

Vad kommer då vattnet ifrån? Det självklara svaret är kondens! Då det i princip alltid är några grader varmare i tältet än utanför så får det effekten att den fuktiga och varma utandningsluften kyls av mot kalla ytor i tältet. Utandningsluft har ca 70% relativ luftfuktighet (rlf) och är ca 20-25 grader. Om det då är omkring 10 grader i tältet får den nedkylda luften minst 120% rlf (varje grad ger ca 5% högre rlf) vilket som ni förstår resulterar att vatten bildas. Under en natt hinner det bli en hel del vatten och om det samtidigt regnar ute så är det svårt att få den redan fuktmättade luften att ventilera bort varmare och fuktig luft från tältet.
Syndromet är speciellt jobbigt på vintern när det blötsnöar och är runt 0 grader. Då kan det bli pölar på tältgovlet, oavsett ventilation och om man lämnat alla snöiga kläder i absiden.

Vad göra då? Vissa tycker man skall stänga all ventilation och inte få in den kalla (och avkylande) luften medans andra tycker man skall ventilera mera. Personligen tror jag på ventilation. Om det inte blåser så mycket kan man prova att glänta på yttertältet så man får en spalt mellan marken och yttertältet runt hela tältet. I mitt Nallo brukar vi spänna upp yttertältet med snören och får på så sätt 1-2 dm luftspalt runt hela tältet, funkar faktiskt riktigt bra i de flesta fall!

Hoppas det hjälper!

/Björn
 
blöt säck/Dri Lite

Hej !

Såg någon som haft problem med att yttertyget (dri lite eller liknande) haft problem med att tyget varit fuktigt. Om det är väldigt fuktigt i luften kommer fukten sätta sig på alla "kalla väggar". Det är inte bekvämt när det blir så men något annat än att vädra så mycket som möjligt och kanske torka bort med en trasa finns inte vad jag vet. Om det satt sig på yttertyget på sovsäcken är det bara ett gott tecken på att säcken håller värmen. Om det inte gjorde det och släppte igenom din kroppsvärme skulle det inte kondensera på utsidan. Själv klart skall det ju tyg av den typen inte släppa igenom vattnet som bildats. Ibland kan det ju iofs bli kondens även på insidan och då blir det blött.......:-(

Robin
 
Vad var det för säck?

Vad är det för säck ni har med drilite på? Är det månne Mountain Equipments Glacier säckar? Hur är de i övrigt i såfana fall? Jag har sett att de ör båda lätta och verkar välsydda och inte alltför oskäligt dyra. Kan det vara något att satsa på? Hur varm skall den i så fall vara? Jag vill ha en tresäsongerssäck som skall klara fjällvandringar i september, men mer behövs inte.

Kalle
 
Jag har en Glacier 750 som funkar utmärkt på fjällvandringar. Jag kan varmt rekommendera säcken precis som andra i den här tråden, men även jag kan intyga att den inte på något sätt är vattentät. Den är något vattenavstötande och enstaka droppar pärlar sig på ytan men kondens rår den inte på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.