Vattenrening - Nasafilter

Hej!

Är det någon som vet var man kan få tag på följande friluftsprodukt i Sverige. Det kallas i folkmun Nasafilter men i Sverige heter det NanoCeram filter. Har sökt på nätet men i Sverige verkar det endast vara "hushållsvattenreningsföretag" som säljer detta. I USA kan man köpa detta filtreringssystem för friluftsliv. Verkar vara enkelt och smart och väga nada eftersom det är integrerat i vattenflaskan som man ändå bär med sig.

http://www.youtube.com/watch?v=Tkkq-P4Byak
 
Hittar tyvärr inte frilufts vattenflaskan där, men det är klart kan ju ringa dit och höra. Den som blir återförsäljare för den vattenflaskan i Sverige kan ju göra sig några kronor.
 
NanoCeram är en ny typ av vattenfilter, baserat på nanoteknik. Filtret är utvecklat för NASA:s räkning och efter deras specifika behov av att rena dricksvatten i rymden.

Med NanoCeram är det första gången de beprövade fördelarna med veckade filter kombinerats med genombrottet inom nanoteknik. NanoCeram skapar ett unikt filter som har filtreringsförmåga långt utöver konventionell filtreringsteknik.
NanoCeram tar bort ett brett utbud av vattenburna föroreningar inklusive bakterier, virus och kolloidala partiklar;

Tar bort> 99,9999% vid 0,2 mikrometer
Tar bort> 99,997% till 0,02 mikrometer (Virus nivå)
Lägsta tryckfall - Jämförbart med ett 2-3 mikronfilter
Fungerar i olika pH - från pH 4 till pH 9
Hög förmåga att hålla smuts (DHC) - Upp till 25 gånger större kapacitet
Fångar metaller - koppar, järn, bly, tenn m.m.
 
Detta filter har de byggt in i vanliga vattenflaskor.. Du fyller på och sedan dricker du? Vet inte hur lång tid man måste vänta eller om man kan dricka med en gång. I USA tror jag vattenflaskan kostar runt 50-60 dollar. Ihop med kemisk rening borde man kunna klara sig bra på många ställen i världen utan att behöva släpa på "maskiner" för kol och keramiska filter.
 
Blev dock skeptisk till det billiga priset, enligt en snabb undersökning på nätet verkar det inte vara jätteeffektivt trots nanoceram.
 
Min fasta övertygelse är att en produkt som måste marknadsföras med "nasa" framför inte kan vara annat än skit. Gäller nasa-tejp, nasa-isolering, nasa-whatever. En produkt så fantastisk borde den sälja sig själv, utan den trötta nasakryckan. Sanningen om de flesta produkterna är att de bygger på specialutvecklad teknologi som någon sedan med skohorn tryckt in i någon sorts konsumentprodukt för att få hem lite av utvecklingskostnaderna. Nu kanske jag raljerar lite här, men jag tvivlar på att behovet av keramfilterutrustade sportflaskor är särskilt stort på rymdstationerna...
 
Både 'Nasa' och 'Nano' är modeord idag i försäljningsleden. ... och ju mer sådana ord som används som 'kryckor' i säljargumenten, ju mer misstänksam skall man vara.

Keramfilter, även dyr sådan kommer att täppas till förr eller senare - hur rensar man den?, kan man lägga insatsen i glöden på brasan och den vägen får allt organiskt som sitter i porerna bortbränt och sedan kan man köra ett varv till???

---

'naomaterial' har funnits länge tex vanlig sot, keramer och sinter etc. men har inte haft den benämningen.
 
Behöver man vattenfilter, vilket är fallet på många ställen där ytvattnet har förorenats. Då behöver man ett vattenfilter som levererar, varje gång.
Katdyn och MSR har filter som bevisligen kan leverera, sen är det ju alltid frågan om vad man trivs med och hur lätt/tungt det är att pumpa sina 3-5 l om dygnet.
Ego valde ett MSR, min kamrat har ett litet Katadyn och när han skall pumpa sina litrar avundas jag honom inte.
Gravitationsfilter är en lösning när man är flera i sällskapet. Beskrivning har bl a Ray Jardine m fl.

Strån, flaskfilter, magiska piller är dylikt som säljs gärna med Nano eller NASA framför sig. Frågan är vad man skall ha de här leksakerna till? Att det går att tjäna pengar på skojerier är inget nytt men det är synd om de som tror att det har hittat det gyllene ägget.

go tur
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.