Vattenpelare

Har precis jagat runt efter ett nytt regnställ och mycket duktigt kollat upp hur många millimeters vattenpelare de olika förslagen kan hantera. Den ena klarar 9 meter en annan 5 osv.

Nu blev jag lite nyfiken vad det här egentligen innebär.. En vattenpelare på 9 meter, betyder det att tyget är vattentätt ner på 9 meters djup? Eller ska jag tolka det som att min jacka klarar av ett häftigt monsunregn med 9 meters massiv regnpelare? Eller.. ja förslagen är många och jag blir inte klok på sättet att mäta. Vad betyder egentligen måttet, hur kommer det sig att det är allmänt vedertaget att mäta kläders regntålighet i pelare. Vad betyder det rent praktiskt för plaggets funktion? Eftersom man aldrig utsätts för vattenpelare i det fria undrar jag hur man ska märka skillnaden på de olika plaggen. (Vattenfall undantaget, ska akta mig noga för fall högre än 9 meter i fortsättningen)

Försökte hitta svaret på forumet innan jag postade, men kan inte finna något svar.

Upplys mig :)
 
Tänk att du tar ett rör fyllt med vatten och sätter mot tyget. Ett långt rör...

Ju mer vatten du har i röret desto större tryck mot tyget och till slut släpper det genom vatten = läcker.

Meter vattenpelare motsvarar hur högt ”vattenröret” är.
 
Rent praktiskt?

2000 mm betyder att plagget tål lätt regn men så fort du sätter dig i blött gräs läcker det genom.

5000 kan klassas som regnplagg.

Vad jag minns rekommenderar ”man*” 10000 mm för att klara av vädrets och lekplatsens makter.

* Vem är denna ”man” egentligen?

Edit, jag sökte lite och fann...
...Citat från GP:
Begreppet vattenpelare syns ofta i marknadsföringen av regnkläder. En meter vattenpelare betyder helt enkelt trycket från en meter vatten. Ju högre siffra för vattenpelare desto tätare är plagget. Ett plagg som kan stå emot en vattenpelare på två meter får kallas vattentätt.
- Men i verkligheten kan det uppstå tryck på 15-18 meter vattenpelare, om du exempelvis sitter på en blöt cykelsadel, påpekar Viktor Häggander.
 
Millimeter i all ära men som exempel, du har man regnbyxor med 5000 mm i vattenpelare och det fungerar helt ok till du sätter dig ner med knäna i backen som är blöt, då krävs det mer i vattenpelare för att hålla tätt. Likadant med ryggsäcken som belastar axlar och midja osv.
 
Vad som ofta glömms bort

är att de flesta här på Utsidan avser bära ryggsäck mm utanpå regnplaggen. Även när det regnar...
//J
 
Jag tycker att om det regnar så spelar det ingen roll vad man har för regnkläder för man blir blöt till sist i alla fall så det enda smarta man kan göra när det regnar är att krypa ner i soffan med en bra film. Det finns inga dåliga väder bara dåligt tålamod så man måste lära sig att vänta på bra väder.
 
Mycket klokt Gunilla. Konsten att planera in för möjligheten till regn, och sedn sitta av det dåliga vädret om det kommer, är väl bortglömd idag. "Vi ska gå från A till B på X dagar".

Men i dagens samhälle när man måste ta ledigt från jobbet för att kunna planera in dylika promenader så är det väl tvunget att göra på det viset...
 
Tackar för svaren, lite klokare blev jag :)

Det är alltid bra när man kan omvandla luddiga begrepp till något mer handfast. Har aldrig tänkt på att det så klart innebär ett ökat tryck när man sätter sig på något.

Det där med att vänta ut vädret ger jag inte mycket för dock. Jag tycker faktiskt att det kan vara trevligt med lite regn när man är ute. Det är en del av naturen det också. Soffan där hemma blir dessutom mycket trevligare om man "värmer upp" med lite skitväder först.
 
Jag läste alldeles nyss en kommentar som passar så bra:
"Det finns inget dåligt väder, bara dåligt tålamod medan man väntar på bra väder"

/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.