Vattenpelare?

Jag har ofta läst om ordet vattenpelare i samband med membran kläder,och man ser en mängd olika siffror. Jag har läst att för att ett plagg ska räknas som vatten tätt så ska det ha en vatten pelare på 1500 mm,men dom flesta kläder som jag sett ligger på omkring 3000-4000 mm och uppåt över 10000mm.Själv har jag bla en Discovery jacka från ITAB som har en vattenpelare på 4000mm,och den har varit 100% vattentät vid alla tillfällen.

Om det stämmer att det räcker med 1500mm för att plagget ska bli vattentätt,hur kommer det sig att dom flesta plagg ligger på minst 3000 mm och över 10000mm? Det hela beror väl också på hur många lager jackan har och hur tjocka dessa lager är,men blir inte andningsförmågan sämre ju högre vattenpelare plagget har?

/David
 
Nordstjärnan; sa:
Om det stämmer att det räcker med 1500mm för att plagget ska bli vattentätt,hur kommer det sig att dom flesta plagg ligger på minst 3000 mm och över 10000mm? Det hela beror väl också på hur många lager jackan har och hur tjocka dessa lager är,men blir inte andningsförmågan sämre ju högre vattenpelare plagget har?

Vattentätheten är egentligen en fråga om statistik. Ju högre vattenpelare, desto mindre sannolikhet att en vattendroppe/molekyl tränger igenom. Men inget tyg tål ju oändligt hög vattenpelare, så givet tillräckligt lång tid blir man blöt i alla kläder förutsatt att inget avdunstar från insidan. Teoretiskt sett alltså. I praktiten vore det kanske overkill med kläder som tål tusen kilometers vattenpelare.

Klockor som anges "vattentäta till 10 meter" kanske inte pallar ens en dusch, eftersom en enskild droppe kan träffa med en kraft som motsvarar betydligt högre tryck än så, och likadant med kläder; om du t ex sitter på byxtyg kan det lokala trycket bli mycket större än om du står rakt upp och ner i störtregn, och därför blir du blöt i baken trots att byxorna tål mycket högre pelare.

Vattengenomsläppligheten är densamma åt båda håll i plaggen, så ett tätare plagg andas sämre. Men grejen med "andande" material är såvitt jag förstår att det vatten som kommer från kroppen är i mer finfördelad form än regndroppar, så att man förblir torr på insidan. Men "andningen" blir nog ofrånkomligen sämre sämre. "Andasmaterial" funkar ju bäst i torr miljö också.

Mycket babbel.

MvH
 
Okej,då blev jag lite mer klokare.Vanligt ösregn och kraftigt hagel har min jacka klarat perfekt utan att det läcker in. Jag har stått och fiskat en hel dag i konstant regnande utan att det har läckt in något vatten.Jag undrar när blir plagget utsatt för så extrema tryck så att dom behöver klara så kraftiga vattenpelare som över 10000mm?

/David
 
Nordstjärnan; sa:
Okej,då blev jag lite mer klokare.Vanligt ösregn och kraftigt hagel har min jacka klarat perfekt utan att det läcker in. Jag har stått och fiskat en hel dag i konstant regnande utan att det har läckt in något vatten.Jag undrar när blir plagget utsatt för så extrema tryck så att dom behöver klara så kraftiga vattenpelare som över 10000mm?

/David

Jag är också nyfiken på vad för vardagligt tryck en si och så hög vattenpelare motsvarar. Men det beror ju samtidigt på en mängd faktorer som inte så lätt kan sammanfattas. Men om jag räknar rätt (såhär runt midnatt) så motsvarar 10 000 mm vattenpelare trycket under sulan då en 200 kilo tung person står på en fot (yta 2 kvadratdecimeter). Men reser han sig på tå (och minskar ytan till en femtedel) motsvarar det ju 50 000 mm vattenpelare (tältgolvet pallar inte). Stödjer man sig halvliggande på armbågen blir nog trycket också högt (kan kontrolleras genom att stödja sig på tältkompisens revben).

Men det är en makroskopisk observation. På mikronivå kan ju krafterna potentiellt bli väldigt stora. Tänk på att man kan tappa en kaffekopp i golvet så att det skvätter till taket! Fysik är konstigt.
 
Man får ju inte glömma att om vi tittar på plagg som har nån form av membran på insidan av ett yttertyg så kommer yttertyget att bromsa en vattendroppe innan den når membranet. Det gör ju att membranet behöver kanske inte stoppa mer än det vatten som kryper igenom yttertyget.
 
nermander; sa:
Man får ju inte glömma att om vi tittar på plagg som har nån form av membran på insidan av ett yttertyg så kommer yttertyget att bromsa en vattendroppe innan den når membranet. Det gör ju att membranet behöver kanske inte stoppa mer än det vatten som kryper igenom yttertyget.

Justja, bra poäng :) Det borde minska läckaget rejält.

En följdfråga är då huruvida två regnjackor utanpå varandra blir dubbelt så bra eller rent av hundra gånger så bra?

MvH
 
Vattentätt även efter slitage

En anledning till att välja material som tål hög vattenpelare (högt tryck) är att vattentätheten ofta försämras med tiden. Kanske inte så mycket på 3-lagers membranplagg, men på ryggsäckar, tältvävar och kläder som har oskyddat membran eller beläggning.

En hög inledningstäthet gör att utrstningen håller sig tät även efter år av slitage.
 
Ställde samma fråga i butik en gång och expediten svara att 10 000mm är overkill när man bara står rätt upp och ner i regn, men att vatten motståndet är mer motiverat om man tänker sig sittandes på en blöt sten eller stående på knä med en tung ryggsäck på ryggen... han var inte säker på vilka tryck det var frågan om i dessa fall men rekomenderade 10-15 000 mm vattenpelare om man vill vara säker på att vara torr även då

/Joakim
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.