Vårtur genom vistasdalen

Jag funderar på att gå en tur genom vistasdalen upp mot abisko i nästa vecka... Jag undrar om någon har en uppfattning hur det ser ut med snö och så där samt om det är så pass många som gått där, så att det finns spår att följa?! Jag har bara vanliga längdskidor, så jag åker helst inte ut i lössnön... :)
 
Varför inte

Snöförhållanden så här års kan ju variera mycket beroende på vädret och höjd över havet samt om det gått skotrar så du bör skaffa dig aktuella rapporter. Antar att Sarris i Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation kan ha info. Polisen kan ju ringa till Vistasstugan och då bör stugvärden kunna svara.

Thure
 
Just till Vistasdalen brukar våren komma ganska tidigt. Det är ofta svårframkomligt redan i slutet av april.
Att ringa till Nikkaluokta är ett bra tips, de lär ju ha bäst koll!
 
Mitt andra alternativ är att gå från riksgränsen, ner till Unna-allakas stugorna och så upp till Abisko.

Vad tror ni om den turen?! Kanske bättre med tanke på snömängd och så?!

Jag ska alltså ut 3-4 dagar är tanken... Och vill gärna sluta i Abisko, eftersom jag tänkte fira Valborg där... Så om ni har andra förslag i dessa trakter så tar jag gärna emot dem! :)
 
Från

Riksgränsen och söderut är ett betydligt enklare alternativ med hänsyn till höjd över havet och tid på säsongen. Gillar du toppturer/ utförsåkning finns det även sådan möjligheter t ex på glaciären på Storstein ovanför Cuonojaure. Du skulle också kunna gå från Katterat via Hunddalsstugan och så Cuonojaure och så mot Abisko.

Men om det är kallt och skare så går det antagligen rätt bra att gå Vistasvagge Alesjaure Abiskojaure. Lär kunna vara lavinrisk i Unna Vistasvagge efter hård västvind eller stora snöfall vilket kanske också bör vägas in.

Thure

Mitt andra alternativ är att gå från riksgränsen, ner till Unna-allakas stugorna och så upp till Abisko.

Vad tror ni om den turen?! Kanske bättre med tanke på snömängd och så?!

Jag ska alltså ut 3-4 dagar är tanken... Och vill gärna sluta i Abisko, eftersom jag tänkte fira Valborg där... Så om ni har andra förslag i dessa trakter så tar jag gärna emot dem! :)
 

avslutad210712

Gäst
Åkte nedre delen av vistasdalen, dvs från vistasstugan och ner till nikkaluokta, på påskafton och påskdagen. Visst var det lite snö på vissa ställen där spåret gick över land men man åker för det mesta efter isen och där fanns det tillräckligt med snö.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.