Vart tog MODAN vägen?

1997 köpte jag en MODAN Phoenix ryggsäck, och den har fungerat HELT överlägset allt annat jag provat någonsin bland stora ryggor.
Men vad i hela friden har hänt med Modan? Företaget, som är israeliskt, har försvunnit, hemsidan är väck och inget spår finns av deras sortiment. Ändå hade de en spännvidd på sin Explore Line från små multisportsäckar till stora expeditionssäckar...Har företaget upphört, konkat, blivit uppköpt, bojkottat, bytt namn...? Modan såldes i Sverige genom Levy Trading, som jag inte heller hittar längre...

Någon som vet?
 
vill också veta...

...var Modan tog vägen. Jag är också ägare till en större Modansäck och behöver åtgjärda några smådetaljer på denna. Det är ett helt otroligt skönt bärsystem på den plus gel-fyllda bärremmar. Så jag vill inte kassera säcken, hellre laga den. Någon som vet något?
 
Politik?

Det var något rabalder om att matvarubutikerna märkte om avocado eftersom folk inte ville köpa Israeliskt. Kanske har samma öde drabbat Modan?
 
Re: Politik?

Vandrare; sa:
Det var något rabalder om att matvarubutikerna märkte om avocado eftersom folk inte ville köpa Israeliskt. Kanske har samma öde drabbat Modan?

Nog inte troligt, debaten handlar om "ockuperade" områden, dvs på den så kallade Västbanken. Chansen är väldigt stor att fabriken låg i själva Israel.
[Ändrat av bananmannen 2004-08-01 kl 18:03]
 
Re: Re: Politik?

bananmannen; sa:
Vandrare; sa:
Det var något rabalder om att matvarubutikerna märkte om avocado eftersom folk inte ville köpa Israeliskt. Kanske har samma öde drabbat Modan?

Nog inte troligt, debaten handlar om "ockuperade" områden, dvs på den så kallade Västbanken. Chansen är väldigt stor att fabriken låg i själva Israel.
[Ändrat av bananmannen 2004-08-01 kl 18:03]

Sen kan man ju diskutera hur politiskt korrekt det är att köpa varor av ett företag som även, högst troligast, levererar varor till den israeliska militären. Den militär som i sin tur för ett krig mot den palestinska befolkningen.
 
Modan och Politik?

Sen kan man ju diskutera hur politiskt korrekt det är att köpa varor av ett företag som även, högst troligast, levererar varor till den israeliska militären. Den militär som i sin tur för ett krig mot den palestinska befolkningen.


Sant. Men det är en helt annan diskussion. Själv har jag gjort det ganska enkelt för mig, vilket antagligen är helt fel ur politiskt korrekt synvinkel, genom att konstatera att inget annat bärsystem kommer i närheten av Modans QAA när det gäller att bära tungt långa sträckor i alla sorters terräng.

Jag provade också några av Modans mindre säckar som visade sig ha en fantastisk bärkomfort vid klättring, löpning och cykling, så det vore himlans tråkigt om sortimentet försvunnit bara sådär.

Om det nu är så att Modan är puts väck alldeles så är väl mitt tips till andra ryggsäckstillverkare att skyndsamt kapa åt sig deras design, för detta är bärergonomi av yppersta klass.
 
Re: Re: Re: Politik?

rubing; sa:
Sen kan man ju diskutera hur politiskt korrekt det är att köpa varor av ett företag som även, högst troligast, levererar varor till den israeliska militären. Den militär som i sin tur för ett krig mot den palestinska befolkningen.

Ska man resonera så blir det inte många leverantörer kvar i världen.
Det kanske skulle vara en affärside för palestinierna att utveckla ryggsäckar, så slipper dom binda dynamiten runt magen.
 
Re: Re: Re: Politik?

rubing; sa:
Sen kan man ju diskutera hur politiskt korrekt det är att köpa varor av ett företag som även ... levererar varor till den israeliska militären.

Med tanke på att Israel är den tredje största försäljaren av vapendelar och ammunition till svenska försvaret (efter USA och Norge) kanske vi ska börja bojkotta i en annan ände.

Det känns på nåt sätt som att stridsvagnsprojektiler känns mer angeläget att bojkotta än ryggsäckar som inte ens finns :)
 
MODAN finns numera i USA på följande adress:

395 Bigalow Hollow Rd.
Eastford, CT 06242
USA


Phone: (800) 755-1797

Någon hemsida tror jag inte finns, har inte hittat någon.

/Lennart
 
tiddelipom; sa:
MODAN finns numera i USA på följande adress:

Den adressen dyker upp på några amerikanska sajter,
men är det verkligen adressen till Modan och inte bara till den gamla amerikanska importören, och i så fall lika inaktuell som Levy Trading i Sverige?

Har du nån sjysst källa som verkligen berättar att det är där Modan finns numera?
 
Re: Re: Politik?

bananmannen; sa:
Nog inte troligt, debaten handlar om "ockuperade" områden, dvs på den så kallade Västbanken. Chansen är väldigt stor att fabriken låg i själva Israel.
Modans officiella adress - enligt etiketten på min ryggsäck med sprucken ryggplatta - låg på Västbanken...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.