vantar i kallt väder och vind?

Jag var uppe i hälsingland på stug/tält tur under den frostnupna förra veckan.
Med mig hade jag norrönas ullfrotté fingervantar och ett par billiga skalvantar med fleece foder som blivit platt av nötning.
Jag frös som fan om händerna och har bestämt mig för att aldrig göra om det.

Extremities mountain mitts, klättermusen greppet är några åtgärder jag funderat på. De ska användas till alltifrån skoterkörning via vinterfiske och segling till skid och vandringsturer nedåt -30-35.

tacksam för all hjälp och efarenheter i djungeln.
 
Skall man vistas i kyla så är fingervantar inget att ha. Ett par rediga tumvantar, typ armémodell med innervante är bra. Själv har jag ett par sälskinnshandskar med filtinnervante. Tanken är att inte isolera fingrarna från varann utan låta de värma varann. Tänk dig när man ligger flera tätt ihop under ett täcke mot när man ligger ensam i varsin binge. fingervantarna kan vara bra att ha som reserv/ombyte, men som sagt inte mot kyla. Störst värmeförlust har man från händer och huvud så håll dem varma.
 
Extremities mountain mitts...

...har jag. Dom är ganska varma, men inte super. Därför har jag bytt till ull innerfoder -ett par lovika och vid behov även arméns yllefingerhandske. Detta räcker för mig ner till i allfall -35 (kallare har jag inte provat). Jag har alltid extra armévantar med, så att jag kan byta om det skulle bli fuktigt.

Goretex blir otroligt stelt vid kyla, ett klart minus.

Jag tror att Klättermusens vantar är varmare pga bättre foder. Priset är högre, men du slipper ju köpa extra foder.

Kolla in Norrönas vantar, dom verkar bra. Likaså Hestra Kropp, den verkar prisvärd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful tunna vantar? Turskidåkning 3
Bomaye Jultur, kallt och mörkt men var?? Turskidåkning 6
Ego Oboy!! Vilket vackert väder!! Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.