vandring i Alaska

Hej, finns det någon som har erfarenhet av vandring i Alaska? Jag undrar över det mesta; resa dit, bra ställen att besöka, björnfara(?), eventuella kostnader utöver de vanliga mm. Jag har vandrat i skandinavien och föreställer mig att klimat, och därmed utrustning, är liknande det som man möter här?


Tacksam för svar, kalle
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
I Alaska sommaren -97

Jag var i Alaska sommaren -97 och gjorde några vandringar. Det stämmer som du säger att det på många sätt är ganska likt Skandinavien. Jag tyckte att min svenska "fjällutrustning" med Lundhagskängor, Hillebergtält etc fungerade utmärkt även där.


Björnfara? Jo, överallt! I t ex Denali Nat Park fick man låna "björntunnor" att förvara sin mat i. Finns det träd bör man alltid hänga upp maten i dem på nätterna. Ett tunnt rep och några vattentäta packpåsar är bra för detta ändamål. Vandrar man på kalfjället bör man lägga maten en bit från tältet på natten, så att ev björnar inte river sönder hela lägret i jakten på mat. Detta var nästan det jobbigaste med Alaska.


Vi vandrade i Denali och Wrangell Mountains. Denali är otroligt hårt reglerat, med zoner där antalet besökare är maximerat. Vid "parkingången" finns ett byråkratiskt centrum som sköter ruljansen, och har man otur kan man få vänta där i flera dagar på att få komma in, eftersom parken är "full". Dock är det en otroligt fint ställe; massor med "wildlife" i form av björn, älg, caribou mm och Mt McKinleys 6000 m höga topp som vakar över alltsammans.


Wrangell Mtns var betydligt "friare", men ganska så spektakulärt det också.


Jag rekommenderar att du skaffar en guidebok och sätter dig in lite i vad som finns att göra. Jag svarar gärna på mer specifika frågor om du har några.


MVH


Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.