Vätska, hur och när?

Vid min höga ålder (blir 68 i sommar) sätter man rätt blygsamma mål. Förra året gjorde jag ett Coopertest på löpband; Jag sa att jag borde klara 3 km på 14 minuter utan att ta ut mig
och det blev 13.45 eller så (nackdelen med sådana test är att man faktiskt måste planera). Av bara farten testade jag 5 km utomhus, 23.30 (återigen utan att jaga livet ur mig). När jag lite senare testade om jag kunde klara 10 km på 50 minuter blev jag väldigt seg efter 5 km och tappade enormt med fart, det blev drygt 53 minuter. Troligen gick jag ut lite för hårt (4.40-tempo), men det kan vara en fråga om vätska också.
Kanske 6-7 km cykel till den aktuella motionscentralen var mindre lämplig uppvärmning. Närmaste motionscentral har inget milspår och springa två varv tar emot.

Svårt att avgöra. Jag har sprungit fem halvmaror, det var två varv och banan mötte sig själv på varvet så med två vätskekontroller kunde jag dricka fem gånger, jag tror det blev fyra. En gång hade jag varit skadad och kommit igång sent på våren så då fick det bli kvarten, ett varv, det tog mindre än 38 minuter (jag var då knappt 43 år),
och jag drack inget trots två möjligheter.

Idag sprang jag backe, 3-4 km dit, 7 knappt minutlånga ryck och 3-4 km hem igen. På morgonen vägde jag 67,5 kg, sen hade jag ätit och motsatsen samt tränat balans och smidighet, och när jag kom hem vägde jag knappt 66 kg. Jag uppskattar därmed att jag förlorade minst en liter på dagens löptur
(jag hällde i mig en liter praktiskt taget i ett svep direkt efter).
och kanske skulle förlora ännu mer på en slät milrunda i varmt vårväder.

Lönar det sig att dricka, en eller två gånger (inte en liter, dock!)? Vätskan måste dock bäras, t ex i bälte.
Min PT menar att det smartaste är att fylla på med vätska inför passet (återigen, kanske inte en liter på en gång), vilket låter rätt förnuftigt. Hur gör ni själva i samband med turer på en mil eller mer?

PS: Jag är av allt att döma något bättre tränad iår än förra året.
 
Tror att det är väldigt olika det där. mycket beror också på vilken temperatur det är ute. Är det hett ute behöver kanske ha vatten med sig en mil.

Vore jag du skulle jag ha med mig en 1/2-1 lier i alla fall. Finns knappt nåt som är värre än att vara jättetörstig.
 
Uppfattar din

fråga som om du kommer att springa ca 50 minuter. För att du skall få snabb effekt av tillförd vätska under löpningen bör du sätta i dig ca 4 dl för att magsäcken skall börja tömma sig snabbt. Kanske smartare att ha det avklarat före löpningen.

Beror förstås en hel del på hur fort du springer och på vind temperatur och klädsel också.

Troligt att du kan hinna förlora nån liter vätska under 50 minuters snabb löpning men är du i balans innan kan du sannolikt klara detta bra utan tillförd vätska under själva löpningen.

Thure
 
Depå

Om det är så att jag passerar samma punkt 2 gånger, tex motionsslinga, brukar jag ställa en flaska vatten vid mål, så tar jag den inär jag kommer i mål - innan jag fortsätter hemmåt, har aldrigt blivit av med ngn flaska och blir jag det så blir förlusten av drickmöjlighet det enda förlusten

Jag har fått lära mig att det är ganska bra att äta typ gurka - tomat - melon - annanas mm som innehåller ganska mkt vatten, kring medelhavet säljs det ofta vattenmelon i gathörnen
 
Senast ändrad:
Ska jag vara ute mer än en timme så brukar jag ta med vätska, annars fyller jag på lite extra innan.
Är priviligierad som har en källa som ligger på lagom avstånd från hemmet, gör att jag kan ta med en liten flaska för de riktigt långa passen och sedan springa förbi och tanka...på andra ställen kan jag bära upp till en liter fördelat på 4 flarror i bälte...då är jag ute minst två timmar...

...vid överlånga pass kan jag ta med en vätskeryggsäck med 3L...

//J
 
Tack för input. Jag klär mig lättare än de allra flesta, eftersom jag t ex inte är särskilt frusen om benen. Det är på överkroppen det växlar mest med väderleken.

Idag testade jag en sträcka jag mätt upp på kartan till 2+3 km, och körde 2+3+3, dvs. vände efter 5 km; 37.40 tog det vilket jag är nöjd med, eftersom det handlar om att inte ta ut sig utan njuta varenda sekund (och ett par timmar efteråt). Före det c:a 2 km uppvärmning så upplägget gav sig själv. 3 dl före, 3dl efter uppvärmningen och sen en slurk vid vändpunkten. Jag förlorade enligt vågen högst en halv liter, vilket verkar rimligt.

Bältet, av märket Nathan, kan härbärgera två flaskor på 10 fl oz, dvs. nästan 3 dl, och mer än 6 dl vill man nog inte ha kring midjan. På backpasset verkar det lagom med 3-4 dl före, 3 efter transporten dit och 3 inför transporten hem. Längre än 10 km springer jag högst en gång i veckan, c:a 13-14 km, eftersom jag har en kronisk skada i ena hälsenefästet. Fjärran är den tid när den sträckan var rutin och det normala söndagspasset var sådär 2 mil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bigfoot Bära med sig vätska under långlöpning? Löpning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.