Bära med sig vätska under långlöpning?

Hej communityt! Jag har blivit lite nyfiken på hur löpare bär med sig vätska nuförtiden? Jag fick mitt första Perfekta-bälte för 22 år sedan och har använt deras produkter sedan dess, men helt idealt är det ju inte (sitter halvbra, skumpar ibland). Har också testat det lite modernare Flipbelt, men tycker bara det funkar för små vätskemängder (dvs kortare pass).

Jag har sett många moderna lösningar i butikerna, men det skulle vara värdefullt att få lite personliga recensioner innan man låter säljarna gå loss. Vad använder ni för hjälpmedel för att få med er vätska under långpassen? (eller är alla numera rationella/urbana, och tar bara med ett visakort?). All input är välkommen!
 
Hur mycket blött tänker du att du behöver kunna ha med dig? Kunna få med ett reservplagg, eller kunna ta av ett, och stoppa undan? Lite energitillskott av något ätbart, ett batteripack till pannlampan, ett litet första förband, mobilen och plånbok?
Löparväst.
Jag har en (gammal) Salomon Adv Skin 12, den har 2 st mjuka 500 ml-flaskor att ha i bröstdelen, och plats för en extra vattenblåsa med slang på ryggen. Finns mängder av märken, gemensamt är att de sitter som en fläskläpp på ryggen, inget skvimp eller skump, mycket skönt! (Mjuka flaskor kan man fylla så att det inte är någon luft i i början, och att de därefter krymper alltefter man dricker, inget plaskande alltså.)
 
Tränade Elitträning 3 år på 7-80 tal man drack lite innan och efteråt fast vi sprang över 20 km varje dag och på lörd ca 35 km då endast några dl med ca 15 km kvar.
På vecko dagarna var man ju i skolan så relrativt svalt till kallt men på Lördags passet var det ju på fm-middag då ibland varmt på sommaren.
Lösningen är att klä sig på gränsen till att frysa i början på turen lika nu på fjällanvandring.
Ska jag ut och springa nu ca 10 km tar jag med minsta flaska till höftbälten på ca 2 dl dock ej behövligt.
I fjällen lätt att dricka för mkt så du får salt brist.
För övrigt så började jag träna regelbundet vid ca 12 år och försöker hålla på än i dag fast nu ca 1 g/v
 
Jag har lite olika varianter beroende vart jag ska springa och när på året. Jag har dels något Perfekta-liknande bält som jag använder på vinterns längre pass och då kommer jag oftast inomhus direkt eller har tillgång till ombyte i bil.
För vår, sommar, höst när jag kör längre stiglöpning eller snabbpromenad så kör jag med löparryggsäck, antingen en större, komprimerbar camelbak eller en mindre kopia med vattenblåsa beroende på hur mycket ombyte och ätbart jag behöver ha med mig. Då blir det oftast A till B turer med buss eller tågresa till och från så behöver ombytet med mig
 
Tack för era inpass! Utöver old school-varianten med att inte dricka alls, så verkar det som om det mest görliga numera är att bära vätska på överkroppen (väst/ryggsäck). Det låter lite svettigt, men spontant bekvämare än ett flertal hårda flaskor runt midjan. Mjuka flaskor låter kroniskt svårdiskat, men de går väl att byta efter en säsong.

Att klä sig på "gränsen till att frysa" låter som en intressant utmaning i mitten på sommaren... men mtp att "naked attraction" numera rullar på svensk TV kanske vi snart ser en acceptans för att jogga "au naturel"? (inte mig emot)
 
Behöver jag bara några deciliter så har jag en flaska med rem som sitter fast i handen men vill jag ha med mer vatten så blir det västen. Kan ha två liter på ryggen i en vätskeblåsa sen finns det två stycken 500ml flaskor man kan ha på framsidan. Visst blir det varmare med västen, men jag blir fruktansvärt varm oavsett när jag springer och anser det skönare att vara varm med vatten än varm utan. Dessutom kan man ha med extrakläder, mer energi osv. Personligen kör jag en Osprey Duro 6. Duro finns med både mindre och större lastkapacitet.
 
Något som inte nämnts är att vid ex låglandsturer använda ett vattenfilter. Alltså att inte planera för att bära med sig all vätska från start. Vi har många vattendrag där det går utmärkt att ta vatten för rening och på ett par minuter så har du återigen 1-2 liter vatten redo att drickas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Vätska, hur och när? Löpning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.