Vätska bort kramp?

Hej!
Jag får lätt kramp i just vaderna efter träning (skidor, cykel/spinn, löpning eller vandring) eller en liten värk i musklerna som känns som början till kramp.

Jag tycker jag är noga med att stretcha även om jag har lite svårt att få riktigt kontakt med just vadmusklerna.
Jag är också noga med att dricka ordentligt med vatten och annan "plusvätska" (och inte drivande minusvätska som kaffe/the/alkohol).

Är min vadkramp behandlingsbar med vätska - dvs dricka mera vatten?

Eller vad kan jag göra för att minska min (begynannde) vad-kramp?

Tack på förhand!

/Patrik
 
Jag är ingen expert inom ämnet men när vi sprang FEM för några år sedan hade vi med Resorb brustabletter. När man sprungit länge var det lätt att just vaderna började krampa och då blev det lite bättre efter en dos Resorb. Antar att det var saltet som gjorde susen.

/M
 
Jag är inte heller någon expert men kan inte saltbrist orsaka kramp?
Vid svettiga aktiviteter förlorar man ju inte bara vätska utan även salter...
 
Uppvärmning och kroppsomställning tar tid. När jag cyklade mycket träning hade vi en kille i jänget som bodde 15km från startplatsen, han var den enda som aldrig fick ont i benen eller krampade. Min teori är att han hade värmt upp tillräckligt, vi andra uppenbart för lite.
Min 50-öring
//J
 
Uppvärmning och kroppsomställning tar tid. När jag cyklade mycket träning hade vi en kille i jänget som bodde 15km från startplatsen, han var den enda som aldrig fick ont i benen eller krampade. Min teori är att han hade värmt upp tillräckligt, vi andra uppenbart för lite.
Min 50-öring
//J

Stämmer på mig... får några år sedan så cyklade jag alltid drygt 10km till och från mtb träningen och upplevde aldrig några problem varken till under eller ifrån träningen...

STretcha, värme/kyla, vatten, upp/nerjogg, linda, träna vadmuskeln....

Thomas
 
Du skriver att du stretchar före löpningen. Om du brukar stretcha vaden på det vanliga sättet, dvs. man har foten i marken och man lutar sig framåt, så läste jag i Runner's World (2007:11) att det i sig kan göra att vadmuskeln drar ihop sig ännu mer. Det artikeln tipsar om är att man ska stå upprätt, med kroppstyngden på ena foten för att kunna lyfta tåspetsen på den andra, utan att för den skull lyfta hälen från marken. Du ska alltså få tårna så nära skenbenet som möjligt. Håll så i en sekund, slappna av och upprepa 10 ggr. Håll gärna i dig i något för balansens skull.

Jag har själv inga liknande problem (så jag har ingen egen erfarenhet) men om alla andra tips som vatten och salt osv. inte hjälper, så skadar det inte att testa stretcha på annat sätt.

Och ja, jag är expert - nej, nu ljög jag :( Jag är bara en glad amatör :)

Mvh /Joel
 
Saltbrist

Jag är ingen expert inom ämnet men när vi sprang FEM för några år sedan hade vi med Resorb brustabletter. När man sprungit länge var det lätt att just vaderna började krampa och då blev det lite bättre efter en dos Resorb. Antar att det var saltet som gjorde susen.

/M

Jag är inte heller någon expert men kan inte saltbrist orsaka kramp?
Vid svettiga aktiviteter förlorar man ju inte bara vätska utan även salter...

Jag håller med vidstående inlägg.
Jag fick kramp i nästan varje muskel i kroppen efter en lång och mycket varm vandringsdag i fjällen förra året. Oerhört jobbigt tillstånd! Jag hade druckit massor med vatten den dagen, men jag hade också svettats en hel del. Jag kom fram till att kramperna inte berodde på vätskebrist utan saltbrist. Jag blev mycket riktigt frisk/återställd då jag åt ett par mackor med Kalles-kaviar och och åt lite mat.
Tittar man på recept på sportdrycker, så innehåller de oftast, en viss mängd salt = kompensation för saltförlust vid svettning! Sportdryck = svett (nästan)
 
Hej!
Jag får lätt kramp i just vaderna efter träning (skidor, cykel/spinn, löpning eller vandring) eller en liten värk i musklerna som känns som början till kramp.

Jag tycker jag är noga med att stretcha även om jag har lite svårt att få riktigt kontakt med just vadmusklerna.
Jag är också noga med att dricka ordentligt med vatten och annan "plusvätska" (och inte drivande minusvätska som kaffe/the/alkohol).

Är min vadkramp behandlingsbar med vätska - dvs dricka mera vatten?

Eller vad kan jag göra för att minska min (begynannde) vad-kramp?

Tack på förhand!

/Patrik
Alltså, en lite mer detaljerad beskrivning skulle hjälpa innan vi dammar på med förnumstiga råd. Kramp kan ju bero på rätt mycket, och nu vet vi inte ens om det rör sig om kramp.

Börjar det direkt du börjar springa, eller efter en stund? Efter hur lång stund? Kommer det först efter träning? Gäller det alltså alla aktivteter? Kan du gå i normal takt utan att få ont? Hur mycket tränar du, och har du just börjat träna så mycket/ökat intensiteten mycket? Hur långa pass kör du, svettas du mkt, dricker du bara vatten, äter du normalkost, hur långt innan passen brukar du äta?

Själv svettas jag mycket, och tenderar att få äkta vätske- eller saltbristkramp efter tre-fyra timmars aktivitet (löpning, skidor/motsv). Den krampen sprider sig rätt raskt till flera muskler. Saltbrist vet jag att jag får om jag kör 3-4 timmar och bara dricker vatten, t ex i fjällen om man missar att äta under en varm topptur/bergslöpning.

Om jag simmar får jag kramp i vaderna efter en knapp halvtimme, men det beror på dålig teknik.

Flera av mina kompisar får ont i vaderna och upplever liksom kramp tidigt (5-15 minuter) in på löppass, och den "krampen"/smärtan brukar lätta på diverse stretch, samt att stanna och värma upp i lugnare tempo. Så det verkar mer handla om överbelastning.
 
Alltså, en lite mer detaljerad beskrivning skulle hjälpa innan vi dammar på med förnumstiga råd. Kramp kan ju bero på rätt mycket, och nu vet vi inte ens om det rör sig om kramp.

Börjar det direkt du börjar springa, eller efter en stund? Efter hur lång stund? Kommer det först efter träning? Gäller det alltså alla aktivteter? Kan du gå i normal takt utan att få ont? Hur mycket tränar du, och har du just börjat träna så mycket/ökat intensiteten mycket? Hur långa pass kör du, svettas du mkt, dricker du bara vatten, äter du normalkost, hur långt innan passen brukar du äta?

Själv svettas jag mycket, och tenderar att få äkta vätske- eller saltbristkramp efter tre-fyra timmars aktivitet (löpning, skidor/motsv). Den krampen sprider sig rätt raskt till flera muskler. Saltbrist vet jag att jag får om jag kör 3-4 timmar och bara dricker vatten, t ex i fjällen om man missar att äta under en varm topptur/bergslöpning.

Om jag simmar får jag kramp i vaderna efter en knapp halvtimme, men det beror på dålig teknik.

Flera av mina kompisar får ont i vaderna och upplever liksom kramp tidigt (5-15 minuter) in på löppass, och den "krampen"/smärtan brukar lätta på diverse stretch, samt att stanna och värma upp i lugnare tempo. Så det verkar mer handla om överbelastning.

Mer detaljer: Kramp kommer inte under träning utan efter - normalt 2-12 timmar efter avsltad träning. Vanligast efter tuffare pass som 1 h intensiv spinning eller löpning. Jag dricker normalt vatten under träning i stor mängd, 1 l under ett spinning pass och 0.5-1 l timmen efter. Dricker även ganska rejält före 0,75l/mål och max 2 koppar kaffe/dag.

Äter normal blandad mat. Kanske lite mindre grönsaker än snitt.
Gå är sällan problem, möljligen efter upprepade heldagsvandringar med tung packning.

Brukar också värma upp med lugn cykling/löpning i början av passet och stretcha så gott jag kan efteråt.

Cyklar 20 min nekel resa till och från jobbet - i flåstakt 3-4 ggr per vecka och stretchar iofs inte i samband med dessa turer men har inte känt av vaderna i samband med dessa turer.

/Patrik
 
Ja du... nu satte du dit mig.

Detta har jag verkligen aldrig hört talas om. Kramp som kommer 2-12 timmar EFTER träning?

Jag har inget bra svar alls, men tycker du kan testa tre saker:
-Varva ned med 5-10 minuter lugn (puls ca 100-120) aktivitet i slutet av intensiva pass. Så du blöder ut mjölksyran ur musklerna.
-Ändra stretchrutinen. Stretchar du vaderna för lite? För mycket? Testa.
-Drick sockersaltat vatten istället för vanligt vatten (dvs hemgjord "sportdryck", recept t ex på http://www.vsk.vannas.se/Pa gang i klubben/kost&traning.htm)

Genom dessa tre borde du kunna täcka in muskelnedbrytning pga hög laktathalt, fel stretchning och ev saltbrist.

Hjälper inte detta, och ingen annan kommer på vad det är för något du lider av, tycker jag du ska kontakta någon idrottsmedicinsk enhet. Om jag kommer ihåg det ska jag fråga en vän som är idrottsläkare.
/Anders
 
Ja du... nu satte du dit mig.

Detta har jag verkligen aldrig hört talas om. Kramp som kommer 2-12 timmar EFTER träning?

Jag har inget bra svar alls, men tycker du kan testa tre saker:
-Varva ned med 5-10 minuter lugn (puls ca 100-120) aktivitet i slutet av intensiva pass. Så du blöder ut mjölksyran ur musklerna.
-Ändra stretchrutinen. Stretchar du vaderna för lite? För mycket? Testa.
-Drick sockersaltat vatten istället för vanligt vatten (dvs hemgjord "sportdryck", recept t ex på http://www.vsk.vannas.se/Pa gang i klubben/kost&traning.htm)

Genom dessa tre borde du kunna täcka in muskelnedbrytning pga hög laktathalt, fel stretchning och ev saltbrist.

Hjälper inte detta, och ingen annan kommer på vad det är för något du lider av, tycker jag du ska kontakta någon idrottsmedicinsk enhet. Om jag kommer ihåg det ska jag fråga en vän som är idrottsläkare.
/Anders

Nedvarvning brukar jag kanske inte vara så bra på - låter pulsen falla naturligt snabbt och börjar stretch då pulsen nere på ca 50% av max.

Kramp är kankse fel ord men jag kan vakna natten efter träning av att vadmuskeln vill dra ihopa och bli cirka 2 cm lång, så känns det i alla fall.
Tycker jag saltar min mat ganska bra...

Tack för tipsen i alla fall!

/Patrik
 
Kramp är kankse fel ord men jag kan vakna natten efter träning av att vadmuskeln vill dra ihopa och bli cirka 2 cm lång, så känns det i alla fall.

Låter som en klassiskt fall av graviditet :)
Men skämt åsido, att vakna på natten med 2 cm lång vadmuskel händer hela tiden när man är gravid. Har aldrig orkat ta reda på det medicinska skälet, men om du forskar lite på varför det uppstår vid graviditet (vätske/saltbalans, hormonellt vad vet jag) så kanske du får en ledtråd till vad som orsakar detta fenomen hos dig.
/ S
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.