Bästa sättet att ta med sig vätska

Jag har en fundering kring vätskeproblemet, eller snarare problemet att ta med vätska på träningspasset. När jag cylkar så är det ju enkelt, man har ju flaskhållare på cykeln.

Nu har jag börjat träningen inför skidsäsongen med stavgång/löpning. När man gör längre pass så behöver man ju ta med sig vätska. Vilket är bästa sättet ?
Camelback, Vätskebälte, Flaska i en liten ryggsäck eller vad ?

Samma sak vid skidåkning.

mvh
Jan-Eric
 
Vätska

Vid längre pass i högt tempo Camelback alt i mindre ryggsäck.
Vid kortare intensiva pass vid start målpunkt, håll dig till ärliga trakter!
Eller ha 1/3 l flaskor med i bälte, sy ett själv.

Go tur

Johan K
 
Är camelback bra?

Fungerar det bra med camelback? Jag har aldrig provat.
Är det svårt att suga i sig vätskan?
Hur funkar det med sportdryck i pulver som ibland kan klumpa ihop sig? jag tänker på rengöring av slang och behållare.
 
Vätskesystem

Tycker att du skall investera i ett vätskebälte istället för en camelback om avsikten är att använda den på träning. Jag tycker att ett vätskebälte känns mindre "i vägen" och dessutom slipper man problem med frusen slang eller munstycke när det är kallt ute. Om det är ett "termosbälte" typ Metina eller ett flaskbälte spelar mindre roll.

Camelbacks finns ju av olika märken och varianter. Försök att skaffa en med stor öppning för påfyllning så att det går att diska. Det finns även vissa märken där slangen går att ta lös vilket är att föredra.

Det viktigaste med en camelback tycker jag ändå är flödet vilket beror på munstycket samt dimensionen på slangen. Har hitills endast testat ett munstycke som jag verkligen gillar och det är Ultimate's. Sämst tycker jag nog att Camelback's är-jobbigt att bita och dricka samtidigt. Blackburns munstycke "Soft Gulp Valve" fungerar okej.

Problem med sportdryck som klumpar har jag aldrig stött på men det beror nog på vilken sort man använder. En lösning på detta är ju att blanda sportdrycken i tex en tillbringare innan man häller den i camelbacken.
 
Högt pris men bra funktion!

Hej!
Jag har användt camelback i ca 10 år till träning och tävling på MTB,"löparlagg", vandringar samt under mina kajak turer i skärgården. Den första modellen hade flera svagheter som de fixat till genom åren. Tex var slangens diameter mindre än dagens så det tog tid att få i sig vätska så ibland var flaska att föredra tex under crosscountry lopp i MTB. Dagens Camelbaks har mer tilltagen diameter så flödet är mycket bättre. Dessutom sitter den nya och större bitventilen fast så man behöver inte oroa sig för att tappa den. Bitventilen är idag, såväl som då, den främsta anledningen att välja Camelbak som märke! Den är enklare att handha och ger bättre flöde än tex Blackburn och Platypus(ja jag har erfarenhet), och plastsmaken är inte så markant längre..;)! Att det skulle vara svårt att bita och suga samtidigt har jag ej varit med om
Det är dock i mitt tycke svagt att munstycket INTE ingår när man köper blåsan!!! Dyrt blir därför än dyrare.

Det finns även en vinkel-tillsats(som jag lurades att köpa ;)) att koppla mellen slang och munstycke med en kran så att inte vattnet rinner ut när den tex ligger nerpackad. Den har dock nackdelen att den fäster innuti slang/bitmunstycke så att diametern reduceras och ger slangen samma snåla flöde som den gamla Camelbacken...! Rekomenderar därför att du skippar denna finess.

Ev problem i kyla löser du lätt genom att fylla den med varmt vatten(värmer skönt på kalla ryggen) och har den under jackan. I extrema fall kan man även blåsa tillbaka vättskan eller se till att dricka ofta. Även här ger enkelheten och slangens stora diameter fördelar!!!

Min senaste vattenblåsa införskaffades för tre år sedan då jag fann att min tidigare spuckit i den svetsade kanten efter en kullebytta över styret. Landade relativt mjukt och skönt på den steniga sörmlandsleden(Tyresta) tack vare att "puckeln" fungerade som krockkudde!
[Ändrat av theDude 2001-10-29 kl 14:24]
 
Midjeväska+flaskhållare

JET; sa:
När jag cylkar så är det ju enkelt, man har ju flaskhållare på cykeln.

Nu har jag börjat träningen inför skidsäsongen med stavgång/löpning. När man gör längre pass så behöver man ju ta med sig vätska. Vilket är bästa sättet ?

Eftersom du redan har åtminstone en cykelvattenflaska så tycker jag att det bästa, och billigaste, är om du köper en midjeväska med hållare för en, eller flera, cykelvattenflaskor.
Jag har en modell från Swix som det dessutom går att ha några valla-burkar och en -kloss i.
Med en Camelbak så kan du ta med mycket vätska, men vid skidträning så går det inte att staka lika bra med all tyngd så högt uppe på ryggen, och jag skulle aldrig våga använda sportdryck i en 'blåsa'+ slang som det inte går att diska rent ordentligt.
Kolla hos en välsorterad skidaffär, de borde ha en sådan midjeväska som jag menar.
 
Midjeväska

Tack för alla kloka inlägg.
Midjeväska låter bra tycker jag. Speciellt vid skidåkning. Är det sådana som man sett på TV som skidårkarna har med sig och ibland dricker ur dierkt efter målgång? Jag trodde det var inbyggd flaska i dem men det är ju perfekt om vanliga vattenflaskor går i. Det finns ju också isolerade flaskor för vinterbruk i samma storlek, eller varför inte stoppa ner en ståltermos som ju också finn i ungefär samma mått.

Camelback verkar vara både och. Beroende på modell, slang och liknande. Verkar också vara svårt att hålla rent. Jag har märkt att det gärna stannar kvar rester av sprortdryckspulvret ibland i mina vattenflaskor. Kanske jag inte skakar om ordentligt. Jag brukar använda Maxim Elektrolyter. Skönt att kunna diska ur dessa riktigt ibland, en disktborste går ju lätt i.

mvh
Jan-Eric
 
På TV!

Det du sett på TV som Elofsson och de andra storfräsarna har är vad jag tidigare kallade "termosbälte". Finns hos varje välsorterad sporthandlare.
 
TVÅ TIPS

PERFEKTA vätskebälte för löpning/skidåkning/ och Camelback/kopia "ryggväska" för cykel/MTB.

OSLAGBART!

Jmlove
 
dvs...

....en midjeväska med inbyggd vätskebehållare med isolering + en lite ficka för valla, toapapper eller en till flaska.
 
Det låter bra Tomas.

Skall kolla med sportaffären i stan. De börjar väl så smått att plocka fram sina vintergrejor nu.

Tackar

/J-E
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.