Västkusten sommaren 03

God fortsättning!
Vet någon om det finns någon bra cykelväg/led mellan ex. Ängelholm-Göteborg?
Jag vet att det finns en led som heter Ginstleden, men hur långt går den? Kan man komma fram på småvägar eller leder ända upp?
Camping är väl inga problem i det fria?
Återvägen, något tips om fin inlandsväg eller är det samma väg tillbaka som gäller?
Hur långt cyklar två glada motionärer cirka om dagen? Vi vill hinna "glo" lite också!
Tips på cykelaffär där man kan köpa packväskor och likn. önskas också, i närheten av Hbg. eller Ählm.
Tack så länge
Birgit
 
Ginstleden sträcker sig genom hela Halland. Jag är inte säker på var den börjar i Söder, antagligen någonstans i Mellbystrand. Den går i alla fall genom Hökafältet på en cykelväg och korsar Lagan på samma bro som motorvägen, det kan ju vara bra att veta.

Från Ängelholm kan ni ta gamla E6:an norrut över åsen och sedan via Skottorp till Mellbystrand. Längre men trevligare är att cykla längs Skäldervikens strand ut på Bjärehalvön och sedan till Båstad, förslagsvis via Simontorp. Underbar utsikt. Från Båstad kan man cykla via Skummeslövstrand till Mellbystrand. På kartan ser det ut att fattas en bit genom en skog men där finns en cykelbar stig.

Norr om Falkenberg tycker jag absolut att ni ska besöka Morups tånge. E6:an är motorväg numera så den gamla vägen har ganska lite trafik på de flesta sträckor. Jag tror man har lagt om Ginstleden till gamla E6:an mellan Morup och Varberg numera. Om inte, så skulle jag ändå ta den vägen för havsutsiktens skull. Dessutom är den kortare.

När ni kommer till Släp norr om Kungsbacka rekommenderar jag att ni lämnar Ginstleden och tar gamla Särövägen fram till Göteborgsgränsen. Därifrån är det skyltat in till stan. Kungsbacka kommun har tyvärr lusat ned cykelleden med slalomfållor. Inte roligt när man cyklar med packning.

Det finns en inlandsled som heter Cykelspåret. Gick ursprungligen på gamla banvallar, men jag tror man hade problem med igenväxning, så nu går den mest på småvägar. Mycket skog blir det hur som helst. Halland kan delas in i tre delar. Närmast havet ligger kustslätten och längst in skogslandet som utgör kanten på det sydsvenska höglandet. Mellan dessa ligger mellanbygden, ett vackert och omväxlande landskap med bördiga dalgångar mellan de skogklädda bergen. De planterade granskogarna kommer man inte undan här heller, men det finns fortfarande en hel del ek- och bokskogar kvar. Skaffa lämpliga kartor, t.ex. Vägkartan, bladen Göteborg, Falkenberg o Halmstad, och leta upp lämpliga vägar en till två mil från kusten. Det enda man ska undvika är de större vägarna inåt från kusten.

Camping är nog inget problem i inlandet, men kan vara svårt längs kusten. För det första så är det nog inte så gott om lämpliga platser, för det andra så är det stor risk att det är campmingförbud. Kolla med kommunerna, de är ju inte så många. Det finns ganska gott om vandrarhem fast de flesta är nog inte med i STF. Det brukar gå bra att få tag i billiga rum genom turistbyråerna också.

Slutligen, missa inte 1700-talsbyn Äskhult.

Hälsningar
Harald
 
En härlig tur!

Gott nytt år!
Sommaren 1999 cyklade jag från Göteborg till Hässleholm i Skåne. Från Göteborg till Mellbystrand följde jag Ginstleden. Kontakta någon av turistbyråerna i Halland för att få en ledbeskrivning! Leden går mestadedels längs småvägar och gamla E6:an. Om man gillar sandstränder vid havet är det en mycket fin tur. Det kan dock bli problem att campa i det fria eftersom det är campingförbud på många ställen längs kusten. Jag cyklade mellan 5-12 mil per dag. Personligen rekommenderar jag en vandring upp från Mellbystrand norrut till Lagans mynning. Här hittar ni en av Sveriges bredaste sandstränder och en åmynning som hela tiden ändrar sitt lopp. På vägen kan ni alltid reta gallfeber på en och annan stingslig nudist genom att passera påklädda! Andra tips är Grimsholmen söder om Falkenberg och stranden mellan Haverdal och Villshärad. Ta in på Svenska Missionsförbundets Camping i Villshärad. Låga priser och en av Sveriges vackraste utsikter.Observera att ni inte behöver vara medlemmar för att campa där.Missa inte heller Båstad och Kattvik och Hovs Hallar på Bjärehalvön. Mycket vackrare kan det inte bli i Sverige!! God tur!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.