Värmelager

Jag har varit i valet och kvalet om jag ska köpa mig en varm vinterjacka/parka men inser att jag har så himla många olika skaljackor så därför är nu planen att köpa ett värmelager att ha under min skaljacka riktigt kalla dagar i vinter.

Hel dragkedja är också ett skallkrav, gärna utan huva eller med avtagbar huva.

Nån av er som har tips på en bra sådan som ger bra värme men som helst inte ger så himla mycket bulk? Syntet eller dun spelar inte så stor roll. Tanken just nu är inte fleece men har ni ett sådant tips så är det också välkommet? Helst behöver den inte vara så jävulskt dyr typ 1000-1500 är min övre gräns.
 
Det behöver inte vara så jävla dyrt och bygga upp ett köldtåligt skalbart system

1.Underställ
2.Mellanunderställ
3Standard fleeceställ
4.Extra lager för extrema lägen ylletröja eller dunjacka och byxor dito

Skal

Vid rörelse så klarar du flera minus med lager 1 , med lager 1+2 kanske ända ned till -20 vid rörelse, vid lugnare lägeraktivitet även lager 3 vid minus 20.

Vid t.ex isfiske kan du köra ytterliggare ett 4 isolerlager , ylletröja och termobrallor under skalet

Det förutsätter att ditt skall är rymligt och att dom olika lagrena är storleksanpasseda så det blir luftlager - Du kan nog få dom första tre lagrena för en 1000 även med kvalitetsgrejer me lite tur.

Lager 4 lär du bara behöva om du skall stå i taskig vind i -15 på isen och flumma med isfiske

Satsa iaf inte på ett system med med 2 lager ,lättare att anpassa ett med 4 från alla möjliga förutsättningar.
 
Tack Joask - det är nått sånt jag söker.

Låt mig förtydliga kravet.

Den ska även gå ha ovanpå en skjorta under skaljackan när jag ska till jobbet när det är kallt.

Jag har inga problem när jag ska ut på fjället, då har jag vad jag behöver...den här är mer tänkt för kallt väder då jag inte rör mig så mycket. Eller som förstärkning till lager 1 och 2 vid pimpling eller annat stillasittande i kyla.
 
Oerhört underskattat är jokkmockskavaj, d v s fiberpäls, går du till dem som säljer yrkeskläder kan du få tag på HH som är utmärkta. Binder mycket luft, kan skakas om de blir våta och värmer direkt igen. Det finns även långfillingar med gylf vilket gör dem mycket brukbara.
Alla friluftare borde ha ett ställ, minst. Rekommenderas.
Värmetröja 90 finns i en tjockare kvalitet, säljs direkt från fabriken i Östersund om du inte hat tillgång till att få handla på SDS. I samma fina ull/syntetblandning finns även värmeunderställ, dvs tröja och fillingar, mycket varmt och gott. Lite dyrare än fiberpäls men ack så gott.
go tur
 
Haglöfs barrier serie skulle jag rekommendera, annars skulle jag följa seobservers råd med jokkmokk-kavaj/norrlandsfrack ;)

MVH Felix
 
Tack, då ligger den bra till. Som när jag köper Elverktyg - börjar med att köpa ett billigt, använder jag det då så mycket att det nöts ut eller är för dåligt så köper jag ett dyrare och bättre. Betyder att jag nu har rätt mycket billiga verktyg som jag nästan aldrig använder. Samt några riktigt dyra som jag använder ofta.

Duger denna så är det bra, duger den inte så har jag ju inte slösat upp alla pengarna. Innan jag bestämmer mig ska jag kolla om det gamla Åre-märket Zytt har kvar nån av sina dun-värmejackor....

Tack för era tips.
 
Hur liten blir en sån när man packat och komprimerat den?

I vilken storlek och hur hårt kan du rulla in den i sig själv?
Min blir som en liten nessecär, nej inte SAS varianten. Men en liten kompakt nessecär, nummret större än ett pennfodral.
Efter en dylik våldsrullning måste den skakas för att få upp loftet igen.
Skulle aldrig förvara den med den komprimeringsgraden. Blixtlåset tar stryk av hårdrullning.
 
Det är väl storlek M som gäller. Jag hade inte tänkt förvara plagget komprimerat, men jag behöver nåt lätt förstärkningsplagg och liten plats när dte inte används är viktigt (det är kanske dun jag skall köpa). Men det är svårt att beksriva storlek på saker, nuförtiden kan man ju inte ens ha mjölkpaket som referens. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.