Värdig ersättare för Hot Ice?

Jag har gjort en långtidstest av en Karrimor Hot Ice 30 - närmare bestämt 14 år. De senaste 8 åren har jag använt
den i stort sett varje dag och tiden börjar sätta sina spår.


Jag gick till butiken och visade nötskadorna och hänvisade till Karrimors livstidsgaranti. "Ja, jo..." mumlades det
"...men det gäller nog ryggsäckens livstid, inte din". Är en ryggsäck alltså officiellt dödförklarad efter 10 år? I alla
fall är jag så nöjd med säcken att jag inte orkar bråka om det.

Jag har plågat säcken på alla möjliga sätt. Släpat tungt med böcker, skidor och klätterskrot. Varje snöre eller ögla
har vid ett eller annat tillfälle fått klara hela tyngden själv. Inte ens om jag letar så hittar jag en söm som visar
tecken på att gå upp.

Det enda dumma med Hot Ice anno -86 är topplocksfickan som grejerna ramlar ur när man öppnar. Detta är visst
ändrat i senare årsmodeller. Nu kan jag i alla fall inte använda den fickan längre eftersom dragkejdan har gått
sönder. Dessutom börjar det nu nötas hål i botten, så jag måste göra något.

Närmast till hand ligger att gå till skomakaren och försöka få den renoverad.

Annars kan jag tänka mig att skaffa Karrmor igen men ryktet säger att kvaliten på deras grejer har blivit lägre på
senare år. Någon som har märkt detta?

Jag vill ha en säck på runt 30 liter för dagtursbruk som fungerar bra att bära tungt i och som har bra möjligheter
att fästa skidor på. Är det någon som kan rekommendera något?

/Björn
 
Ny ryggsäck

Tja Björn!

Jag står faktiskt i samma situation som dig! min gamla Karrimor är visserligen inte utsliten men efter en tur till livsmedelsaffären glömde jag 500g smör i säcken. Den är inte så trevlig längre.

Jag har tittat på Big Shot från North Face alternativt Enterprise eller Borelis. De två sist nämnda är mer av Stadssäckar men verkar OK, men kanske inte riktigt lämpar sig för Skidturer.
 
Berghaus Munro är ett alternativ

Munron är en modell som har hängt med väldigt länge,och dessutom har rykte om sig att var tålig.
Min säck har jag dessutom modifierat så att man smidigt kan ha en "vätske-påse" i "fickan" där sittdynan/isoleringen är närmast ryggen.

/
Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
laserfox Modan Explore 35 ersättare Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.